Antall gjærceller pr gram tørrgjær

Hei,

MrMalty opererer med tallet 20 milliarder gjærceller pr gram tørrgjær.
På kalkulatoren til Brewersfriend så opererer de med 10 milliarder gjærceller pr gram tørrgjær.

Har jo selvsagt lyst til å stole på MrMalty sin oppfatning siden denne er mye brukt og relativt anerkjent, men hva mener dere ? Er det grunn til å heller å bruke f.eks Brewersfriend sin ?

Mvh. Knut

MrMalty opererer med tallet 20 milliarder gjærceller pr gram tørrgjær.
På kalkulatoren til Brewersfriend så opererer de med 10 milliarder gjærceller pr gram tørrgjær.

De fleste tørrgjærprodusenter har gode dataark, men med veldig konservative tall. Sjekk disse. Det varierer en del mellom gjærstammer og produsenter.

Har jo selvsagt lyst til å stole på MrMalty sin oppfatning siden denne er mye brukt og relativt anerkjent, men hva mener dere ? Er det grunn til å heller å bruke f.eks Brewersfriend sin ?

Den er mye brukt, i hvert fall.

Har inntrykk av at dette varierer en del mellom produsentene. 10 mrd er bare en default hos brewersfriend.
Vis vedlegget 28014
Har akkurat vært på Brewerfriend sin hjemmeside og lest det samme som du siterer, og den er jo mer villedende enn den er veiledende :confused:
Gjærprodusentene hevder en ting og kalkulatorene spriker i sine oppfatninger.

Må man bare bruke f.eks MrMalty og erfare selv ?

Erfare selv er selvsagt det beste. Databladene er, som Gustav sier, et godt utgangspunkt. Tror nok mange er konservative i anslagene, men det er det beste vi har :)

Har akkurat vært på Brewerfriend sin hjemmeside og lest det samme som du siterer, og den er jo mer villedende enn den er veiledende :confused:

Det er fordi det ikke finnes noe enkelt svar på spørsmålet. Du vil vite på svaret på hvor mye gjær som er per gram, og svaret er "det varierer".

Hvor sterkt er øl? Hvor lang er en strikk? Hur brätt har ni hoppat? Hvor høy er en mann?

Skal du brygge et øl der du faktisk har behov for å full kontroll på gjærmengde, kommer du ikke utenom mikroskop, hemocytometer og jobb. Eventuelt kaste enormt mye penger på problemet.

Synes det er merkelig at disse to mest brukte kalkulatorene ikke tar hensyn til gjæringstemperatur som et parameter ? Noen som vet om en kalkulator som ligger midt i mellom Brewersfriend og MrMalty på antall gjærceller pr. gram og som i tillegg tar med gjæringstemperatur i beregningen ?

Synes det er merkelig at disse to mest brukte kalkulatorene ikke tar hensyn til gjæringstemperatur som et parameter ? Noen som vet om en kalkulator som ligger midt i mellom Brewersfriend og MrMalty på antall gjærceller pr. gram og som i tillegg tar med gjæringstemperatur i beregningen ?

Jeg har ikke sett noe som tilsier at gjæringstemperatur påvirker celleveksten vesentlig. Det som betyr noe er tilgang på næring og oksygen. Gjæren bør uansett få optimale vekstvilkår, så romtemperatur er et greit utgangspunkt.

Jeg har ikke sett noe som tilsier at gjæringstemperatur påvirker celleveksten vesentlig. Det som betyr noe er tilgang på næring og oksygen. Gjæren bør uansett få optimale vekstvilkår, så romtemperatur er et greit utgangspunkt.

Jeg tenkte feil og ordla meg deretter.
Det jeg mente var hensynet til gjærmengde ( antall gram tørrgjær pr. liter ) og hvilken temperatur den skal gjæres på.
Ref. Fermentis Saflager W34/70 datablad :
dosage instructions: 80 to 120 g/hl for pitching at 12C – 15°C (53-59°F).

increase dosage for pitching below 12°C (53°F), up to 200 to 300 g/hl at 9°C (48°F)

Altså hvis jeg skal ha 25 liter vørter som skal gjæres med lagergjær ved 9 grader så trenger jeg sannsynligvis 4 pakker tørrgjær, og hvis jeg gjærer denne på 13 grader så trenger jeg kun 2 pakker tørrgjær.

Mener at kalkulatorene burde tatt dette med i regnestykket.

Alegjær er en ting, men hva med lagergjær.....hva er default gjæringstemperatur på disse kalkulatorene ?

Sist redigert:
Mener at kalkulatorene burde tatt dette med i regnestykket.

Kalkulatorene gir deg uansett ikke noe mer enn et røfft estimat. For Fermentis sine gjær, så har du vel uansett anbefalt dosering direkte tilgjengelig i dataarket og trenger ingen ytterligere kalkulator?

Kalkulatorene gir deg uansett ikke noe mer enn et røfft estimat. For Fermentis sine gjær, så har du vel uansett anbefalt dosering direkte tilgjengelig i dataarket og trenger ingen ytterligere kalkulator?
6.5 pk W34/70 på 25 liter vørter ved gjæringstemperatur på 9 grader ?
Høres ikke riktig ut eller hva ?

Har brukt det også:)
7 pakker på 25l ved 7,5 C.
Fungerer det for meg, men det gjør også 4 pakker.

6.5 pk W34/70 på 25 liter vørter ved gjæringstemperatur på 9 grader ?
Høres ikke riktig ut eller hva ?

Jeg er enig i at det høres mye ut, men det sier også en del om at det ikke er helt enkelt å gi et svar på dette. Det er ikke noe problem å lage en kalkulator, men et problem å få den til å gi et svar som er basert på noe annet enn synsing.

Dette er altså leverandørens dataark. Hvis en kalkulator, som vanligvis ikke oppgir noen kilder, kommer med et annet svar enn produsenten, hvem stoler du på da?

Som sagt, hvis du driver med brygging der kontroll på mengden gjær er viktig så er det ingen veg utenom celletelling. Det er en drittjobb, men det er dit du må. Ingen kalkulator kan gi deg et riktig svar.

Har forsåvidt funnet meg en gylden middelvei som jeg vil gå for men synes det er et interessant tema :) Tror nok jeg blir å sette cell density på 15 på Brewersfriend og bruke 3 pakker W34/70 ( 34.5 g ) på 10-11 graders gjæring. Tror det blir bra :)

Tilbake
Topp