Altfor høy FG.

Miguel

Norbrygg-medlem
2kg maris
3.5 kg vienna
0.5kg caramunich
Mesket på 68.

M44 gjær.

Og .52 Fg .16

Stått rundt 16 grader en uke og så har kjellertempen sunket sakte ned til omtrent 14.

2.5 uke på dunk

Er det gjæringstempen som er grunnen?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 4

Mesketempen er relativt høy. Hvor mye gjær brukte du og hvordan luftet du vørteren?

Da jeg brukte den gjæren i en pale ale gjæret den veldig langt ned hos meg. Siden jeg kjøpte luftepumpe og ble mer nøye på hvor mange gjærceller jeg pitcher har jeg generelt sett hatt lav FG, nesten for lav i enkelte tilfeller.

Pale Ale
OG: 1.048
Beersmith forventet FG: 1.011 (ikke representativt, brukte M44-gjær, men den finnes ikke i BS, så la til US-05 i stedet)
Faktisk FG: 1.006

Belgisk sterkt rugøl
OG: 1.076
Beersmith forventet FG: 1.017
Faktisk FG: 1.010

Weizenbock
OG: 1.073
Beersmith forventet FG: 1.023
Faktisk FG: 1.011

Så FG'en min har droppet etter jeg begynte å belufte vørteren bortimot riktig (O2 neste)

Gahr skrev:
Mesketempen er relativt høy. Hvor mye gjær brukte du og hvordan luftet du vørteren?

Jeg brukte en pose (10g) til 20 liter. Luftet med risting.

NicolaiGj skrev:
Da jeg brukte den gjæren i en pale ale gjæret den veldig langt ned hos meg. Siden jeg kjøpte luftepumpe og ble mer nøye på hvor mange gjærceller jeg pitcher har jeg generelt sett hatt lav FG, nesten for lav i enkelte tilfeller.

Pale Ale
OG: 1.048
Beersmith forventet FG: 1.011 (ikke representativt, brukte M44-gjær, men den finnes ikke i BS, så la til US-05 i stedet)
Faktisk FG: 1.006

Belgisk sterkt rugøl
OG: 1.076
Beersmith forventet FG: 1.017
Faktisk FG: 1.010

Weizenbock
OG: 1.073
Beersmith forventet FG: 1.023
Faktisk FG: 1.011

Så FG'en min har droppet etter jeg begynte å belufte vørteren bortimot riktig (O₂ neste)

Jeg har faktisk en luftepumpe. Får kjøpe meg en slange og ny stein og fyre løs.

Tipper det er en kombinasjon av litt lite oksygen og høy mesketemperatur.

Fikk så og si samme resultat med en annen jeg brygget noen dager før eller etter.  Men mener at den ble mesket på 66. Men den gjæret jeg med 05 tror jeg.

Trodde faktisk risting var en akseptert metode for øl rundt og .50

Det er vanlig med risting, ja, men ikke ideelt. I de fleste tilfeller går det bra, men man har ingen garantier.

Jeg har sett testet at risting er bedre enn luftpumpe, f.eks. http://winnipegbrewbombers.ca/effectiveness-of-various-methods-of-wort-aeration/ .Mener også det var en artikkel i BYO.

Det ble målt faktiskt O2-innhold i vørter etter oksygenering, og en fant ut at noen minutter med intens risting var bedre og kjappere enn med luftpumpe.

Ren O2 er selvfølgelig best, men jeg tror du kan droppe å kjøpe ny luftesten og slange til luftpumpen og heller riste inntil du eventuelt kjøper O2-utstyr.

Tilbake
Topp