A38 Juicy

Finn Berger

Moderator
Imperial A38 Juicy skal visstnok være "samme" gjæren som Wyeast 1318. Det har jeg ingen sikker kilde på, men begge skal i alle fall egne seg godt til å brygge NEIPA og humlerike øl. 1318 har jeg brukt mye, med brukbart resultat - synes jeg sjøl, i alle fall. Og så kunne det være greit å få samla erfaringer med A38 i en tråd.

Brygg nr.2 med A38 står til gjæring på niende døgnet nå. Det første er noen dager inne i karboneringsprosessen (på flaske), og virker lovende. Det er en Vestkyst-variant, med litt innslag av Chevallier og mørkt hvetemalt, mens det som står til gjæring, er klassisk Vestkyst. Så når begge disse er klare, skal jeg kunne si noe om hvorvidt det blir det samme ølet med A38 som med 1318, som jeg har brygget mye Vestkyst med.

Det som er spesielt med A38 så langt, er måten den har oppført seg på under gjæringa: Den har stoppa opp etter en veldig frisk og fin start på 17/18 grader - og så har den kommet i gang igjen når jeg har satt den opp på 21 grader og rista litt på den. Da klukker den jevnt og fint i vei,dag etter dag. Nå står den som sagt på niende døgnet, og SG er 1.020. Fremdeles 4-5 poeng igjen til FG, vil jeg tro. Det betyr i så fall 77% utgjæring, som var hva jeg fikk med den første, også. Og det er greit nok, og passer bra med hva jeg ville fått med 1318. Men det er dette med at den stopper opp. Det er litt sært, og jeg lurer på om andre har erfart det samme.
 
Jeg har brygget med den flere ganger, og for meg har den oppført seg helt normalt.

For to uker siden brygget jeg NEIPA, men under litt trykk, og forrige gang var til brut IPA-en jeg serverte på Klubbmesterskapet, så akkurat de gjæringsforholdene var vel ikke helt standard.
 
Jeg har brygget med den flere ganger, og for meg har den oppført seg helt normalt.

For to uker siden brygget jeg NEIPA, men under litt trykk, og forrige gang var til brut IPA-en jeg serverte på Klubbmesterskapet, så akkurat de gjæringsforholdene var vel ikke helt standard.

Mulig jeg gjærer akkurat litt lavt.

Nå er jo både 1318 og A38 typiske topphøstere, og altså litt "gammeldagse" engelske ølgjærtyper. Og det var vel ikke uvanlig å "slå ned" gjæren - altså dytte den ned i ølet - for å holde gjæringa godt i gang, mener jeg jeg å ha lest. Så kanskje er det rett og slett det det er snakk om?
 
Tilbake
Topp