7 fjell vinter

Vidark

Norbrygg-medlem
Heisann,
Brygget mitt første brygg på 50 litern i dag. Jeg laget denne i fjor på Beerbrew30, og den ble meget vellykket;
http://www.7fjellbryggeri.com/brewourwinterale2013

Jeg prøvde denne på Speidelen i dag med ca 13,2 kg malt. Men endte opp med en OG på 1061 etter kok.
Monstermill 2.0 på 1,5mm

Jeg rørte en gang i meskingen. Startet med ca 52 liter vann, skylte med ca 10 liter. ca 47 liter etter kok. Endte opp med ca 44 liter i gjæringsbøtta
Mesken smakte litt utvannet og tynn
Noen som har noe forslag?
 
Du bør sikkert ta en preboil SG, slik at du danner deg et bilde på hvor lenge du bør koke. Jeg antar du kokte 60 min? Du bruker sikkert litt tid å bli vant med nytt utstyr. Her burde du sikkert kokt lenger før du tilsatte bitterhumla. Eventuelt mindre skyllevann, eller brukt mer malt. Jeg har ikke erfaring med braumeister, men det får du sikkert etter noen brygg :)
 
Mesket du i 45 min? Dette tror jeg er for kort for speidelen. Spesielt når man begynner å få tykk mesk med tanke på mengden malt i røret. Det er også bedre med mer skyllevann og lengre kok om du ønsker SG over 1060.
 
Hvilke temperaturer på meskestegene anbefaler dere da? Skal knuse kornet en tanke finere nå. Kanskje ikke mere enn 12 kg malt. Og skylle med litt mindre. Har noen av dere en god fremgangsmåte?
Skal brygge 7 fjell vinter en gang til :)
 
Heisann,
Brygget mitt første brygg på 50 litern i dag. Jeg laget denne i fjor på Beerbrew30, og den ble meget vellykket;
http://www.7fjellbryggeri.com/brewourwinterale2013

Jeg prøvde denne på Speidelen i dag med ca 13,2 kg malt. Men endte opp med en OG på 1061 etter kok.
Monstermill 2.0 på 1,5mm

Oppskriften angir prosentuell fordeling mellom de ulike maltsortene, men sier ikke noe om total maltmengde. Hvordan bestemte du den - 13.2 kg i ditt tilfelle?
 
Oppskriften angir prosentuell fordeling mellom de ulike maltsortene, men sier ikke noe om total maltmengde. Hvordan bestemte du den - 13.2 kg i ditt tilfelle?
 
Tilbake
Topp