Batch # 5, Blods, svette og sene timer.

1Morten

Norbrygg-medlem
Brygget et all grain kit fra Vestbrygg i går. Siste gang jeg gjør det da man ikke vet fordelingen på malten i prosent. Humlen kan man jo bare lukte og veie seg frem til :p

Men det ble en lang bryggedag. Først så bommet jeg på mesketemperatur. Skulle ligge på 66 grader, men havnet på 60. Fikk kjørt den opp i 64 med å tilsette mer vann, og lot den stå 90 i stedet for 60 minutter. Da traff jeg faktisk SG før kok, og ble meget fornøyd med meg selv :)

Men etter kok (fordampet fem liter på 90 minutter) Var OG på 1.058, mens den burde være på 1.048. Jaja, tenkte jeg. Det kunne vert værre, men på grunn av gjærens arbeidsforhold får jeg vel brygge ned, og med hjelp av Beersmiths kalkulator tilsatte jeg 4 liter kokt og avkjølt vann og havnet på rett OG.

Ristet karet som om Tykje sjøl stod med pisken, og fikk tilsatt gjærstarteren klokken ett i natt (WLP530). Ikke noe plopp ennå (i morges mens jeg satt og stirret på karet), men et lite skumlokk på toppen.

Leser gjennom det over her og ser at det ser ganske avslappet ut, men kan love jeg var svett på slutten der.

For å lære litt og få innspill: Burde jeg gjort noe annerledes? Burde jeg være bekymret for gjæren? Jeg har druknet alt av utstyr i starsan gjennom hele prossessen etter kok (før og for den saks skyld).

Legger ved et lite bonusbilde av starteren, etter at den hadde tatt seg en tur i bokhyllen natt til lørdag.

Vedlegg

• FullSizeRender.jpg
    FullSizeRender.jpg
    134,6 KB · Sett: 122
Går nok fint... om du mesker på 64 eller 66 påvirker først og fremst utgjæringen. Dersom du har truffet SG før kok men er 10 over etter kok så har du enten hatt skikkelig seriøs fordamping (6 liter av hvor mye da?) eller så er en av målingene feil. Å tilsette mer vann for å treffe OG er helt uproblematisk.

Plopping er ikke en veldig pålitelig indikator - en liten luftlekkasje et sted og Co2 går ut der. Det har unasett kun gått 7-8 timer siden pitching så ingen grunn til bekymring. Hva er temperaturen i rommet/vørteren forresten? Er det litt på den kjølige siden tar det jo litt lengre før det starter.

Fordampet 5 liter på 90 minutter. Av 25 liter. Så var nok seriøs fordamping ja :) Akkurat nå står den på 22 grader, men skal ned i kjelleren på 18 når jeg kommer hjem fra jobb. Den oppgaven ble for mye i natt :)
Får sjekke at lokket e skikkelig på først. Er ikke så veldig bekymret ennå, men du vet, vi noobies er alltid usikre :)
Edit: Dobbelsjekket måling av OG, så den er nok rett. Men kan selvfølgelig ligge en feilkilde i måling av SG før kok.

Typisk feilkilde på måling av preboil gravity er at løsningen ikke er godt nok blanda. La det koke fem minutter før du måler, så har du bedre forutsetning for å få en riktig måling.

Å la tanken først stå på 22C, deretter 18C er ikke anbefalt, av to grunner: starten på gjæringsforløpet er mest kritisk, og det er her det er størst sjanse for mye usmak fra feil temperatur. Mange gjærstammer liker ikke å bli kjølt ned midt i prosessen, og du kan risikere at gjæringen stopper opp.

Typisk feilkilde på måling av preboil gravity er at løsningen ikke er godt nok blanda. La det koke fem minutter før du måler, så har du bedre forutsetning for å få en riktig måling.

