Aga Humlepung (cider)

MortenSickel

Norbrygg-medlem
Humlepung er en humlet cider. Siden jeg driver med litt ciderproduksjon også, hadde det vært gøy å prøvd noe slikt. Jeg synes ikke det smaker som om den bare er tørrhumlet, så jeg lurer på om noen har noen ide om hvor i prosessen humlen er tilsatt - det er jo ikke noe koking når man lager cider, bare en oppvarming dersom man pasteuriserer.

Så selvfølgelig, det kan være at jeg tar feil og den er tørrhumlet, eller så kan det være at det er blandet inn noe "humle-te" - eller kanskje den bare er humlet i pasteuriseringen.

Er det noen som har prøvd å lage noe liknende og har noen tips å dele? (Jeg har vært i kontakt med Aga, men har (så langt) ikke fått noe svar)
 
Har selv kun prøvd med tørrhumling, da med citra. Og synes det blir godt. Men har lest at man kan ta ut litt av cideren, varme den opp til maks 75 grader og tilsette humle. La den stå i 20-30 min og ha det tilbake i resten av sideren. Blir vel da tilnærmet whirlpool humle.
 
Trolig bare Aga som kan svare på hva de har gjort. I fjor laget jeg en sider med Nelson Sauvin humle. Tørrhumlet 1g/L - La oss ganske lavt for at humlen skulle overdøve eplene. Min erfaring med denne humlen er at den er spennende sammen med sider men trengte å stå ca minst 6 mnd etter flasking for at den skulle få riktig balanse. Når den var litt for ung kom eplene litt for mye i bakgrunnen synes jeg.
 
Jeg slang i 1g/l Nelson Sauvin i pasteuriseringen (20 min ved 80 grader). Hadde en test i går kveld. Ikke ferdig gjæret, men dette er lovende. Det har en humlesnert i ettersmaken som ikke Humlepung har, så jeg mistenker at den er humlet kortere tid eller ved lavere temperatur. (Jeg synes det er litt kult, men det er vel ikke vanskelig å finne noen som helst ville vært den foruten...)
 
Da tror den har gjæret ferdig, så det blir flasking til uka. Tror dette blir bra, men den bør nok lagres en stund, tror bittersmaken er i meste laget for mange...
 
Det ble ikke humlepung, men den er god. Har.ikke smakt den på noen uker, så kan ikle beskrive noe nærmere på stående fot...
 
Tilbake
Topp