• Bruk prefiks-funksjonen når du oppretter nye poster i dette forumet.

Alternativ til Cornelius Ball lock eller Pin lock

Siden det er lite brukte fat å oppdrive for øyeblikket så har det kommet opp ett alternativ. Kan dette være ett fullgodt alternativ?

Kan tenke prisen på disse vil komme på rundt 450,- inkludert MVA. Fatene har G kobling på stigrør og er lik "Bryggeri" fatene på 30 og 50L

G koblingene  kommer og på ca 450,-.

Fatene måler H ca 42cm D ca 28cm.


"Vanlige" Corneliusfat måler:

NC Høyde: ca 63,5cm, Diameter: 20,5cm

CC Høyde: ca 56cm, Diameter: ca 23cm

NB!!!!!! Dette er ikke fat som er tilgjengelig nå, bare for å høre om det er noe interesse.
 

Vedlegg

  • 20L fat med G kobling.jpg
    20L fat med G kobling.jpg
    1,2 MB · Sett: 488
  • 20L Fat G kobling Topp.jpg
    20L Fat G kobling Topp.jpg
    152,9 KB · Sett: 485
Litt skeptisk, men jeg er jo nybegynner på fat..
Er ikke de koblingene litt upraktiske da?
 
Disse er neppe aktuelle for noen som har corneliusfat i dag, med tanke alle ulempene det medfører å ha to typer fat i bryggeriet. Jeg vil heller ikke anbefale noen å bygge opp et nytt fatanlegg basert på G-kobling, uten å tenke seg nøye om. Fatene er uten vaskeåpning, koblinga kan være upraktisk å åpne og det er vanskelig tilgang til reservedeler. Dersom man senere skal ha flere fat, er det heller ikke spesielt lett å få tak i.
 
Enig. Virker på meg som en viss leverandør sitter inne med en del fat-typer som er vanskelig å omsette og som de vil bli kvitt ;)
NC og Jolly med ballock er nok det som folk vil ha, og jeg har heller ikke problemer med å skaffe slike i god kvalitet.
Heldigvis er ikke Candirect eneste alternativ...
 
"Lite fat og oppdrive" ?????
Den skjønte jeg ikke. Har det ikke akkurat vært en fellesbestilling med forhåndsbetaling hos Bryggeland?
 
Ketil skrev:
"Lite fat og oppdrive" ?????
Den skjønte jeg ikke. Har det ikke akkurat vært en fellesbestilling med forhåndsbetaling hos Bryggeland?

Brukte fat er blitt vanskelig å få tak i og det blir vanskeligere også.
 
Petit tar 950 for nye fat. Kjøper en flere får en nok ned prisen betraktelig og jeg vil tro en får fatene for 800. Flere butikker har nye fat.
Da er det også nye fat det er snakk om, med garanti. Bling faktoren er også høy til å begynne med. Holder en seg til en leverandør så har leverandøren også reservedeler som passer på lager. Petit vil ikke selge brukte fat fordi det er så vanskelig å holde styr på de forskjellige delene til forskjellige produsenter.
Brukte fat kommer gjerne på 400 kr, og da sitter en gjerne etterhvert med mange typer som gjør det komplisert den dagen en skal ha reservedeler. En kan også regne med at noen av de brukte fatene har forholdsvis kort levetid før en må bytte deler.

Jeg har nå forsåvidt en god del brukte fat som jeg er godt fornøyd med, men å si at det er vanskelig å få tak i fat er å ta hardt i så lenge en kan kjøpe nye.
Skal en ha 9 eller 12 litersfat er nyprisen i Norge ganske lik prisen en havner opp i ved bruktimport.
 
Rune Alm skrev:
Petit tar 950 for nye fat. Kjøper en flere får en nok ned prisen betraktelig og jeg vil tro en får fatene for 800. Flere butikker har nye fat.
Da er det også nye fat det er snakk om, med garanti. Bling faktoren er også høy til å begynne med. Holder en seg til en leverandør så har leverandøren også reservedeler som passer på lager. Petit vil ikke selge brukte fat fordi det er så vanskelig å holde styr på de forskjellige delene til forskjellige produsenter.
Brukte fat kommer gjerne på 400 kr, og da sitter en gjerne etterhvert med mange typer som gjør det komplisert den dagen en skal ha reservedeler. En kan også regne med at noen av de brukte fatene har forholdsvis kort levetid før en må bytte deler.

Jeg har nå forsåvidt en god del brukte fat som jeg er godt fornøyd med, men å si at det er vanskelig å få tak i fat er å ta hardt i så lenge en kan kjøpe nye.
Skal en ha 9 eller 12 litersfat er nyprisen i Norge ganske lik prisen en havner opp i ved bruktimport.

Det er sant bruker nå 12 liters. Kjøper av bryggselv :))
 
Hei John!
Takk for diverse service tidligere.

Etterhvert har jeg mye større bryggerifatvolum enn cornelius. Det er derfor ikke uinteressant. Forutsetningen må være at de er i god stand og blir billig. Det påløper vel gjerne ekstra frakt innenlands i forhold til den prisen du nevner?
 
Tilbake
Topp