Anbefal meg et Refraktometer

Tilsvarende produkt har de både hos Strømmen Hjemmebrygg og BryggSelv, mfl. Jeg har brukt ATC i mange år, og aldri vurdert noe annet. Bruker det kun underveis i meskingen, og synes egentlig den eneste fordelen er at du slipper nedkjøling før måling med oechslevekt/hydrometer. Endelig måling av OG og FG skjer alltid med oechslevekt/hydrometer.
 
Tilsvarende produkt har de både hos Strømmen Hjemmebrygg og BryggSelv, mfl. Jeg har brukt ATC i mange år, og aldri vurdert noe annet. Bruker det kun underveis i meskingen, og synes egentlig den eneste fordelen er at du slipper nedkjøling før måling med oechslevekt/hydrometer. Endelig måling av OG og FG skjer alltid med oechslevekt/hydrometer.
Du skal fremdeles kjøle ned væsken til romtemperatur. ATC kompenserer for temperaturforskjell i apparatet, ikke for temperaturen på væsken du måler.

Edit: Når det er sagt, tar det ikke lang tid før noen dråper varm vørter på en romtemperert overflate kjøles ned.
 
Tilsvarende produkt har de både hos Strømmen Hjemmebrygg og BryggSelv, mfl. Jeg har brukt ATC i mange år, og aldri vurdert noe annet. Bruker det kun underveis i meskingen, og synes egentlig den eneste fordelen er at du slipper nedkjøling før måling med oechslevekt/hydrometer. Endelig måling av OG og FG skjer alltid med oechslevekt/hydrometer.

Ulempen med den jeg ser hos bryggselv er at den kun måler til 18 Plato så vidt jeg ser
og mesken min ligger ofte høyere enn det
 
Ulempen med den jeg ser hos bryggselv er at den kun måler til 18 Plato så vidt jeg ser
og mesken min ligger ofte høyere enn det
Aner ikke om de er like, dvs de er ikke like. Den du linker til har ledlys. Men hvordan fungerer det som koster rundt en hundrings på AliExpress/ eBay?

Forøvrig selges det også digitale noen hundrelapper. Få tilbakemeldinger, så det er nok et forholdsvis nytt produkt.
 
Greit verktøy til hurtige avlesininger. Jeg har to, et alla france og et billigere. Begge viste 1.074 i dag på to målinger hver på en preboil som burde ha vært 1.053. Nekta jo naturligvis å stole på det, så rusla inn på kjøkkenet og henta ei gryte hvor jeg tappa en desiliter i for nedkjøling, og målte med hydrometer som da var korrekt. Vet ikke helt hva og hvorfor... men poenget er ikke stol hundre prosent på refraktometer.
 
Har hatt refraktometer en kikker inni i starten av bryggekarrieren, den opplevde jeg som noget upålitelig, og gikk over til hydrometer. Etter mange år er jeg tilbake på refraktometer, men da Milwaukee sitt digitale som etter testing har vist seg meget pålitelig. Bruker det primært til merking, men gir faktisk greie verdier ved bruk av beregningsmodellen som ligger i Brewfather. Har de siste åra forholdt meg til tilt etter at vørteren har fått gjær, og selv om mange synes det er unøyaktig er det faktisk min erfaring at de to jeg har treffer meget godt på og og fg. Denne kombinasjonen er jeg godt fornøyd med til mitt bruk.
 
Jeg bruker ett i mellom dem. Milwaukee koster under 2000. Det er langt bedre enn kikkertrefraktometeret jeg hadde før, primært fordi det er så mye lettere å lese av for en brillebukk som meg. Det er også nøyaktige. Du får hva du betaler for, her som ellers.
Jeg elsker pirk og tall, søyler og grafer og synes det er mye glede i å måle og notere. Er du mindre opptatt av slikt, men ønsker en grei bryggedag uten mye stress og pirk, der resultatet blir innafor rimelige grenser holder det med "kikkertutgave" av refraktometer. Er du i nærheten av Asker kan du låne mitt gamle så lenge du vil. (Kan også sende det til deg om du betaler frakt). Det er ikke keglands, men et kjøpt på Bryggselv for noen år siden.
 
Tilbake
Topp