BB30 Auto og vannmengde..( newbie brew..:-)

Heisann, jeg er en kar på 36 år som er glad i godt øl og hyggelige sammenkomster.. Og i den forbindelse har jeg gått til innkjøp av en BB30 Automatic. Jeg er helt fersk i bryggegamet, å lurer på en ting.Vannmengde når jeg skal meske.. Skal jeg følge oppskrift slavisk, eller bruksanvisning på BB ?? De to harmonerer ikke i forhold til liter vann pr kg malt.. takker på forhånd for svar :)
 
Det er ingen fasit på hvor mange % av total vannmengde du skal skylle med, så her kan du gjøre som du vil... :)
Ytterpunktene er ca 50/50 og 100/0.
For deg vil størrelsen på BB30A kjelen din sette begrensninger. Du må lage små batcher for å kunne meske med alt vannet (100/0).
Jeg vil tippe at en 70/30 fordeling kan være et godt utgangspunkt. Finn en fordeling du liker og bruk den samme fra brygg til brygg for å lære deg din effektivitet.
'Hovedregel' er at jo mer du skyller med, jo sterkere øl får du (høyere effektivitet) innenfor rammen av den totale vannmengden. Dette er selvsagt grovt forenklet siden det finnes mange faktorer og forskjellige skylleteknikker.
Den totale vannmengden setter rammen for ølet. Mer vann gir svakere øl. Lite vann gir sterkere øl. Riktig mengde vann gir godt øl :)
Personlig gir jeg blaffen i effektivitet da jeg heller vil ha en god øl med lite stress. Brygger derfor med mer basemalt om jeg vil ha den sterkere, og skyller med ca 10%
Under har jeg gjengitt noen typiske fordelinger fra de forskjellige produsentene av bryggesett / -oppskrifter

Skylling i %
BryggSelv - ca 25% av den totale vannmengden (25L-8L)
Brewolution - ca 40% av den totale vannmengden (19L-12L)
NoSparge - 0% av den totale vannmengden
LowSparge - ca 10% av den totale vannmengden (mitt uttrykk) - som Michael Tonsmeier
 
Sist redigert:
Det er ingen fasit på hvor mange % av total vannmengde du skal skylle med, så her kan du gjøre som du vil... :)
Ytterpunktene er ca 50/50 og 100/0.
For deg vil størrelsen på BB30A kjelen din sette begrensninger. Du må lage små batcher for å kunne meske med alt vannet (100/0).
Jeg vil tippe at en 70/30 fordeling kan være et godt utgangspunkt. Finn en fordeling du liker og bruk den samme fra brygg til brygg for å lære deg din effektivitet.
Hovedregel er at jo mer du skyller med, jo sterkere øl får du (høyere effektivitet).
Personlig gir jeg blaffen i effektivitet da jeg heller vil ha en god øl med lite stress. Brygger derfor med mer basemalt om jeg vil ha den sterkere, og skyller med ca 10%
Under har jeg gjengitt noen typiske fordelinger fra de forskjellige produsentene av bryggesett / -oppskrifter

Skylling i %
BryggSelv - ca 25% av den totale vannmengden (25L-8L)
Brewolution - ca 40% av den totale vannmengden (19L-12L)
NoSparge - 0% av den totale vannmengden
LowSparge - ca 10% av den totale vannmengden (mitt uttrykk) - som Michael Tonsmeier
Ok, takker for raskt svar :)Tenker jeg riktig hvis tar utgangspunkt i 100% er 30 liter etter utskylling, før koking? 70% 30x0,70 = 21liter til mesk og ca 9 liter til utskylling? Eller er jeg helt på jordet her? :)
 
Ser greit ut. Avhenger av oppskrift og hvor mye malt du har. Oppskriften angir ofte total mengde, men ikke alltid
 
Tilbake
Topp