7 fjell - BØLL 2014 - Kaffestout. Oppskrift?

I beersmith legger du inn "brewhouse effiency". Dette tar hensyn til alle tap i prosessen frem til ølet er på flaske/fat, og ligger derfor noe lavere enn meskeutbyttet. Meskeutbyttet måler hvor mye av det tilgjengelige sukkeret du har klart å få ut av mesken din, mens "brygghuseffektiviteten" altså måler hvor mye av sukkeret (som nå er omdannet) du har fått på flaske/fat.

Jeg pleier å justere brygghuseffektiviteten til tallet for meskeutbytte stemmer med det jeg forventer. Litt irriterende at man ikke kan justere forventet meskeutbytte direkte.
 
Meskeutbyttet er noe annet ja, jeg mente at de 85% som setta har som utgangspunkt er brygghuseffektivitet i BS. Altså at setta går ut fra en brygghuseffektivitet på 85%. Men jeg kan godt ha misforstått. Mitt "brygghus" ligger på 73%. Med sett vil jeg altså måtte gå ned på volum for å treffe OG.
 
Meskeutbyttet er noe annet ja, jeg mente at de 85% som setta har som utgangspunkt er brygghuseffektivitet i BS. Altså at setta går ut fra en brygghuseffektivitet på 85%. Men jeg kan godt ha misforstått. Mitt "brygghus" ligger på 73%. Med sett vil jeg altså måtte gå ned på volum for å treffe OG.
Har nettopp brygget et American Brown Ale sett der meskeutbytte var basert på 75% (ref. http://www.bryggselv.no/users/binderiet_mystore_no/Image/Olsett_oppskrifter/Amerikansk_Brown_Ale.pdf)
 
75 % utbytte tilsvarer en OG helt i nedre del/i underkant av hva det settet er beregnet å gi (1053-58). For å oppnå 1058 trenger du ca. 85 % utbytte.
 
Ja.;)

7 Fjell BØLL Coffee Stout

OG: 1072
FG: 1023
IBU: 55 (Noonan)

59,1 % Best pale malt, 6 EBC
9,1 % Best münchenermalt, 25 EBC
9,1 % Thomas Fawcett amber malt, 100 EBC
9,1 % Thomas Fawcett brown malt, 170 EBC
4,5 % Thomas Fawcett dark crystal malt, 300 EBC
4,5 % Thomas Fawcett chocolate malt, 1175 EBC
4,5 % Thomas Fawcett roasted barley, 1400 EBC
Horizon, pellets, 60 min. til target IBU
1,5 g/l Fuggles, pellets, 15 min.
1,5 g/l Fuggles, pellets, whirlpool
California-gjær (US-05, WLP001 eller WY1056) per MrMalty

Mesk:
62 °C, 20 min.
70 °C, 20 min.
77 °C, 5 min.

Koking:
90 min.

Gjæring:
10-14 dager, 18-20 °C.

Kaffetilsetning:
Bergen Kaffebrenneri Carlos Espresso Debut. 0,14 dl sterk kaffe per liter øl. Kaffen ble trukket i vann på 90 °C i 5 minutter og tilsatt ølet før karbonering. 160 g kaffe per liter vann i blandingen.
Hvordan trekker man denne kaffien?
 
Jeg brukte Blichmann+silpose med pid og March-pumpe på bryggeriet. Du kan f.eks. bruke presskanne.
 
62 grader mesking så blir det mye gjærbart sukker. Hva oppnår du med 70 grader ? Blir det så stor forskjell på denne meskingen i forhold til en jevn temp på feks 66?
 
Sist redigert:
Ja.;)

7 Fjell BØLL Coffee Stout

OG: 1072
FG: 1023
IBU: 55 (Noonan)

59,1 % Best pale malt, 6 EBC
9,1 % Best münchenermalt, 25 EBC
9,1 % Thomas Fawcett amber malt, 100 EBC
9,1 % Thomas Fawcett brown malt, 170 EBC
4,5 % Thomas Fawcett dark crystal malt, 300 EBC
4,5 % Thomas Fawcett chocolate malt, 1175 EBC
4,5 % Thomas Fawcett roasted barley, 1400 EBC
Horizon, pellets, 60 min. til target IBU
1,5 g/l Fuggles, pellets, 15 min.
1,5 g/l Fuggles, pellets, whirlpool
California-gjær (US-05, WLP001 eller WY1056) per MrMalty

Mesk:
62 °C, 20 min.
70 °C, 20 min.
77 °C, 5 min.

Koking:
90 min.

Gjæring:
10-14 dager, 18-20 °C.

Kaffetilsetning:
Bergen Kaffebrenneri Carlos Espresso Debut. 0,14 dl sterk kaffe per liter øl. Kaffen ble trukket i vann på 90 °C i 5 minutter og tilsatt ølet før karbonering. 160 g kaffe per liter vann i blandingen.

Er det denne kaffe stouten du vant gullmedalje med?

Hvis ikke kan du dele oppskriften på kaffestouten du vant med?
 
Hei!
Lurte på å forsøke meg på denne.
Det vel kanskje ikke så lett å få tak den oppgitte kaffesorten i Oslo. Noen som vet om det finnes noen brukbare substitutter i Oslo eller bør jeg anstrenge meg å få bestilt kaffe fra Bergen?
 
Tilbake
Topp