Amarillo SMaSH

Hei,
Tenkte å prøve meg på en Amarillo smash med Maris Otter.

Men er veldig usikker på hvordan humle skjema som bør brukes, og hvor mye humle som må til i en normal 20 liters batch.

Vi dette feks fungere, eller har noen noe bedre forslag?:

30g @ 60
25g @ 15
25g @ 2
60g @ tørrhumle

Hvis du vil ha bitterhet tilsvarende IPA, kan du bruke en kalkulator til å sikte deg inn på BU:GU på 1, dvs 60 IBU på 1060, 50 IBU på 1050 osv. Husk å legge inn reell alfasyre som står på pakken.

Hvis du har en pakke på 100g, og setter av 40g til tørrhumling, får du bra aroma med 2g/l. Samme med aromahumle, jeg ville brukt 40g på 0 minutter og latt det stått 10-20 før du starter kjøling. Med det som utgangspunkt kan du legge inn det du trenger på 60min for å treffe IBU. Sånn er mange oppskrifter lagt opp, bl.a. 7 Fjell, man begynner bakfra og justerer bitterhumle til slutt.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Også, hvis den skal stå varmt etter 0min, får du for lite bitterhet ved å legge det inn på boil eller aroma på Brewer's Friend. Her er det lagt inn whirlpool på 20min, med 10% utilization, og det går greit med 1040. Med høyere OG trenger du kanskje mer humle.
905fc7aa36fccd133042ba79463505de.jpg

Hvis du vil ha bitterhet tilsvarende IPA, kan du bruke en kalkulator til å sikte deg inn på BU:GU på 1, dvs 60 IBU på 1060, 50 IBU på 1050 osv. Husk å legge inn reell alfasyre som står på pakken.

Hvis du har en pakke på 100g, og setter av 40g til tørrhumling, får du bra aroma med 2g/l. Samme med aromahumle, jeg ville brukt 40g på 0 minutter og latt det stått 10-20 før du starter kjøling. Med det som utgangspunkt kan du legge inn det du trenger på 60min for å treffe IBU. Sånn er mange oppskrifter lagt opp, bl.a. 7 Fjell, man begynner bakfra og justerer bitterhumle til slutt.

Sånn ville jeg gjort det også selv om jeg ville ha dratt ned temp i whirlpool til under 70 grader før jeg hadde i humle. Usikker på hvor opphengt du er i at det skal være en SMASH. Personlig hadde jeg kjørt:

20g på 5min
40g i whirlpool 15-20min på under 70C
40g tørrhumle 3-5 dager

Så hadde jeg heller brukt en nøytral bitterhumle på 60min til ønsket IBU.

Tilbake
Topp