Å la tanken først stå på 22C, deretter 18C er ikke anbefalt, av to grunner: starten på gjæringsforløpet er mest kritisk, og det er her det er størst sjanse for mye usmak fra feil temperatur. Mange gjærstammer liker ikke å bli kjølt ned midt i prosessen, og du kan risikere at gjæringen stopper opp.
Jeg rørte godt rundt før jeg tappet for måling av preboil, men ser at litt kok nok blander bedre enn sleiven min.
Anbefalt gjæringstemperatur på dette brygget er 18-21 grader. Kanskje den bare skal få stå på 22 da, eller flytte den bare inn på soverommet som er litt kjøligere.
Er det problematisk å flytte den etter stormgjæringen og?

Går nok fint... om du mesker på 64 eller 66 påvirker først og fremst utgjæringen. Dersom du har truffet SG før kok men er 10 over etter kok så har du enten hatt skikkelig seriøs fordamping (6 liter av hvor mye da?) eller så er en av målingene feil. Å tilsette mer vann for å treffe OG er helt uproblematisk.

Plopping er ikke en veldig pålitelig indikator - en liten luftlekkasje et sted og Co2 går ut der. Det har unasett kun gått 7-8 timer siden pitching så ingen grunn til bekymring. Hva er temperaturen i rommet/vørteren forresten? Er det litt på den kjølige siden tar det jo litt lengre før det starter.
Wohoo og takk for innlysende tips. Tror du ikke det var en liten del av lokket som ikke var helt nede? Trykket på plass med umiddelbart resultat :)

Forresten er det ikke så dumt å la lokket være løst under stormgjæringen, særlig med "eksplosive" gjærstammer, som WLP530. Det begrenser skumdannelsen en del (ikke spør meg hvorfor), og gjør oppryddingen etter en eventuell oversvømmelse enklere å håndtere, særlig hvis du bytter gjærlåsen mot aluminiumsfolie i denne perioden. Jeg har aldri hatt oversvømmende gjæringskar etter at jeg begynte med dette.

Vil også stemme i med dem som råder mot å senke temperaturen. Dersom romtemperaturen er 22 under stormgjæringen, kan temperaturen fort være 26-27 grader i ølet, så i realiteten risikerer du å senke temperaturen med 9 grader ved å flytte ølet til et rom med 18 grader. Dette kan få gjæren til legge seg på bunnen og sove, men det kan også godt hende det går helt fint.

Forresten er det ikke så dumt å la lokket være løst under stormgjæringen, særlig med "eksplosive" gjærstammer, som WLP530. Det begrenser skumdannelsen en del (ikke spør meg hvorfor), og gjør oppryddingen etter en eventuell oversvømmelse enklere å håndtere, særlig hvis du bytter gjærlåsen mot aluminiumsfolie i denne perioden. Jeg har aldri hatt oversvømmende gjæringskar etter at jeg begynte med dette.

Vil også stemme i med dem som råder mot å senke temperaturen. Dersom romtemperaturen er 22 under stormgjæringen, kan temperaturen fort være 26-27 grader i ølet, så i realiteten risikerer du å senke temperaturen med 9 grader ved å flytte ølet til et rom med 18 grader. Dette kan få gjæren til legge seg på bunnen og sove, men det kan også godt hende det går helt fint.
Ja. Den blir nok stående der den står. Er bare to grader over anbefalt temperaturspenn, så dannes nok ingen usmaker som jeg kommer til å oppfatte. Tror det blir gull :)
Har ennå ikke hatt noe oversvømmelse, bortsett fra en starter som stod i bokhyllen, men lurt tips med lokket. Når jeg får lagd meg et gjæringskap i tillegg har man jo mulighet for å sterilisere litt og inni der, så da er vel det minimalt med infeksjoner som kan krype oppi :)

Update: Gjærer og koser seg ennå, på syvende dagen. Skum og aktivitet i vannlås. Har nok klart å lage en sunn gjærstarter i alle fall :)

Tilbake
Topp