Aroma forsvant fra IPA

Som medlem sender du inn øl til vurdering hos Norbrgygg :)
Ja, må kanskje prøve det. Er bare utålmodig når det gjelder å finne feilkildene; er det under mesk/kok? primærgjæring? ettergjæring/tørrhumling? flasking? lagring? Det er så mange faktorer at man blir litt svimmel. :confused:
 
Kan fusel lagres bort? Eller biter den seg fast, når den først er der?

EDIT: Ser ut som den kan forsvinne med lagring på høyere temperaturer, hvis jeg tolker Palmer rett? Riktignok prater han om sekundærgjæring, men det funker kanskje på flaske også? «During secondary fermentation, the yeast convert these alcohols to more pleasant tasting fruity esters. Warmer temperatures encourage ester production.»
http://howtobrew.com/book/section-1/fermentation/conditioning-processes
 
Sist redigert:
Har funnet en mulig årsak til fusel i Simcoe-IPAen; poster den her i tilfelle den kan hjelpe andre senere.

Ser av notatene at jeg brukte Notthingham på denne, og at «range»’n for denne skal være 14–21°C. Et Google-søk avdekker at andre har hatt problemer med fusel fra denne, når ølet gjærer i øvre del av skalaen. Min temp har nok hatt 21°C som baseline, og så har gjæren økt interntemp i vørteren videre oppover. Så det var den feilkilden.

Alle investeringer i overskuelig framtid vil gå til temperaturkontroll!
 
Brygget en bitter for et halvt års tid tilbake. Gjæret halvparten med Nottingham og resten med wlp002. Nottingham-ølet har et tydelig fusel/alkoholpreg. Gjæret ganske langt ned og er ganske tynt og tørt på smak. Ølet gjæret på wlp002 er fyldig og fint. Fin gjærsmak og er en av de beste ølene jeg har brygget. Hvis noen hadde servert meg disse to ølene i en blindtest og fortalt meg at dette var samme øl, gjæret med forskjellig gjær men på samme temperatur hadde jeg ikke trodd det. Jeg gjæret dem på ca 17C (romtemp). Gjær har utrolig mye å si på sluttresultatet. Jeg kommer sannsynligvis aldri til å benytte Nottingham igjen!
 
Tilbake
Topp