Anbefal meg et Refraktometer

Einar Michelsen

Norbrygg-medlem
Tilsvarende produkt har de både hos Strømmen Hjemmebrygg og BryggSelv, mfl. Jeg har brukt ATC i mange år, og aldri vurdert noe annet. Bruker det kun underveis i meskingen, og synes egentlig den eneste fordelen er at du slipper nedkjøling før måling med oechslevekt/hydrometer. Endelig måling av OG og FG skjer alltid med oechslevekt/hydrometer.

Jørgen O

Fylkesleder
Tilsvarende produkt har de både hos Strømmen Hjemmebrygg og BryggSelv, mfl. Jeg har brukt ATC i mange år, og aldri vurdert noe annet. Bruker det kun underveis i meskingen, og synes egentlig den eneste fordelen er at du slipper nedkjøling før måling med oechslevekt/hydrometer. Endelig måling av OG og FG skjer alltid med oechslevekt/hydrometer.
Du skal fremdeles kjøle ned væsken til romtemperatur. ATC kompenserer for temperaturforskjell i apparatet, ikke for temperaturen på væsken du måler.

Edit: Når det er sagt, tar det ikke lang tid før noen dråper varm vørter på en romtemperert overflate kjøles ned.

MonoBryggeriet

Norbrygg-medlem

loebrygg

Norbrygg-medlem

Ulempen med den jeg ser hos bryggselv er at den kun måler til 18 Plato så vidt jeg ser
og mesken min ligger ofte høyere enn det

Eramik

Norbrygg-medlem
Ulempen med den jeg ser hos bryggselv er at den kun måler til 18 Plato så vidt jeg ser
og mesken min ligger ofte høyere enn det
Aner ikke om de er like, dvs de er ikke like. Den du linker til har ledlys. Men hvordan fungerer det som koster rundt en hundrings på AliExpress/ eBay?

Forøvrig selges det også digitale noen hundrelapper. Få tilbakemeldinger, så det er nok et forholdsvis nytt produkt.

Topp