Bar og temperatur til karbonering corneliusfat.

I går satte jeg et 19l corneliusfat til karbonering (Amerikansk pale ale). Kjøleskapet ble stilt inn på 3 grader og Co2 ble stilt inn på 1,4 bar, noe jeg i dag mistenker at blir for mye kullsyre (Jeg ønsker noe som tilsvarer 5-6 gram pr. liter øl ved naturlig karbonering). Derfor har jeg i dag justert trykket ned til 1,2 bar og temperaturen i kjøleskapet er justert opp til 5 grader. Jeg har ikke Co2 tilkoblet kontinuerlig, jeg fyller på 2 ganger i løpet av dagen. Dette for å unngå sløsing ved eventuelle lekkasjer på koblinger.

Planen min er å fylle på trykk til dagen til den dagen jeg hører at ølet ikke trekker til seg mer. Det jeg lurer på er om det nå er for sent å justere ned trykket (jeg hørte at det fortsatt trakk til seg mye i dag tidlig etter at jeg hadde justert ned til 1,2 bar), eller kan dette gjøres så lenge ølet fortsatt trekker til seg kullsyre/co2?

Burde jeg justere trykke enda mer ned?

Det du sikter mot tilsvarer et serveringstrykk/karbonering på 0.9-1 bar ved 5 grader.
Du gir karboneringen en kickstart ved å starte høyere, selv setter jeg kontinuerlig trykk på 1 bar og det tar rundt en uke så er karboneringen iorden.

Du kan bruke denne kalkulatoren for å beregne trykk/karboneringsnivå på forskjellige temperaturer.

Det du sikter mot tilsvarer et serveringstrykk/karbonering på 0.9-1 bar ved 5 grader.
Du gir karboneringen en kickstart ved å starte høyere, selv setter jeg kontinuerlig trykk på 1 bar og det tar rundt en uke så er karboneringen iorden.

Du kan bruke denne kalkulatoren for å beregne trykk/karboneringsnivå på forskjellige temperaturer.

Ok, så neste gang (i kveld) når jeg da skal fylle på mer Co2 kan jeg stille trykket til 0,9 bar og heller bruke dette trykket videre? Jeg var redd det kanskje var for sent å stille ned trykket når skjønner du.

Jeg hadde ikke noe ønske eller plan om å "Kickstarte" karboneringen, men har det noe effekt bortsett fra at det blir fortere karbonert (?). Jeg satte det bare med for høyt trykk i starten.

Ok, så neste gang (i kveld) når jeg da skal fylle på mer Co2 kan jeg stille trykket til 0,9 bar og heller bruke dette trykket videre? Jeg var redd det kanskje var for sent å stille ned trykket når skjønner du.

Jeg hadde ikke noe ønske eller plan om å "Kickstarte" karboneringen, men har det noe effekt bortsett fra at det blir fortere karbonert (?). Jeg satte det bare med for høyt trykk i starten.
Ølet har nok ikke rukket å ta til seg nok co2, dette går nok slik du ønsker.
Har ikke erfaring med å "fylle" på co2 en gang i døgnet, så vet ikke hvor lang tid det vil ta før ølet er karbonert med den metoden. Det vil variere mye med hvor fullt fatet er, fullere fat og mindre tomrom for co2 betyr lengre tid for karbonering ved den metoden.

Ølet har nok ikke rukket å ta til seg nok co2, dette går nok slik du ønsker.
Har ikke erfaring med å "fylle" på co2 en gang i døgnet, så vet ikke hvor lang tid det vil ta før ølet er karbonert med den metoden. Det vil variere mye med hvor fullt fatet er, fullere fat og mindre tomrom for co2 betyr lengre tid for karbonering ved den metoden.
Jeg vet ikke helt nyaktig hvor mye jeg har, men si at det er rundt 15-17 liter. Vil tru det tar omlag 1 uke å gjøre det på denne måten. Jeg rister/skubber litt forsiktig på fatet også, slik at det trekker inn litt ekstra.

Da har jeg redusert trykket til 1 bar og lar det stå tilkoblet kontinuerlig på 5 grader. Blir det 1 uker det skal stå med trykk?

Du kan forsåvidt la det stå med 1 ev. 0.9 bar trykk hele tiden, du får ikke høyere karbonering enn 2.5 vol på fem grader med et bars trykk.
Forutsatt at dette er den karboneringen du blir fornøyd med på ølstilen og ingen skumproblem.

Hvis jeg nå på fredag ønsker å smake et lite glass (6 dager etter karboneringen startet). Er det bare å slippe ut trykket og sette nytt trykk på mellom 0,3 - 0,5 bar og tappe av en smaksprøve? Når jeg da reiser på ferie en ukes tid senere samme kveld, bør jeg da la fatet stå på tappetrykk eller bør jeg justere det opp til 1 bar igjen?

Her er jeg fersk selv, og har ikke rukket å testet. Men, jeg har kommet frem til at så lenge du gjør det på denne måten (en uke eller så på 1bar, 4-5grader = 2.5 vol. CO2) så skal du kunne servere med samme trykket? Forutsetter balansert system (slangediameter og lengde) for å unngå for mye skum, men CO2-metninga i ølet vil jo være konstant.
Slipper du trykket og reduserer til 0,5bar så vil ølet miste kullsyre etter hvert.
Er bare å prøve.. står det fortsatt på 0,9bar, så bare tapp..

Konstant 50 psi i 18 timer også ned til 10-15 psi. Da har du ca. 2.2-2.5vol. Få det heller tett så du kan ha åpen ventil under tvangskarbonering.

Konstant 50 psi i 18 timer også ned til 10-15 psi. Da har du ca. 2.2-2.5vol. Få det heller tett så du kan ha åpen ventil under tvangskarbonering.
Var ikke alt jeg forstod her. Regner med at du nå tenker fra starten av, altså når man stikker det over til fatet. Da mener du at man først skal ha det på 50 PSI / 3,5 BAR i 18 timer, før man etterpå nedjusterer trykket till 10-15PSI / 0,7-1 BAR?

"Få det heller tett (..)", hva mener du med det? :confused:

Var ikke alt jeg forstod her. Regner med at du nå tenker fra starten av, altså når man stikker det over til fatet. Da mener du at man først skal ha det på 50 PSI / 3,5 BAR i 18 timer, før man etterpå nedjusterer trykket till 10-15PSI / 0,7-1 BAR?

"Få det heller tett (..)", hva mener du med det? :confused:

Fra start/ukarbonert ja. Få det heller tett var ment som en oppfordring til å la ventilen stå åpen uten at det er unødvendig lekkasje som du sier.

Tilbake
Topp