En motstrømskjøler anbefales! :ilike: Egentlig har jeg aldri målt nøyaktig hvor lang tid det tar å kjøle ned vørter med den men samtidig som man kjøler pumper man jo vørteren til gjæringskaret, noe som må gjøres uansett. Hjemme brukte jeg en hjemmelaget motstrømskjøler (rør-i-slange, 5 m) som fint kjølte ned et brygg på 25 l i under en halvtime, fra ca 90 gr. til 18 gr..
Slike kjølere er lette å rengjøre siden det ikke finnes noen kroker og lignende i den. Jeg pleide bare å skylle den ordentlig med vann ved bryggedagens slutt for så å la den dryppe seg tomt for vann.
Uansett, skulle du bygge en sånn kjøler, som er lett gjort med loddeflamme og de nødvendige delene, bygg da heller en som er lengre, gjerne bortimot 10 m. Da er man sikret bedre kjølekapasitet. Det kan være litt vrient å få et såpass langt rør ned i en slange, så det lønner seg å ha en slange med stort innendiameter. Se
her for byggeplan.
Platekjøler brukes på OMB. Der skylles kjøleren med en 2-4% natronlutblanding tilsatt klor, og slikt spiser opp alt mulig av humle- og maltrester.
En rør-i-rør motstrømskjøler bruker vi på Billingstad ved Den Gyldne Draabe, den er også lett å rengjøre. Ved bryggeslutt fyller vi kokekjelen delvis opp med vann og lut, og pumper dette gjennom RIMS-elementet, begge pumpene og kjøleren slik at det medfører veldig lite aktivt arbeide.
Hvor mange liter brygger du per gang, da?