Å koke eller ikke koke smakshumle?

Jeg brygger faktisk veldig mye veldig lavhumlet øl. Cream Ale, Pils, Bock, Bitter, Altbier, Steam Beer, Mild, Dry Stout, etc. Det er faktisk i den forbindelse at jeg har begynt å gå bort i fra senhumling. Jeg synes ikke det gir meg noe. Og jeg vet det ikke er humla fordi jeg importerer 1 gang i året, like etter høsting, fra anerkjente humle sjapper og pakker om / vakuumpakker alt og har det i fryseren hele tiden så jeg har full kontroll på humlekvaliteten. Så kjøper jeg IPA humle på bryggselv om jeg trenger noe utenom det vanlige. Uansett... En Cream Ale med kun bitterhumle tilsetning er en fantastisk øl. Eller en old-school pils med bitterhumle til 40-45 IBU og ingen senhumle er også helt nydelig... Men om jeg skal ha noe aroma i lavhumlede øl så foretrekker jeg å tørrhumle fremfor å senhumle.

Jeg brygget min første øl i '92 så jeg er faktisk ikke helt grønn... ;)

Neida. Fra 92 til nå så har du nok av erfaring vil jeg tro. Men jeg tror du sitter litt i ilden nå fordi du mente at vedkommende som spurte på en måte ikke burde høre på oss andre og kun gjøre opp sin egen subjektive mening.

Men samtidig så vil (på engelsk) chromatography vise det samme som de fleste bryggere er enige om, bortsett fra deg. Men ja smak er subjektivt, men du gikk hardt ut på den subjektive delen ifht hvor mange som faktisk er enige om det.
 
Neida. Fra 92 til nå så har du nok av erfaring vil jeg tro. Men jeg tror du sitter litt i ilden nå fordi du mente at vedkommende som spurte på en måte ikke burde høre på oss andre og kun gjøre opp sin egen subjektive mening.

Så han burde ikke gjøre opp sin egen mening basert på flere forslag, men bare blindt følge deres råd? Han kan høre på hvem han vil for min del... Det beste er vel om han selv bestemmer hvem han vil eller ikke vil høre på?

Men samtidig så vil (på engelsk) chromatography vise det samme som de fleste bryggere er enige om, bortsett fra deg. Men ja smak er subjektivt, men du gikk hardt ut på den subjektive delen ifht hvor mange som faktisk er enige om det.

Ja. Alle dere 2 var enige om at jeg tok feil. Eller vent nå litt. Det var en til som foreslo å kun bruke bitter og tørrhumling. Da er det 2 mot 2 da... Huff... Hvem vinner da? Kanskje OP skal få avgjøre det selv? :oops:

Fra spøk til revolver. Jeg satt det kanskje litt på spissen mtp senhumling vs aroma/smak, men i bunn og grunn så synes jeg personlig det har lite for seg og jeg ser ikke noen grunn til å forandre mening eller late som jeg synes noe annet fordi noen er uenige med meg... Eller "de fleste bryggere" som du sier... :D
 
Sorry. Jeg har god hukommelse, men kortvarig. Du skrev "ikke stol blindt på"... Ikke "ikke stol på"... som jeg trodde.

Men tja. Oss to? Nå mente jeg hjemmebryggere generelt, og ikke bare meg og Finn i denne tråden. Jeg tror forøvrig ingen har sagt at du tar feil, premisset her er jo subjektivitet, og jeg tror ikke noen har sagt at du tar feil hvis du ikke smaker forskjellene. Men iallefall jeg har sagt at jeg synes det er rart. Men det svaret var mtp IPA.

Men dette her bidrar ikke til en dritt det lyser gull av. Så det kan vel ende her :)
 
Kjenner man ikke smak/aroma fra seinhumla så kjenner man det ikke. Greit nok. Og så får vi som mener vi gjør det, fortsette med det. Jeg klarer likevel ikke la være å anføre et siste argument for at det må være noe objektivt registrerbart i ølet som et resultat av seinhumling: Jeg har et par standardopskrifter jeg brygger om og om igjen. En er en ordinary bitter. Jeg bruker Magnum som bitterhumle, men varierer mellom Bramling Cross og EKG som seinhumle. Og det blir altså ganske forskjellig smak ut av det. (Blir aldri enig med meg selv om hva jeg fortrekker.)

