Alkoholsvak lys ale

Hei!
Jeg vurderer å brygge en alkoholsvak lys ale som kan brukes som et slags ”hverdagsale”. Kan alltids kjøpe lettøl men er kanskje mulig å lage noe bedre selv med mer smak? Har sett på ”prisbelønte oppskrifter” og der var det ingen alkoholsvale lyse ale. Noen som har noen innspill til oppskrift på slik lys ale? Tenker meg en alkoholprosent på rundt 2,5-3 %...

Hilsen, tommy
 
...ellers går det an å lage Ordinary Bitter (ca. 3-3.5 %), eller eventuellt en Summer Bitter. Det er jo bare å justere ned til 2,5 % hvis man vil, og bruke en god dose med karamellmalt for å sikre litt body...
 
Gode forslag frå mine medbryggarar då eg elskar både mild og bitter. Eit anna alternativ, alt etter kva du sjølv likar, er å brygge ein amerikansk pale ale (APA). Denne skal i utgangspunktet ha alkohol på ca 4,5 - knapt 6, men om du ikkje held deg heilt til typedefinisjonen så kan du nedskalere til 2,5 - 3 alt ettersom. Bruk eit bryggeprogram.

Lykke til  :brygging:
 
En av de kuleste oppskriftene jeg kjenner til er: britisk lagermalt til OG 1.042. Humle til 35 IBU beregnet -- alt sammen tilsatt 15 minutter før kokeslutt. Opprinnelig med Brewers Gold (ølet fra Crouch Vale). Etter kokeslutt, kjøl først til rundt 80 grader og la stå under lokk i en time for såkalt hop stand, for litt ekstra aroma og bitterhet.

Enkel oppskrift, ukomplisert prosess, godt øl.
 
Kjetil S skrev:
En av de kuleste oppskriftene jeg kjenner til er: britisk lagermalt til OG 1.042. Humle til 35 IBU beregnet -- alt sammen tilsatt 15 minutter før kokeslutt. Opprinnelig med Brewers Gold (ølet fra Crouch Vale). Etter kokeslutt, kjøl først til rundt 80 grader og la stå under lokk i en time for såkalt hop stand, for litt ekstra aroma og bitterhet.

Enkel oppskrift, ukomplisert prosess, godt øl.

Tøft!
Veit du om det er forska noko på kva effekt dette har på bitterheit, smak og aroma kontra vanleg koke- og tilsettingsrutinar?
 
Du får en del ekstra bitterhet av varm hop stand, selv om det ikke er like mye som ved kok. Hva angår smak og aroma,  får du iallfall en del av det, men en del av aromaen koker selvsagt vekk i løpet av de 15 minuttene, så for et mer aromatisk øl kan du godt tilsette humle også etter å ha kjølt til 80 grader (men husk at du også får litt bitterhet av dette, så trekk fra noen IBU fra 15 minutters-humlen  når du lager oppskriften).

(red: ser forresten at denne tråden er i prisbelønte oppskrifter, og selv om Crouch Vale Brewers Gold vel er prisbelønt, bør nok tråden flyttes til et mer passende sted, om en moderator gidder.)
 
Har brygget denne. Kanskje litt mye humle for enkelte, men passe for meg.
Klokker inn på 2,7%
Står til karbonering, så har ikke testet skikkelig enda, men virker lovende.

BeerSmith Recipe Printout - http://www.beersmith.com Recipe: 15# Kokkens Sommer Mild
Brewer: Brede Venås
Asst Brewer:
Style: Mild
TYPE: All Grain
Taste: (35,0) Lys mild med god humlearoma

Recipe Specifications
--------------------------
Batch Size (fermenter): 50,00 l     
Boil Size: 59,37 l
Bottling Volume: 50,00 l
Estimated OG: 1,028 SG
Estimated Color: 12,5 EBC
Estimated IBU: 24,4 IBUs
Brewhouse Efficiency: 85,00 %
Boil Time: 60 Minutes

