Alpha acid spørsmål

Jeg brygget en stout i dag som skulle koke i 60 min med 60 gram EKG AA 6,2% i følge oppskrifta.

2011 EKG varianten jeg fikk tak i hadde AA 4%. For å få riktig IBU måtte jeg dynge oppi 100g. Blir det riktig å gjøre det på denne måten, eller vil den ekstra mengden humle også føre til at brygget endrer smak i forhold til planlagt oppskrift?

Det er helt riktig fremgangsmåte.
Troe ikke smaken forandres nevneverdig, men det er mest bitterstoffer du er ute etter, og derfor eneste løsning :)

Takk, det var beroligende!

Var litt bekymra etter å ha tatt en liten smakebit på brygget ved måling av OG. Kombinasjonen av 10% Roasted Barley + humlegrums fra bunnen av kjelen smakte helt jævlig. Får la gjæren jobbe litt  :)

Simen J skrev:
Takk, det var beroligende!

Var litt bekymra etter å ha tatt en liten smakebit på brygget ved måling av OG. Kombinasjonen av 10% Roasted Barley + humlegrums fra bunnen av kjelen smakte helt jævlig. Får la gjæren jobbe litt  :)
10% roasted barley gir deg en god kaffesmak.... noen bl.a. jeg liker den....
humlegrums smaker.....humlegrums :)
det er riktig i stout med bitterhumle, mens 60 min kok ikke gir noe/mye smak/aroma. tipper den blir bra. jeg bruker kun bitterhumle i stout, og jeg bruker da høyalfa, og bryr meg lite om type da smak/aroma ikke er framtredende. malten som er avgjørende i den :)

magne1972 skrev:
bruker da høyalfa, og bryr meg lite om type da smak/aroma ikke er framtredende. malten som er avgjørende i den :)

Skal tenkte på det til neste gang det skal brygges stout. Med høyere AA blir det jo også mindre humlegrums siden mengden går ned.

Tilbake
Topp