550 vs 565

Mc.

Norbrygg-medlem
Noen som har erfaring med disse? Har brukt 565 2 ganger. Synes det blir i meste laget smak av "Belgisk" gjær. Sitter nå med et glass Møllaren fra 7 fjell. Den er brygget med 550 og har en mye mere nøytral smak. Mulig det er bare slik det skal være. Jeg gjæret på rundt 20 grader når jeg brukte 565.

Hva slags temperatur gjæret du på? Jeg har brukt 565 to ganger nå, jeg også, og synes ikke det "belgiske" blir fryktelig utpreget. Jeg startet på 17 grader, og lot den stige gradvis opp til 25. Men det meste foregikk nok omkring 20. Dette er vel relativt lavt, og ga mer fenolisk (pepper) enn esterpreg. Veldig godt, synes jeg.

Temperaturen var 20 grader tror jeg. Har helt glemt å notere det i bryggeloggen. Smakte på et tysk hveteøl som ble brygget i samme periode med safbrew wb 06. Syntes også dette hadde litt for mye smak av gjæren. Mulig at jeg rett og slett ikke liker den type smak. Får la flaskene stå en stund og se om smaken forandrer seg. Eller om smaken min forandrer seg.

Temperaturen var 20 grader tror jeg. Har helt glemt å notere det i bryggeloggen. Smakte på et tysk hveteøl som ble brygget i samme periode med safbrew wb 06. Syntes også dette hadde litt for mye smak av gjæren. Mulig at jeg rett og slett ikke liker den type smak. Får la flaskene stå en stund og se om smaken forandrer seg. Eller om smaken min forandrer seg.

hehe - lagring av både øl og folk gjør underverker:).

Gahr sa et sted at om han smakte en type øl han ikke likte, så satte han seg fore å drikke det til han begynte å like det. Tankegangen er vel at 9 av 10 tyskere og belgiere ikke kan være på jordet. (Skjønt jeg lurer litt på folk som drikker geuze:rolleyes:.)

Jeg gikk inn på karakteristikkene til whitelabs av wlp500, 550, 565 og 566, og de to du tar opp her, er de to som gir et mer "fenolisk" preg, dvs. pepper/krydret i motsetning til fruktig (pære/eple etc). Jeg vet ikke om det spiller noen rolle for hvordan du liker dem. Møllaren er en witbier som er ganske kraftig krydret, så kanskje det er grunnen til at du syntes den var mer nøytral i forhold til det belgiske gjærpreget? Fordi krydringen overdøver gjærpreget?

Ja Møllaren var godt krydret med citrus frukter. Får se om " gjærpreget" dempes over tid eller om jeg forandrer smak. :confused:

Surt som F. Liker du å spise sitroner, er dette ølet for deg:).
Det kan du si, men selvom du ikke liker å knaske rå sitroner har du en sjanse - det er langt fra sitronens pH på 2 til Gueuzens 3+ (juice er en bedre sammenligning). Surt, ja, og komplekst. Og litt stallete og rart.

Tilbake
Topp