Acetaldehyd

Gjorde et forsøks øl hvor jeg gjæret på lav temperatur med 05. Gjæret på 13,5 grader i overkant av 2 uker, åpnet gjæringskarret og så at det ennå var en liten ansamling med gjærskum på toppen. Økte så temperaturen gradvis opp til 18,5 grader for å se om dette ville få resten av gjæren til å bunnfelle. Etter 3 dager var det noe endring, men fortsatt gjær på toppen. Tok så en smaksprøve og oppdaget at ølet smakte syrlig. Lurer på om det kan dreie seg om Acetaldehyd?
Hva skal jeg gjøre? la ølet stå noen dager til og øke temperaturen ytterligere? Flaske eller slå ut?
målt FG var nå på 1.008

Håper noen medbryggere har litt veiledning å komme med :)
 
Kopiert rett fra How to Brew.

Acetaldehyde A flavor of green apples or freshly cut pumpkin; it is an intermediate compound in the formation of alcohol. Some yeast strains produce more than others, but generally its presence indicates that the beer is too young and needs more time to condition.

To reduce the likelihood of acetaldehyde in your beer:
Use a lower pitching rate. Don’t underaerate. Use a cooler fermentation temperature.

To clean up acetaldehyde in the fermenter:
Use a warmer lagering or conditioning temperature. Keep the beer on the yeast (i.e., don’t rack too soon). Rouse the yeast to keep it suspended. Use a less flocculant yeast strain.
 
13-14 grader var da veldig kaldt å gjære en ale på, så ikke overraskende om gjæringa har gått litt i stå.

Litt vanskelig å si om det er acetaldehyd, men min erfaring med US-05 er at den absolutt kan gi merkbar acetaldehyd. Det skjer spesielt om gjæringa blir avbrutt av, for eksempel, fallende temperatur.
 
Tilbake
Topp