Aroma forsvant fra IPA

Kanskje en litt dårlig tittel på tråden, men det får så være..


For en stund siden brygget jeg en IPA,FG 1.074, 83,4 IBU (Tinseth).
Som kjent er jo IPA ferskvare, men jeg har aldri vært borti noe slikt som dette før, og lurer på hva jeg har gjort galt...

Ølet var helt nydelig i starten og det var MASSE humlesmak.
Nå kjenner jeg omtrent ikke annet enn bitterhumla, og smaken har endret seg mye på bare to uker..
Vet ikke helt hvordan jeg skal beskrive smaken, alt preg av tørrhumling er ihvertfall borte vekk, ølet smaker "sterkt/skarpt", muligens oksidert smak?, men ingen mistanke om infeksjon el.

Jeg innrømmer glatt at denne ikke er lagret optimalt, og tror nok deler av årsaken er at det har vært lagret i romtemperatur litt for lenge, men dette alene skal jo ikke "ødelegge såpass"!

Noen innspill?
 
Høy temp under lagring kan ødelegge ølet ganske fort hvis det er mye humlearoma i det.
 
Gahr skrev:
Høy temp under lagring kan ødelegge ølet ganske fort hvis det er mye humlearoma i det.
Skal akkurat til å lagre en IPA, og slenger meg på. Reglen er 20C i 14 dager for karbonering, eller innebærer det du sier at man holder seg lavere? Har muligheten til 17C.

A
 
Prøver meg på å blåse liv i denne tåden (heller enn å opprette ny). Sliter litt med samme problem som trådstarter; har IPA-er som mister nesten alt humlepreg på kort tid, omtrent under «conditioning». Under flasking tar jeg gjerne en prøvesmak, og det er masse smak og aroma av humlen. Så, etter 2–3 uker på flaske, er ølet mest bare bittert.

Har f.eks. en IPA som er tungt humlet med Simcoe, men jeg kjenner ingen Simcoe i den, bare det som best kan beskrives som skarp lukt/smak av alkohol.

Er IPA så ferskvare? Eller er det stor infeksjonsfare ved tørrhumling, og hvordan identifiserer man eventuelt smaken av en potensiell tørrhumleinfeksjon? Eller kan det være andre ting i prosessen?
 
Kjører nå all IPA rett på fat, og tvangskarbonerer på 3-4gr---Har merket en klar forbedring på holdbarheten av humlearomaen....Flasker endel med mottrykksfyller etterhvert som jeg trenger nye fat (og lagrer kaldt). Smaker akkurat nå en DIPA som har stått på flaske i vel 3mnd, fortsatt smak av fersken og fruktighet fra Amarilloen og Citraen :)
 
Smakte akkurat en 4 måneder gamel IPA, og det var faktisk en av de bedre flaskene
10 dager på 20 c, deretter rett i mørk kjeller, 14 grader
 
Hjemmebrygget IPA (slik jeg gjør det med BB30 og manuell flasking) oksiderer og taper humlearoma (og smak) langt raskere enn i kommersielle øl.
 
Etter å ha lest litt, spesielt om usmaker, tror jeg Simcoe-IPAen har utviklet fusel. Stemmer godt med beskrivelsen her http://olportalen.no/feature/flere-usmaker-ol/ Årsaken sies å være «gjæren har hatt det for varmt, og utskiller litt ekstra stoffer». Hvor varmt er for varmt for en IPA? Har ikke temperaturkontroll, men gjærer på jevn romtemp, rundt 21 grader.
 
Skal man bevare frisk aromaog smak godt er min erfaring at da må man gi opp flaskekarbonering og vanlig flasketapping. For varmt og for mye oksygen.

Skal man ha det på flaske som hjemmebrygger vil jeg si at det heter fat og mottrykksfyller. Beergun utgår også da.
 
Sist redigert:
Har du et rom med 15-16 grader kan du starte der. Så flytter du karet til 21C når gjæringa avtar litt.
Ofte rundt dag 3/4. Antar man snakker om Us-05.

Sikkert riktig det Miguel skriver men er alternativet å slutte å lage IPA er det kanskje ikke ønskelig det heller.
 
Etter å ha lest litt, spesielt om usmaker, tror jeg Simcoe-IPAen har utviklet fusel. Stemmer godt med beskrivelsen her http://olportalen.no/feature/flere-usmaker-ol/ Årsaken sies å være «gjæren har hatt det for varmt, og utskiller litt ekstra stoffer». Hvor varmt er for varmt for en IPA? Har ikke temperaturkontroll, men gjærer på jevn romtemp, rundt 21 grader.
Hvis romtemperatur er 21c vil jeg si at det er for varmt. Selve ølet bør ligge rundt 19.
 
Selvsagt funker det. Legg merke til at jeg skrev hvis man vil bevare det "godt".

Men min erfaring etter å ha gjort begge deler er at tvangskarbonering er det som gir best effekt. Forskjellen fra vanlig flasking til tvangskarbonering med minimalt Oksygenopptak og ha ølet kaldt hele veien etter gjæring var veldig stor. Etter å ha kjent forskjellen så ville jeg personlig aldri gått vekk fra metoden jeg bruker nå, bortsett fra å prøve å luke vekk enda mer oksygen.
 
Ikke vær det. Er det sånn du har karbonert og flasket øl hele veien og det har blitt godt så blir nok denne like god.

Det jeg prøver å si er at det kan bli bedre. For min del har bare terskelen blitt hevet, derfor jeg sier det jeg sier.
 
Jeg har brygget en del IPA/APA med mye senhumle. Kjører dette over på flasker og karbonerer naturlig. Jeg har ikke følt humlesmak/aroma har tapt seg nevneverdig, selv etter 2-3 måneder (en batch bruker ikke vare lenger enn det før den er drukket opp :)). Det er sikkert sant at den holder seg bedre på fat og med tvangskarbonering, men man kan lage veldig god, og "holdbar", IPA/APA ved tradisjonell flasking og naturlig karbonering. Det er i hvert fall min erfaring.
 
Jeg tror ikke mitt problem kun er relatert til flaskekarbonering.

Som nevnt over, Simcoe-IPAen virker å ha veldig mye fusel = sterk aroma og smak av «skarp alkohol» og lite humlesmak (som antagelig skyldes høy ABV kombinert med høy gjæringstemp).

En single-hop IPA, med kun Mosaic, har ikke fusel-preget, men heller ingen utpreget humlearoma. Har lest om denne såpesmaken, og mulig den kommer nærmest, men er usikker. Hva skyldes den eventuelt?

Sliter med å finne årsaken, og identifisere (u)smakene, da jeg heller ikke har fått tatt Usmak-kurset (ennå). Har søkt meg blå på Google og her på forumet, men finner ingen gode svar. Har også lest om «våt papp»-smaken av oksidering, men syns heller ikke den passer.
 
Jeg vil faktisk påstå det mottatte. Det spørs hva referansen er. Er referansen poløl eller annet hjemmebryggerøl med samme teknikk vil jeg si at det ikke er gode referanser.

Jeg har forelsket meg i apa/ipa og har strevd lenge med å bevare humlesmak og aroma. Det at kanskje oppskriftene mine kankje er ræva er greit. Men har fortsatt til gode å smake en eneste øl fra flaske som smaker og dufter friskere enn det jeg klarer å kverne ut hjemme.
 
Tilbake
Topp