Jeg brygger faktisk veldig mye veldig lavhumlet øl. Cream Ale, Pils, Bock, Bitter, Altbier, Steam Beer, Mild, Dry Stout, etc. Det er faktisk i den forbindelse at jeg har begynt å gå bort i fra senhumling. Jeg synes ikke det gir meg noe. Og jeg vet det ikke er humla fordi jeg importerer 1 gang i året, like etter høsting, fra anerkjente humle sjapper og pakker om / vakuumpakker alt og har det i fryseren hele tiden så jeg har full kontroll på humlekvaliteten. Så kjøper jeg IPA humle på bryggselv om jeg trenger noe utenom det vanlige. Uansett... En Cream Ale med kun bitterhumle tilsetning er en fantastisk øl. Eller en old-school pils med bitterhumle til 40-45 IBU og ingen senhumle er også helt nydelig... Men om jeg skal ha noe aroma i lavhumlede øl så foretrekker jeg å tørrhumle fremfor å senhumle.
Jeg brygget min første øl i '92 så jeg er faktisk ikke helt grønn...
Neida. Fra 92 til nå så har du nok av erfaring vil jeg tro. Men jeg tror du sitter litt i ilden nå fordi du mente at vedkommende som spurte på en måte ikke burde høre på oss andre og kun gjøre opp sin egen subjektive mening.
Men samtidig så vil (på engelsk) chromatography vise det samme som de fleste bryggere er enige om, bortsett fra deg. Men ja smak er subjektivt, men du gikk hardt ut på den subjektive delen ifht hvor mange som faktisk er enige om det.