Litt mer om hva jeg mener, da, og det var det jeg egentlig hadde på hjertet her: Jeg mener at seinhumling og tørrhumling ikke kan erstatte hverandre fordi de gir ulikt resultat. Det er som @Miguel sa tidligere her, at skal du ha ut de mest flyktige oljene, og virkelig kunne nyte dem, så må du tørrhumle. De blir fort borte ved koking/høyere temperaturer. (Hopstand blir et slags kompromiss.) Det betyr for det første at smaken blir annerledes når du tørrhumler, men den blir også flyktigere, fordi den bygger mer på de mest flyktige/foranderlige smaksstoffene i humla. Det er vel derfor tørrhumlet øl skal drikkes ferskt?

Britene har så vidt jeg vet, alltid drevet med tørrhumling, så jeg mener ikke at det blir "feil" å tørrhumle f.eks. en pale ale. Jeg har prøvd det litt, og har kommet til at jeg liker begge deler, men kanskje foretrekker u-tørrhumlet. Dét er helt subjektivt, selvfølgelig. Når det gjelder amerikansk IPA, derimot, vil jeg helt klart tørrhumle. (Jeg ville tørrhumlet IPA'n til kameraten min, også, om jeg hadde kunnet, sjøl om den altså er veldig god:).)

Men altså (=konklusjon): Sein- og tørrhumling er verktøy for å gi ulike smaksopplevelser. Så til @Proggrock: Med mindre du kommer til samme resultat som @in.primis.cervisium, så ville jeg først prøvd andre måter å redusere den uønskede bitterheten på enn det å kutte ut de seine humletilsetningene. Det kan være at det du opplever har mer med karakteren av bitterheten å gjøre enn med graden av bitterhet. Det kan ha å gjøre med pH i både mesk og kok, og med vannet ditt, eventuelt med de justeringene du gjør.
 
Dette ble jo en spennende lesning tilslutt :) Jeg takker og bukker! En annen grunn til at jeg nå har prøvd å kun bitterhumle og tørrhumle er at jeg var på et bryggerkurs hos ølakademiet. Foredragsholderen mente at den mest effektive måten å få smak og lukt på var ved å tørrhumle. Jeg som selv hadde streve med å få passe ibu syntes dette hørtes flott ut. Nå trengte jeg jo bare å humle en gang og tror derfor det er lettere å treffe riktig ibu.

Jeg har nå flasket 25 liter pale ale med 100g cascade ved 30 min og 100g til tørrhumlinga etter å ha nådd fg. Skriver tilbake når jeg smakt :)
 
Nå har jeg smakt og det er både mye smak og aroma. Dessverre er det vel slik at futusmaken var overveldende. Nå vet jeg at cascade ikke er en humle jeg kommer til å bruke alene neste gang. Men uansett. Hopp over all humling i kok utenom bitterhumle. Det er nok med tørrhumling etter stormgjæringen alternativt etter nådd fg.
 
Kanskje noe av det som er så gøy med brygging. At vi oppfatter noe som i utgangspunktet er det samme, eller i det minste tilnærmingsvis likt så forskjellig. Jeg har gått motsatt vei. I fra å kun bitter og tørrhumle til å ha i store mengder senhumling. Vendepunktet var Voss Pale Ale eller Oregonian. Store mengder Citra i whirlpool og slutt av kok. Dette er den pa jeg har vært mest hektet på de siste to årene. Det er så mange faktorer som har noe å si for hvordan humle bevares og kanskje transformeres under gjæring. Vannbustering, temperatur, gjærstamme er med på leken, så når instruktøren din så bombastisk mener at senhumling på varmsiden ikke har noe å si, så får jeg i det minste få lov til å være uenig. Evil Twin er en annen senhumlet favoritt. Massivt senhumlet. Oppskrift av en av verdens dyktigste hjemmebryggere


