Automatisk flaskefyller - Får det ikke til...

For at ventilen i flaskefylleren skal stenge må det være litt trykk. Det holder å holde flaskefylleren litt lavere enn bunnen av karet du tapper fra. I et svakt øyeblikk holdt jeg den under en tapping for høyt og skjønte ikke hvorfor den lakk. :) Kan det være det som er problemet?
 
Jeg bruker akkurat samme løsning som Thorgrim og dette funker fjell. Pass bare på å ikke få med altfor mye humlegrums under omstikking til flaskekaret fordi det kan tette seg om du får for mye humlegrums i tuppen av fylleren. Etter at jeg startet med coldcrashing har heldigvis ikke dette vært et tema lengre.
 
For at ventilen i flaskefylleren skal stenge må det være litt trykk. Det holder å holde flaskefylleren litt lavere enn bunnen av karet du tapper fra. I et svakt øyeblikk holdt jeg den under en tapping for høyt og skjønte ikke hvorfor den lakk. :) Kan det være det som er problemet?

Tror kanskje dette er problemet. Bruker auto-hevert og bygger opp en stort trykk ved å dra "pumpen" i den opp og ned inntil det begynner å renne. Kanskje jeg skal heller bare dra den en vei, og dermed blir trykket mindre. Pluss at jeg hadde flasken ca 1 m under dunken.

Men setter dere dette opp på en praktisk måte? Jeg må vel ha dunken på en stol/bord og holde flaskefylleren og flasken litt under bunnen?
 
Bruker en slik en:
http://humleogmalt.no/flaskefyller_sort
på denna:
http://humleogmalt.no/autohevert
Funker fjell

Bare pass på at flaskefylleren passer på hevertslangen.
(Denne gjør det)
Har en lignende flaskefyller fra bryggselv. Den har en fjær inni og er helt tett til du presser den mot flaskebunnen.

For å bruke den med autohevert må du sette på en flaske og presse den ned mens du pumper. Ellers klarer du ikke pumpe opp ølet.

Men, jeg syns det er klønete med en hevert under flasking. Vanskelig å få den til å stå rolig. Klypa som skal holde den er ganske ubrukelig. Har et eget kar med kran for flaskefylling. Flaskefylleren festes på kran med 10cm silikonslange. Karet settes høyt med flaskefylleren hengende over vasken. Veldig fornøyd med dette. Null stress og null søl.

Kanskje kar med kran er bedre med din flaskefyller også?
 
Sist redigert:
Jeg stikker også over i et eget kar for blanding av sukker og tappng, har noen cm silikonslange på flaskefylleren slik at den blir litt bevegelig, og har den så rett på kranen på karet, funker som snus...
 
Tilbake
Topp