Avtrekk mot balansert ventilasjonssystem

bardevjen

Norbrygg-medlem
Hei,

Vi har et balansert ventilasjonssystem i vår enebolig over to plan på ca 163 kvadratmeter netto. Lurer egentlig på hva dere mener om å koble et avtrekksrør fra en speidel og koble det til uttrekksventil i taket knyttet til ventilasjonssystemet? Litt usikker på hvor varm dampen vil bli, men sannsynligvis opp i mot 70-75 grader. Er dette noe system vil takle? Det vil nok bli betydelig kaldere innen det kommer til selve ventilasjonsviften (ca 5-6 meter rør).

Ka dokk trur? :)

Bård A Evjen
 
Nå hiver du luft mettet med vanndamp inn i avtrekkskanalen. Det vil blandes med annen luft i avtrekkskanalen, men fuktigheten vil likevel være så høy at hvis temperaturen senkes vesentlig, så vil dampen kondensere. Hvor ugunstig dette er for ditt anlegg er litt vanskelig å si.
Jeg ville sjekket hvordan det ser ut i ventilasjonaggregatet, og hvor det vil bli av evt kondensert fukt. Deretter kjørt en kortere test og sett hvordan det blir.

Det kan hende dette vil fungere helt fint, men jeg er i utgangspunktet skeptisk.
Personlig ville jeg prøvd å få til et avtrekk rett ut med en kanalvifte som tåler belastningen.
 
Sist redigert:
Jeg har ventilasjonssystemet koblet på gjæringsskapet, men ville ikke ha gjort det mot mesk/kok. Hos meg vil det kondensere, og da er det umulig å si hvor vannet vil samle seg - samt at avtrekket er svært underdimensjonert i forhold til behovet i bryggeriet.
 
Ser ut som løsningen er en egen kanal til byggingen og sette på en kanalvifte.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp