Bayer fra ekstrakt

Noen som har tips om en brukbar bayer fra ekstrakt (sirup og/eller pulver)?  Jeg har funnet masse oppskrifter, men alle baserer seg på korn, og jeg har ikke stor nok kjele til dette.

Jeg trenger også å vite hvilken gjær som er best, samt mengde og type av humle.
 
Du kan jo prøve deg på en Munich Amber ekstrakt fra Weyermann.
(Bryggeland hadde den sist jeg var innom )  :ilike:
Hallertauer humler på rundt 4% AA er vel kjekt  og wlp833 eller Wyeast 2308 sikkert fint.
 
Ser at denne ekstrakten kommer i pakker på 4 kg, dette er vel passe mye til 25l?

hvor mye humle er passe? jeg har bare brygget ølsett ferdig dosert med humlepellets (tilsatte litt ekstra i det ene)
 
Har en opppskrift på Munich dunkel, men den krever jo at du tar steget et lite hakk videre, og steeper (mesker) litt spesialmalt. Dette er ikke noe stress å få til i det hele tatt, og du får en feeling av å være enda litt nærmere ordentlig brygging, så fort det er litt korn i bildet ;) Hvis du føler at du er klar for litt mer utfordring så kan du jo f.eks brygge denne:

OG 54
FG 14
IBU 22

Farge ca 37 EBC
Alk: 5,3 %
Koketid 60 min
Volum før kok 26,5 l

Ekstrakt
Munich Amber malt ekstrakt 3,85 kg

Spesialmalt til steeping
Carafa spesial (850 EBC) 170 g

Humle
Hallertauer 4.0% AA i 60 min (34 g)
Hallertauer 4.0% AA i 20 min (14 g)

Gjær
WLP 833 German Bock Lager (4 rør eller gjærstarter)
 
bryggeland er utsolgt for munich amber, er det noe unikt med munich amber sammenliknet med andre ambertyper?

hvor får jeg tak i carafa spesial 850, og omtrent hvor mye skal jeg bruke
 
Beklager at jeg glemte å sette inn mengde spesialmalt! gikk litt fort i svinga.. hehe ! Carafa skal være 170 gram og fås på bryggselv og bryggeland hvertfall (sikkert flere steder også, men de er nærmest meg).
Du kan sikkert bruke en annen amber, men da vil det ikke bli helt perfect match da, for münchener har jo en litt særegen karakteristikk. Men øl blir det, og sikkert godt også, så det er jo bare å prøve, eller så kan du jo ringe bryggeland eller sende mail og spørre om når de får inn!
 
Har brukt denne Weyerman maltekstrakten nylig til å brygge en Bayer, og ble kjempegodt mottatt av de som har smakt den.
Brukte Hallertauer Tradition blomst til 24 IBU samt 1 g pr/l ved 15 min (20 i mitt tilfelle).
 
Man kan koke den mengden man vil. Jeg pleier å koke Weyermann settene i 10 l koke kar. Da fyller jeg på med kaldt van i gjæringskar til enten 20 eller 25 liter, kan også gå til 30 l. Farge og bitterhet vil selvfølgelig synke, men det kan du justere med brygge kalkulatorer på nettet, selv bruker jeg www.brewersfriend.com/
 
Tilbake
Topp