Gahr skrev:Står akkurat nuh og drikker på et glass Andrimne Classic American Pilsener på 6 % mens jeg lager middag. OG på 59, 35 IBU, og godt med Saaz som smaks- og aromahumle. 25% mais letter maltpreget, men det er definitivt ikke alkoholisk. Etter min mening et av de aller beste lagerølene jeg noen gang har brygget. Hvor mye alkoholsmak man får, har mye å gjøre med hvordan man gjennomfører gjæringen. Tilstrekkelig med gjær, rett lufting av vørter og temperaturkontroll er avgjørende.
http://norbrygg.no/forum/index.php?topic=5718.msg83416.msg#83416Terje W skrev:Gahr skrev:Står akkurat nuh og drikker på et glass Andrimne Classic American Pilsener på 6 % mens jeg lager middag. OG på 59, 35 IBU, og godt med Saaz som smaks- og aromahumle. 25% mais letter maltpreget, men det er definitivt ikke alkoholisk. Etter min mening et av de aller beste lagerølene jeg noen gang har brygget. Hvor mye alkoholsmak man får, har mye å gjøre med hvordan man gjennomfører gjæringen. Tilstrekkelig med gjær, rett lufting av vørter og temperaturkontroll er avgjørende.
Er det lov å be om en oppskrift? :
biri skrev:går litt off topic her, men satte et Coopers kit i går.
så glemte jeg å måle OG. det er den man måler først når man skal regne ut alkohol mengde til slutt?
nå spiller ikke det så stor rolle for meg, men sånn ca. hva pleier et slikt sett å komme på i styrke til slutt?
oppskriften er fulgt 100%