Amerikansk black ale

Morten Sannerud

Norbrygg-medlem
Hvorfor er ikke amerikansk black ale (ikke black IPA) med i norbryggs definisjoner av øltyper? Flere amerikanske mikrobryggerier serverer Black Ale som vil falle utenfor kategorien Black IPA pga lav IBU...
 
Nei, det er defor jeg postet spørsmålet... De black alene jeg tenker på har lav ibu, rundt 10. De faller derfor utenfor Black IPA kategorien.
 
"American black ale" forstås åpenbart vanligvis som Black IPA/Cascadian Dark Ale. Det finnes ikke noe som det @Morten Sannerud beskriver i BJCP, heller.

Men det er jo ikke det samme som at ølet ikke eksisterer. Det må vel bare leveres inn under "spesialøl" til konkurranser, da?
 
Men det er jo ikke det samme som at ølet ikke eksisterer. Det må vel bare leveres inn under "spesialøl" til konkurranser, da?

Den muligheta er borte, ettersom det i praksis er umulig å få til objektiv bedømming uten en typedefinisjon som er godt forstått av dommerne.
 
Hvorfor er ikke amerikansk black ale (ikke black IPA) med i norbryggs definisjoner av øltyper? Flere amerikanske mikrobryggerier serverer Black Ale som vil falle utenfor kategorien Black IPA pga lav IBU...

Det finnes utallige øltyper som ikke er med i Norbrygg sine konkurranser. Noen andre eksempler er:
  • Sahti
  • Lichtenheiner
  • Kellerbier
  • Dortmunder
  • Skibsøl
  • Mumme
  • Light mild
  • Malt liquor
  • Australian sparkling ale
  • Roggenbier
  • White IPA
  • Radler
  • Polotmavý
 
Er
Det finnes utallige øltyper som ikke er med i Norbrygg sine konkurranser. Noen andre eksempler er:
  • Sahti
  • Lichtenheiner
  • Kellerbier
  • Dortmunder
  • Skibsøl
  • Mumme
  • Light mild
  • Malt liquor
  • Australian sparkling ale
  • Roggenbier
  • White IPA
  • Radler
  • Polotmavý

Mens du er her, får man på noen måte meldt på en Kristallweizen? Den er heller ikke med.

Light mild hørtes forøvrig ut som det kjedeligste ølet ever :D
 
Påmelding til konkurranse var forsåvidt ikke hovedpoenget, ikke kritikk av Norbryggs øldefinisjoner heller. Jeg kunne heller ikke finne tilsvarende i BJCP. Det var mer en kuriositet, flere av mikrobryggeriene jeg besøkte hadde slike øl så syntes det var litt merkelig at det ikke var kategorisert. Det nermeste i BJCP var vel American Brown Ale, men det er lysere og muligens litt søtere...
 
Black IPA, Cascadian Dark Ale, Black Ale, India Brown Ale er vel en gradvis overgang over samme lesten
 
Det er ikke en utbredt nok stil. F.eks ble NEIPA lagt til i år, det har vært i vinden siste året. Det nærmeste man kommer det du beskriver er Cascadian Dark, som ikke er i noen vind her på berget, så da vil vel din sub-kategori bli enda mer snever.
 
Ja, jeg og
Jeg spår at den kommer til å merge sammen med vanlig Amerikask IPA med mindre fokus på ekstrem haze
 
Jeg ser for meg at de gode rene maltdrevne lagerne blir litt i vinden hos nerdene, så blir det fulgt opp av microbryggeriene og så blir de lagerne helt vræka med masse åndssvake tilsetninger. "cherry ruby and what-not extravaganza mongo addition lager, cold fermened for six hours though, for cred".
 
Påmelding til konkurranse var forsåvidt ikke hovedpoenget, ikke kritikk av Norbryggs øldefinisjoner heller.

Norbrygg sine typedefinisjoner er en del av konkurransereglementet til Norbrygg. De har i utgangspunktet ingen annen funksjon enn å være grunnlaget for påmelding til konkurranser og er ikke noe forsøk på å kategorisere alt øl som er tilgjengelig.
 
Tilbake
Topp