Alkoholprosent og smak?

Hei. Jeg lurer på hvor mye alkoholprosenten har å si for smaken? Jeg liker best pils. Og i de fleste oppskrifter beregner de en % på 4-5 for pils. Hvis jeg ønsker å få den litt sterkere, ca 6-7%, vil det da gå ut over smaken?

Den vil nok påvirke noe, spesielt, om du gjærer på for høy temperatur og ikke lagrer den lenge nok.

Du risikerer at pilsen på 6-7% smaker som om du blander sprit i vanlig pils. Pils har lite smak og en slik sterk pils vil smake alkohol. Skal du ha sterke øl bør du ha noe mere malt og humlesmak som vil kamuflere alkoholsmaken, men da er det jo ikke pils lengre.

Det blir vel en slags Carlsberg Elefant klone... Jeg liker også en pilsner i ny og ne, men liker ikke elefant som av carlsberg kalles en "strong pilsener". For mye alkoholsmak i en så "tynn" øl, som blir nevnt over.

Carlsberg elefantøl er vel en dårlig etterligning av chang fra thailand? (chang er elefant på thai)
Jeg synes også den blir vell søt/sterk, men i thailand blandes den med is pga varmen, og da blir den mer som en normal pils....

Kjøp gulløl på polet, er en nydelig god litt sterkere pilstype. Det er kun skatteklassene som gjør at denne er på 4,5-4,75% i Norge.
I de  fleste land har pilsen rundt 5-5,5%.

Står akkurat nuh og drikker på et glass Andrimne Classic American Pilsener på 6 % mens jeg lager middag. OG på 59, 35 IBU, og godt med Saaz som smaks- og aromahumle. 25% mais letter maltpreget, men det er definitivt ikke alkoholisk. Etter min mening et av de aller beste lagerølene jeg noen gang har brygget. Hvor mye alkoholsmak man får, har mye å gjøre med hvordan man gjennomfører gjæringen. Tilstrekkelig med gjær, rett lufting av vørter og temperaturkontroll er avgjørende.

Gahr skrev:
Står akkurat nuh og drikker på et glass Andrimne Classic American Pilsener på 6 % mens jeg lager middag. OG på 59, 35 IBU, og godt med Saaz som smaks- og aromahumle. 25% mais letter maltpreget, men det er definitivt ikke alkoholisk. Etter min mening et av de aller beste lagerølene jeg noen gang har brygget. Hvor mye alkoholsmak man får, har mye å gjøre med hvordan man gjennomfører gjæringen. Tilstrekkelig med gjær, rett lufting av vørter og temperaturkontroll er avgjørende.

Er det lov å be om en oppskrift? ::)

Terje W skrev:
Gahr skrev:

Er det lov å be om en oppskrift? ::)
http://norbrygg.no/forum/index.php?topic=5718.msg83416.msg#83416;)

Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio using Tapatalk

går litt off topic her, men satte et coopers kit i går.
så glemte jeg å måle OG. det er den man måler først når man skal regne ut alkohol mengde til slutt?
nå spiller ikke det så stor rolle for meg, men sånn ca. hva pleier et slikt sett å komme på i styrke til slutt?
oppskriften er fulgt 100%

biri skrev:
går litt off topic her, men satte et Coopers kit i går.
så glemte jeg å måle OG. det er den man måler først når man skal regne ut alkohol mengde til slutt?
nå spiller ikke det så stor rolle for meg, men sånn ca. hva pleier et slikt sett å komme på i styrke til slutt?
oppskriften er fulgt 100%

OG måler du før gjæring, før å finne sukkerinnhold i vørteren (mer sukker=høyere OG). Etter gjæring måler du FG,som viser hvor langt ned ølet har gjæret (lavt tall gir ett tørrere øl, mens ett høyt tall gir ett øl med mye restsødme). Alkoholinnholdet i ett coopers sett, vil jeg tro ligger ett sted mellom 4 og 5% ABV.

takker.
da er det bare å vente og være tolmodig, krysse fingrene for at det blir noe som smaker som øl.

Det skal du ikke se bort ifra at det blir. Har aldri vært borti Coopers sett selv, men at det ikke går an å lage godt øl fra sett, er bare tull.

Good luck :)

har da god erfaring fra andre sett.
muntons var veldig bra.
og geordie der jeg brukte 2 sett i stdet for å tilsette sukker ble veldig god.

Min erfaring: Hvis man brygger en lys lager/pils med en OG på over 1.055 med kun byggmalt vil ølet ofte smake litt maltete og søtt, eller ihvertfall ikke som pils.

Til sammenligning mener jeg fks. Dahls pils opererer med en OG på 1.043-1.044

Jeg pleier å sikte meg inn på OG 1.048 på internasjonal lager/pilsnertyper, og kølsch. Mesker på 66 grader i en time (Speidel).

Tilbake
Topp