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Kanskje noe av det som er så gøy med brygging. At vi oppfatter noe som i utgangspunktet er det samme, eller i det minste tilnærmingsvis likt så forskjellig. Jeg har gått motsatt vei. I fra å kun bitter og tørrhumle til å ha i store mengder senhumling. Vendepunktet var Voss Pale Ale eller Oregonian. Store mengder Citra i whirlpool og slutt av kok. Dette er den pa jeg har vært mest hektet på de siste to årene. Det er så mange faktorer som har noe å si for hvordan humle bevares og kanskje transformeres under gjæring. Vannbustering, temperatur, gjærstamme er med på leken, så når instruktøren din så bombastisk mener at senhumling på varmsiden ikke har noe å si, så får jeg i det minste få lov til å være uenig. Evil Twin er en annen senhumlet favoritt. Massivt senhumlet. Oppskrift av en av verdens dyktigste hjemmebryggere


Sent from my iPhone using Tapatalk

+1

Jeg synes Overgjæret-podkasten med gutta fra Monkeybrew var interessant. De sa at det var smaksstoffer som måtte kokes ut om man ville ha tak i dem. Bl.a. ble det sagt - tror det kanskje var av programlederen? - at om en ville ha mandarin fra Mandarina Bavaria, måtte en koke i 20 minutter.
 
Må kanskje revidere min konklusjon. Etter å kun bitterhumlet og tørrhumlet var smaken og lukta veldig påtagelig. Masse grapefrukt og furu. For mye ifg meg. Nå har det gått 14 dager ca og smak og lukt er mye mindre. Veldig balansert og mye mindre enn sist jeg skrev. Smakene er de samme men mindre. Dette har jeg ikke opplevd tidligere, at smaken og lukten avtar så mye etter kun 2 uker. Muligens har dette noe med at jeg ikke har kokt inn smakshumla. 100g cascade til tørrhumling er ganske mye til 30 liter jeg vil vel si at jeg ikke sparte så mye humle ifh til det jeg pleier å bruke til en PA. Neste gang blir det 40 liter hveteipa. Den skal jeg bruke 100g humle i whirlpool på 70-60 grader, 30 min og deretter tørrhumle kraftig etter nådd fg. Återkommer når dette er ferdig.
 
Må kanskje revidere min konklusjon. Etter å kun bitterhumlet og tørrhumlet var smaken og lukta veldig påtagelig. Masse grapefrukt og furu. For mye ifg meg. Nå har det gått 14 dager ca og smak og lukt er mye mindre. Veldig balansert og mye mindre enn sist jeg skrev. Smakene er de samme men mindre. Dette har jeg ikke opplevd tidligere, at smaken og lukten avtar så mye etter kun 2 uker. Muligens har dette noe med at jeg ikke har kokt inn smakshumla. 100g cascade til tørrhumling er ganske mye til 30 liter jeg vil vel si at jeg ikke sparte så mye humle ifh til det jeg pleier å bruke til en PA. Neste gang blir det 40 liter hveteipa. Den skal jeg bruke 100g humle i whirlpool på 70-60 grader, 30 min og deretter tørrhumle kraftig etter nådd fg. Återkommer når dette er ferdig.

Som forventet mao :p
 
Jeg har et ekstraktbrygg (en Cream Ale) jeg brygger som mange liker, og den koker jeg kun 30 minutter og tilsetter altså bitterhumlen da. Jeg regner med den bidrar med litt smak også. Påfølgende humletilsetninger er ved 5 minutter, flameout og litt tørrhumling, men det er langt unna en IPA i humlemengder. Ved smaking på hydrometerprøven er jo 5 og 1 minuttstilsetningene tydelige. Den smaken skiller seg veldig fra øl til øl og spesielt når man bruker ulike humler til bitring og smak/aroma. Tørrhumlingen er jo også tydelig en friskere og mer flyktig tilsetning.

Jeg kom nok sent til festen her, men opplever nok at timingen på humletilsetninger gir ulike resultater gjennom hele prosessen.
 
Hør siste utgave av BasicBrewing Radio. Der tester de ut tre versjoner av samme Pale ale. En med all humle ved kok. En med all humle etter 30 minutter. En med all humle ved kokeslutt. De tre som smaker konkluderer med at den de liker best er når de blander de tre. Ingen tørrhumling, men det er et artig innspill. Hørte og en norsk podcast hvor mandarinsmaken til Mandarina Bavaria kom fram først med 20 min kok.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp