amber vs brown vs pale chocolate malt

Hei!

Har tenkt til å bruke disse maltene i et brygg, og lurer på hvor intense de er.  Er det sånn at 100g amber / brown gir like mye tilskudd til smaksbildet som pale chocolate, eller trengs det mer av de for å gi noe til smaken?

Takk!

100 gram vil være merkbart i 23 liter pale ale. I en porter/stout ville jeg brukt mer.

Sent fra min Nexus 4 via Tapatalk

Ok, så hvordan vil feks 100g amber, 100g brown og 50g pale chocolate være i forhold til feks kun 500g amber eller 150g pale chocolate?

De vil iallfall være forskjellige. Pale Chocolate gir et lite sjokoladepreg, men mindre smak per EBC.

Jeg planlegger en brown ale med 5 - 10 % av enten amber eller brown malt så hiver meg på denne tråden.

Det er vel også noen forskjelle mellom produsentene. F.eks. er amber malt til Warminster og Thomas Fawcett på hhv. 65 og 80-140. Hva det gir av forskjelle i smak hvis du bruker 100 g i 22 liters brygg vet jeg ikke.

Men jeg har forstått det sådan at Fullers London Porter har 10 % brown malt og Fullers 1845 er brygget med 10 % amber malt. Så det kan kanskje være et utgangspunkt for å vurdere hvilke effekt de to har.

Tilbake
Topp