I går satte jeg et 19l corneliusfat til karbonering (Amerikansk pale ale). Kjøleskapet ble stilt inn på 3 grader og Co2 ble stilt inn på 1,4 bar, noe jeg i dag mistenker at blir for mye kullsyre (Jeg ønsker noe som tilsvarer 5-6 gram pr. liter øl ved naturlig karbonering). Derfor har jeg i dag justert trykket ned til 1,2 bar og temperaturen i kjøleskapet er justert opp til 5 grader. Jeg har ikke Co2 tilkoblet kontinuerlig, jeg fyller på 2 ganger i løpet av dagen. Dette for å unngå sløsing ved eventuelle lekkasjer på koblinger.
Planen min er å fylle på trykk til dagen til den dagen jeg hører at ølet ikke trekker til seg mer. Det jeg lurer på er om det nå er for sent å justere ned trykket (jeg hørte at det fortsatt trakk til seg mye i dag tidlig etter at jeg hadde justert ned til 1,2 bar), eller kan dette gjøres så lenge ølet fortsatt trekker til seg kullsyre/co2?
Burde jeg justere trykke enda mer ned?
Planen min er å fylle på trykk til dagen til den dagen jeg hører at ølet ikke trekker til seg mer. Det jeg lurer på er om det nå er for sent å justere ned trykket (jeg hørte at det fortsatt trakk til seg mye i dag tidlig etter at jeg hadde justert ned til 1,2 bar), eller kan dette gjøres så lenge ølet fortsatt trekker til seg kullsyre/co2?
Burde jeg justere trykke enda mer ned?