Amarillo i Ale? Kan dette bli godt?

TomS

 
Heisan!
Satt sammen nedennevnte oppskrift sammen med min lokale bestyrer, og handlet inn råvarer. Aldri prøvd Amarillo-humle, men selger mente at dette ville bli schikkelig schnadder. Sånn i etterpåklokskapens lys; kan dette bli godt? Eller er IBU for høyt til å være en APA?

Tar i mot endringer av humletilsetninger med stor takk (har kun Amarillo og EKG liggende)...

Hva med mesketemp - Er 68 grader litt høyt?

Arnadal Ale Style: Amerikansk Pale Ale  Brewer: Tom Smedsrud
 
Statistics
Volume: 25 liters
Boil Volume: 28 liters
OG: 1064
BG: 1057
FG: 
Alcohol: 6.3 % by vol.
Colour: 16 EBC (Amber)
Bitterness: 33 IBU
BU/GU: 0.51


Fermentables
Pale Malt 7 EBC  7 EBC  6400 g
Cara Pils 37 EBC  37 EBC  600 g

Mash schedule: 68 degrees for 90minutes



Hops
Amarillo 9.5% alpha  22 g  60 minutes
Amarillo 9.5% alpha  25 g  15 minutes
Amarillo 9.5% alpha  30 g  5 minutes
Amarillo 9.5% alpha  23 g  dry hopped

Fermentation
Yeast: Safbrew T-58
Fermented at 22 degrees C for 14 days.
Fermented at 18 degrees C for 14 days.
 
Blir ok det, men jeg ville gjort ett av to:

Enten: Kutte OG ned til 1054, så har du en typisk APA.

Eller: Doble humlemengdene fra og med 15 min., så har du en IPA.
 
Jeg kjenner ikke gjæren din, men ville byttet om temperaturene og begynt gjæringen på 18 og avsluttet på 22 grader. Tror heller ikke 4 uker er nødvendig.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
 
Den gjæren er snadder i belgiske stiler, men vel fenolisk for en apa. Har laget god blonde med denne. Eg ville vurdert å kutte ibu ned til 20-30 og vært litt lett på humlehånden ellers ved bruk av denne gjæren.

Evt bytte til us05 og følge espenL og gahr sine råd. Det med stabile eller stigende temperaturer er lurt både for smaken og for utgjæringen sin skyld.
 
Takk for gode svar. Ser at jeg faktisk har skrevet feil vedr temp; meningen var å begynne å gjære på 18 for så å øke denne til 20-22. Tanken var å brygge en APA, så jeg følger nok Gahr sitt råd om å droppe OG ned til 1054'ish. Hvorfor rådes det til å være "lett på humlehånden ved bruk av denne gjæren"? Er T-58 og mye humle en generelt dårlig kombo?
 
Det er basert på råd eg har fått fra flere kilder, mer enn egen erfaring. Belgisk gjær med ipa/apa humleskjema er ikke uvanlig kost på amerikanske forumer. Personlig så har eg (foreløpig) tillit til dem som misliker denne kombinasjonen. Er kanskje hjernevasket av tha jamil show og brew strong podcastene om dagen.
 
Det er en belgisk gjærtype, og hvis du skal lage amerikansk pale ale er det definitivt ikke den rette gjæren. Da bær du heller gå for US-05 hvis du skal bruke tørrgjær. Fenolene belgisk gjær produserer kan fort kollidere med humlen.
 
Takker igjen. Tja, etter nitidig lesing på Google om T-58, så har jeg skjønt at dette kanskje ikke blir en APA likevel, men det er visst mange som liker gjærens krydderaktige tilnærming. Tar sjansen på gjæren, men satser på å få OG ned slik Gahr nevnte tidligere. En "Belgisk APA"? Tøft...
 
Jeg ville spandert på meg 39 kroner til og kjøpt ei pakke us-05. Jeg kan så godt som garantere at du ikke vil angre.
 
leander skrev:
Jeg ville spandert på meg 39 kroner til og kjøpt ei pakke us-05. Jeg kan så godt som garantere at du ikke vil angre.

What he said. Fenoler fra belgisk gjær og sitrushumle kan for kræsje
 
leander skrev:
Jeg ville spandert på meg 39 kroner til og kjøpt ei pakke us-05. Jeg kan så godt som garantere at du ikke vil angre.

Ok da, da får jeg ta turen til Borrebrygg igjen. Kjøper to pakker, da jeg har lest at 1 kan bli litt lite... Takk for alle gode tips.
 
Tilbake
Topp