Anbefaling tappetårn

Andrimner

Norbrygg-medlem
Hei alle!

Jeg vurderer å kjøpe meg et tappetårn hjemme. I første omgang til vanlig "kjøpeøl" på K-kegs. Helst noe som er så enkelt og kompakt som mulig, men uten å gå på bekostning av kvalitet (som er det viktigste). Så langt har jeg sett på følgende:

https://www.beer-tap-cooler.co.uk/c...h-with-membrane-pump-beer-dispenser/a-453625/
https://www.tappetårn.com/tappetarn/komplett-sett-lkj-leren-tappetarn-jet-30k-ldispenser-med-luftpumpe-30-liter-tr/a-453111/

Og denne:


Jeg er ikke bevandret nok i dette til å kunne vurdere hva som passer meg best. Jeg ser for eksempel at de to første løsningene ikke bruker Co2. Vil det fungere på samme måte, eller vil ølen da bli "død"? Er det ellers noen forskjeller av betydning mellom disse løsningene? Eventuelt andre produkter som kanskje passer bedre?
 
Det er relativt mye informasjon om dette på forumet, både om Keg Master serien med 2-4 kraner og hva forumister har bygd selv. Har du et ledig kjøleskap så kommer du unna en del billigere med det enn den kegeratorpakken. Da er det bare slanger, kraner, gjennomføring og evt driptray du behøver. Det du må bestemme deg for er hvor mange fat du vil ha på tapp til en hver tid. Jeg har to skap av den typen der, litt tidligere versjon. Ok - men blir trangt med de nye 20L fata, og de støyer mer enn et vanlig kjøleskap.
 
Du må ha CO2 tilkoblet for å drive ølet ut av fatet.
Det er bakgrunnen for spørsmålet: Med Keg Master må man det. Men de to første alternativene bruker luftkompressor, ikke CO2:

"with diaphragm pump/compressor (no Co2 necessary for tapping!!!)"

Er det grunn til å tro at det vil påvirke kvaliteten på ølet?
 
Det er bakgrunnen for spørsmålet: Med Keg Master må man det. Men de to første alternativene bruker luftkompressor, ikke CO2:

"with diaphragm pump/compressor (no Co2 necessary for tapping!!!)"

Er det grunn til å tro at det vil påvirke kvaliteten på ølet?
Hvis man bruker luft til å drive ut ølet, vil det medføre oksidering. Neppe noe stort problem hvis du tømmer fatet i løpet av en kveld, men hvis du vil ta deg et glass i ny og ne, er CO2 å anbefale.
 
Tilbake
Topp