Alternativ til mottrykksfyller.

DagD

Jeg har nylig gått til innkjøp av flere corneliusfat og tappet i går en juleporter på et av dem, jeg mangler et skikkelig CO2 oppsett og bruker i dag en perlickran og små 16 grams patroner til å få ølet ut av fatet. Derfor karboneres ølet på fat med sukker. Jeg kom i dag på at jeg skulle gitt bort noe øl og ønsket at noe av dette skulle være juleporteren så i dag klinket jeg til med å tappe mer eller mindre ukarbonert øl på flasker og korket disse.

Nå kommer det store spørsmålet: er det slik at jeg kan regne med at sukkeret jeg brukte for karbonering er jevnt fordelt på fatet? Eller kan dette ligge i bunn og bli det første som tappes ut på flaske e og således bli flaskebomber?

Alle gode svar mottas med takk!!

Forøvrig synes jeg dette var en glimrende å bruke corny-fat som flaskefat, det var veldig enkelt og greit å flytte ølet fra kran til flaske ukarbonert, og veldig lite søl. Kan anbefales. Et alternativ til mottrykksfyller.

Jeg vil anta at dersom du først blander sukker m/varmt vann for å få det flytende, og deretter enten stikker om via sekundærfat, -eller hiver sukkerlaken i Fatet før du tapper over øl'en, at denne vil blande seg godt inn med resten av væsken..

men når sant skal sies er det sikkert noe teori på dette og.. -antar sukkerlaken kan være tyngre enn øl'en og derfor samle seg i bånn etterhvert..
-jeg ville lagret flaskene i rom-temp og åpnet en om 2 uker for å teste. mest sannsynligvis er det kullsyre på den

Tilbake
Topp