Atter en nybegynner

Hei!
Har i dag gått til innkjøp av bryggesett og gleder meg storveis til å komme i gang. Men, nesten som forventet, så tok det ikke lang tid før jeg støtte på problemer. Gleden var derfor stor da jeg fant dette nettstedet!

Planen er å brygge en Oregon Stout, oppskrift og ingredienser kjøpt via Bryggselv. Men det er noe jeg lurer på angående meskingen.
Jeg skal meske 60 minutter på 65 grader, deretter opp til 77 grader i 5 minutter. Greit nok, da er det vel bare å skru opp temperaturen. Men, så står det følgende "Anslagsvis kan du skylle med ca. 14 liter vann på 79 grader"
Hva menes med dette? Er det i tillegg til å heve tmperaturen til 77 grader, eller i stedet for? Skal man alltid skylle mesken?
På forhånd takk for svar!

Du skal øke temp til 77 for å denaturere ensymer som omdannet stivelse til sukker.
Du skal også skylle så mye sukker som mulig ut av kornet (dette er de 14 literne).
Temperaturene er viktig i begge steg, så treff så godt du kan.
Hva slags metode bruker du når du mesker? Brew in a bag?

Ikke i steden for. Tror du dro det litt ut av kontekst?

Har du muligheten til å skylle så gjør det. Har du muligheten til å dra det opp til 79 grader så gjør det og.

Du skal øke temp til 77 for å denaturere ensymer som omdannet stivelse til sukker.
Du skal også skylle så mye sukker som mulig ut av kornet (dette er de 14 literne).
Temperaturene er viktig i begge steg, så treff så godt du kan.
Hva slags metode bruker du når du mesker? Brew in a bag?

Takk for svar Håvard! Jeg bruker meskepose.
Tenkte meg at de 14 literne var i tillegg ja. Men siden dette skal bli 25 liter og jeg skal begynne med 21 liter så ender jeg jo opp på 35 liter. Klar over at man en god del væske fra fordampning og inn i mesken, men 10 liter?

Regn med at malten suger ca 0.7 - 0.8 l pr kg malt ved mesking i pose. Dette pleier i alle fall å stemme ganske bra for min del. Da klemmer jeg ikke spesielt mye på posen, men lar den renne godt av seg.

Lurer på noe i samme gata som trådstarter, så jeg tar det her...
Er det noe poeng med utmesk dersom man uansett skal heise ut posen og lempe denne oppi et eget kar for skylling?

Du får skylt ut mer sukker om du tar utmesk før skylling, sukkeret blir mer tyntflytende ved utmesk. Men dersom du skyller med mye vann blir kanskje ikke forskjellen så veldig stor...

Tilbake
Topp