Ingredients:
------------
Amt                  Name                                    Type          #        %/IBU       
1,50 kg              Pale Malt (2 Row) UK (5,9 EBC)          Grain        3        28,6 %       
1,00 kg              Munich I (Weyermann) (14,0 EBC)          Grain        4        19,0 %       
1,00 kg              Wheat Malt, Pale (Weyermann) (3,9 EBC)  Grain        5        19,0 %       
0,50 kg              Amber Malt (43,3 EBC)                    Grain        6        9,5 %       
0,50 kg              Aromatic Malt (51,2 EBC)                Grain        7        9,5 %       
0,50 kg              Biscuit Malt (45,3 EBC)                  Grain        8        9,5 %       
100,00 g              Strisslespalt [2,50 %] - First Wort 60,0 Hop          9        6,4 IBUs     
50,00 g              Cascade [5,40 %] - Boil 5,0 min          Hop          12      3,4 IBUs     
50,00 g              Amarillo Gold [6,00 %] - Boil 15,0 min  Hop          10      9,5 IBUs     
50,00 g              Cascade [5,40 %] - Boil 2,0 min          Hop          16      1,5 IBUs     
50,00 g              Amarillo Gold [8,00 %] - Boil 2,0 min    Hop          15      2,2 IBUs     
0,25 kg              Sugar, Priming (2,0 EBC)                Sugar        18      4,8 %       
2,0 pkg              California Ale V (White Labs #WLP051) [3 Yeast        17      -           
50,00 g              Strisslespalt [2,50 %] - Boil 5,0 min    Hop          13      1,6 IBUs     
10,00 g              Calcium Chloride (Mash 60,0 mins)        Water Agent  1        -           
10,00 g              Chalk (Mash 60,0 mins)                  Water Agent  2        -           
5,00 g                Yeast Nutrient (Boil 5,0 mins)          Other        14      -           
5,00 g                Irish Moss (Boil 10,0 mins)              Fining        11      -           


Mash Schedule: Temperature Mash, 2 Step, Full Body
Total Grain Weight: 5,25 kg
----------------------------
Name              Description                                  Step Temperat Step Time   
Saccharification  Add 30,00 l of water at 66,3 C                63,0 C        30 min       
Mash Step        Add 0,00 l of water and heat to 68,0 C over 1 68,0 C        60 min       
Mash Out          Add 0,00 l of water and heat to 78,0 C over 1 78,0 C        10 min       


Notes:
------
Brygget 15.04. 12
Litt problemer med kverna alene og mistet litt malt så tok litt mindre skyllevann.

Ellers gikk alt greit og traff OG på 1026/27 ca 42 L i gjæringskaret.
Startet gjæringen på 19 grader i skapet, tempen i vørten var da ca 17 grader
Etter 1 døgn var gjæringen i gang, målte etter ca 36 timer og da var SG 1020
målte lørdag til 1007
Tappet 23.04 OG rundt 1007 tilstte ca 180 g sukker og rundt 2 gram vol co

Created with BeerSmith 2 - http://www.beersmith.com -------------------------------------------------------------------------------------
 
Kjetil S skrev:
En av de kuleste oppskriftene jeg kjenner til er: britisk lagermalt til OG 1.042. Humle til 35 IBU beregnet -- alt sammen tilsatt 15 minutter før kokeslutt. Opprinnelig med Brewers Gold (ølet fra Crouch Vale). Etter kokeslutt, kjøl først til rundt 80 grader og la stå under lokk i en time for såkalt hop stand, for litt ekstra aroma og bitterhet.

Enkel oppskrift, ukomplisert prosess, godt øl.
Interessant - nokon tankar om meisketemperatur og gjær?
 
Jeg har brygget en enkel "pils", men gjeret den kjølig med Safale S-05. Første døgn i ca 20-21c, resten i kald kjeller på ca 15c (se: BrewingTV brygger lager med ale-gjær). Den har ikke helt samme tørrhet som en pils, og den er litt mer fruktig.. men du lurer nok dine kompiser til å tro at det er en pils. Min kone blindtesta min "ale-pils" mot Ringnes Sommerøl, og min vant etter hennes smak. Du finner flere versjoner av slik enkel pilsoppskrift som er ment for lager-gjær (finner ikke i farten, hmm..).. ligger på ca 4,5% alc. Ingredienser er bare pils malt, carapils og saaz-humle. Fungerer bra til sommervarme og venner som helst ikke vil ha så mye smak i glasset.
 
Det vanlige for å hindre fruktighet er å starte på lav temperatur, og heller gjære varmere mot slutten. Det er ikke noe problem å starte US-05 på 15 grader.
 
Kjetil S skrev:
Det vanlige for å hindre fruktighet er å starte på lav temperatur, og heller gjære varmere mot slutten. Det er ikke noe problem å starte US-05 på 15 grader.
US-05 gir helt riktig tilnærmet undergjærpreg ved å starte gjæringen ved 15 grader, og gradvis økning etter at stormgjæringen avtar.
Jeg har gjort dette flere ganger, og det gir en nøytral gjæringsprofil helt fin til f.eks. Redale, der bl.a. Murphys er gjæret med lagergjær.
 
Tilbake
Topp