Argh! bestilte 600 gr uknust malt. Hvordan knuse manuelt?

Ørnegård

Norbrygg-medlem
Hentet pakke fra Bryggselv i dag og oppdaget at jeg hadde bestilt knust basemalt, men uknust spesialmalt. Har nå 600 gr malt som må knuses før kl 1800.

Hvordag gjør jeg dette enklest/best uten mølle?

En og en neve med kjevlen?

Noen i Bergen sør som jeg kan komme til og få knust 600 gr?

Hvor mye tid må jeg sette av til 600 gr da? En halvtime?

Og: Det er nok at skallet knuser ikke sant?

Kjører lett til Os! Bor rett nedenfor fanafjellet på andre siden.

Når passer det da? Send gjerne en pm med et mobnummer så kan jeg ringe angående detaljer?

Knuste selv 480 gram med kjevle i dag. Vanskelig å få nok trykk til at alle kornene ble knust, men det gikk på et vis og etter en 20 min tid var jeg ferdig (god og svett)...

Jeg har mottatt, men ikke montert en Barley Crusher. Om jeg er hjemme (på Nesttun) kan jeg selvsagt være behjelpelig i fremtiden.

StoreMy: Takk for tilbudet. skal huske på det :) Men håper jeg lærer av feil og er mer nøye med bestillingen neste gang.

Pleier å handle hos vestbrygg og da sender jeg epost om hva jeg ønsker knust. Hos bryggselv ble det for mye felter og knapper under bestillingen :) (spøk til side: bestilte sent på kvelden mandag og tidlig om morgenen hadde de levert varene fra seg til posten. De er supereffektiv!)

Endte opp med kjevlen men lurer felt på hvor mye hele korn som kom med :)

Jeg knuste 2kg pale ale malt i går. Helte over 1-2 dl malt i en plastikkpose, fordelte det jevnt utover og kjørte over med kjevle helt til de fleste kornene har åpnet seg. Sammenlign hvis du har noe ferdigknust liggende, for å finne en balanse mellom for mye og for lite knust malt :)
Tok vel en halvtime eller litt mer. Fungerte veldig bra!

Ser for meg en platebøyer/valse ;D
hadde jo blitt helt konge med mølle fra en blikkenslager eller plateverksted :idea:

en gammel klesrulle kan helt sikkert også forsterkes, men det blir jo litt smått :bank2:

Viktig at rullene ikke er glatte, jeg prøvde med pastamaskinen og det virket ikke :)

Sent from my no more Desirable HTC

Da jeg brygga ekstrakt med spesialmalt brukte jeg morter en gang, tror det var 700g tilsammen eller noe sånt. Prøvde å være nøye og ikke la noen korn være hele.
Kan bekrefte Ole Mørkveds erfaringer, jeg gjør ikke DET en gang til.

Tilbake
Topp