Bacheloroppgave om fuselproduksjon ved fermentering av øl?

Hei! Jeg studere for tiden bioteknologi, og har akkurat startet på det 3. året. Det er derfor på tide å begynne å tenke på emne til bacheloroppgave. Som dere kanskje vet, er fermentering en av de eldste formene for bioteknologi, og derfor er dette et tema som kan være aktuelt. Jeg har derfor sett litt på faktorer som påvirker produksjonen av fusel i ved fermentering av øl, og det kan kanskje være et spennende og interessant emne. På laboratoriet på skolen har jeg tilgang til en del utstyr, som f.eks gasskromotografi, noe som er svært godt egnet til å analysere innholdet av ulike alkoholer, estere og aldehyder i f.eks øl. Om dette høres spennende ut, og dersom det viser seg at det er gjennomførbart, kan det godt hende at jeg trenger tips til ulike faktorer som kan spille inn, og i tillegg kan det hende at jeg vil utføre en spørreundersøkelse for hjemmebryggere. Håper jeg kan få litt respons her. :)

Veldig artig. Du vil nok få latterlig god respons her :)

Kjør på, gjør du det grundig nok kan det jo være at bryggere refererer tilbake til deg.

Det er selvsagt et godt spørsmål, og mye er avhengig av mengden relaterte vitenskaplige artikler som finnes fra før. Et kort søk via Google Scholar ser lovende ut, men jeg må undersøke nærmere for å finne virkelig relevant stoff av god kvalitet. Dette semesteret skal vi ha et fag som heter spesialemner i bioteknologi, der vi skal undersøke et spesielt emne som kan være aktuelt for bachelor. Jeg kan i så fall starte der, og dersom det er nok og gjennomførbart kan det overføres til laboratoriet til våren. :)

Så faktisk noen studenter i labfrakk og vernebriller bære rundt på en stabel med gjæringskar på campus en gang. Måtte kikke to ganger... :p
Hadde jeg sett folk i hvite frakker og vernebriller bærende på gjæringskar og fortalt det til noen andre, hadde de nok kommet løpende med tvangstrøye til meg.....

I mine øyne er produksjonen av estere mere interessant og viktig tema enn fusel alkohol ved fermentering av vørter.
Når jeg drev med fermentering av sukker derimot var jeg veldig opptatt av TS emne ;)

Noen fusel alkoholer inngår vel i dannelsen av estere...nært beslektet begge emner

Begge tema er super komplekse, og relativt godt utredet i vitenskapelig litteratur.

Sist redigert:
Ikke noe å si på responsen her i hvert fall. :) Skal holde tråden oppdatert etter hvert som jeg finner ut hva som skjer. :)

Et til tider hyppig diskutert tema blant hjemmebryggere er betydningen av oksygenering av vørter. Kunne vært spennende med noen vitenskapelige data på dannelse av ulike komponenter ved forskjellige start-konsentrasjoner av O2.

Du skal se det blir både master og doktorgrad etterhvert...

Med utgangspunkt i mitt eget bryggeri hilser jeg prosjektet ditt hjertelig velkommen. Jeg kan stille et rikt empirisk materiale til rådighet for deg:p ( :( ). Lykke til!

Når du er ferdig, skriver du boka som gjør deg både rik og elsket: "No tears and no headache: How to avoid fusel in your homebrew."

Ingen oppdatering enda. Jeg skal starte med bacheloroppgaven i januar, men har enda ikke valgt tema. Problemet med fusel som tema er å finne veiledere med kunnskap, samt utstyr for analyser. Jeg skal holde tråden oppdatert. :)

Jeg har dessverre en dårlig nyhet; Temaet blir dessverre ikke ølrelatert pga. at utstyret blir for dyrt. Det er selvfølgelig litt synd, men det finnes heldigvis mye forskning på temaet allerede, så det er mye å lese for de som er interessert. :)

Det var synd, men som Hansern sier: Lykke til uansett!
Du skulle ikke ha lenker til noe innsiktsgivende som er lesbart for lekfolk?

Denne artikkelen syns jeg er god, til tross for at den er noe gammel. Den tar for seg hvordan overflatetrykk (CO2) og temperatur påvirker mengden fusel og estere. Med unntak av statistikken i tabellene tror jeg innholdet er greit nok for de fleste. Problemet med vitenskaplige artikler er at de ofte er låst bak en betalingsmur som man ikke har tilgang til uten å være tilknyttet f.eks et universitet. Jeg skal poste f.ere om jeg kommer over noen. :)

Tilbake
Topp