Hvordan brygge ordentlig med BB30?!

Firefighterkristian

Norbrygg-medlem
Heisann!

Jeg og brodern har nå brygget tilsammen 3 brygg på BB30, versjon II, og vi er ikke 100% utlært på denne (tar sikkert en god stund til). Men det jeg gjerne skulle hatt en god forklaring på er hva gjør DU når du brygger med BB30?!

Det første brygget jeg lagde var en Bock øl som jeg kjøpte fra leverandøren til BB30, ett sett med malt, humle og gjær. I oppskriften sto det at man skulle fylle opp BB ca 3/4 full med vann. (bare der ble jeg litt skeptisk) rart det ikke var no nøyaktig mål...  :jaha:
I denne prosessen så fikk jeg selvfølgelig burned mash grunnet tynn bunn. Så det ble en del styr for å ordne opp. Måtte helle ut all mesken, og rengjøre BB for så og desinfisere og helle alt oppi og fortsette. Vil kalle dette for en såkalt kaos brygging ::)

Men fikk til slutt kokt opp og helt i gjærings kar. Resultatet ble faktisk veldig bra.

Andre brygget mitt, en kloning av NØ Jule øl, så hadde jeg tatt forhåndsregler og bestilt meg pumpe for å sirkulere. Denne prosessen gikk lett som bare det. Det eneste var at oppskriften ikke var laget for BB30, denne var laget for ett system med flere kjeler osv. Så det jeg gjorde var å følge oppskriften til punkt og prikke. Med 28 liter mesk, og ca 25 liter etter kok, så fikk jeg ikke OG på det jeg ville. Skulle ha 1.082, men fikk kun 1.059. Kunne selvfølgelig ha kokt det mer, men resultatet ble bare en litt svakere øl. Det fikk nå bare stå sin prøve, og det er ikke akkurat dette jeg vil spørre om, skrev dette så dere kunne se hva jeg hadde gjort før.


Det jeg lurer på:

Ser at noen bruker 3- 3,5 liter vann pr kilo malt til mesk, og skyller med opptil 12 liter vann! Er dette en god måte å gjøre det på, eller må man bare prøve seg frem utifra hva man skal brygge?! Når dere skyller, skyller dere en liten stund med en viss mengde vann og sjekker OG?! Og evnt fortsetter skylling hvis OG ikke er riktig, eller skyller dere med en gitt mengde vann uansett?!
Finnes det en mal på dette?
Må si jeg er litt forundret over dette, og hva jeg bør gjøre! Jeg er jo fortsatt veldig fersk, så jeg lærer ting hele tiden, men akkurat dette spørsmålet må jeg si jeg lurer fælt på!

Håper noen klarer å gi meg ett nogenlunde ordentlig svar på dette! På forhånd takk  :)

Med Vennlig Hilsen

Undrende Kristian Andersen
 
Her kommer et nogenlunde svar på min brygging med BB30. Bruker ca 3 l vann pr kg malt til mesk og tilsvarende menge til skylling. Det viktigste er at vannlinja står over malten i meskekarret. Utbytte rundt 75%. Har ikke pumpe. Tror nok erfaringer vil komme etterhvert. Har brukt ca ett år nå på å gjøre de tabbene som finnes og lært meg utstyret å kjenne. Regulerer mengde skyllevann etter mengde malt og meskevann. Måler ikke OG før tapping i gjæringsspann.
 
Her kommer et nogenlunde svar på min brygging med BB30. Bruker ca 3 l vann pr kg malt til mesk og tilsvarende menge til skylling. Det viktigste er at vannlinja står over malten i meskekarret. Utbytte rundt 75%. Har ikke pumpe. Tror nok erfaringer vil komme etterhvert. Har brukt ca ett år nå på å gjøre de tabbene som finnes og lært meg utstyret å kjenne. Regulerer mengde skyllevann etter mengde malt og meskevann. Måler ikke OG før tapping i gjæringsspann.

Akkurat! Tusen hjertelig takk for bra svar  :) :) Da har jeg noe jeg kna prøve ved neste brygg :) Mulig jeg spør dumt, men hvorfor måler du ikke OG før tapping?! Vil du ikke se hva den er på ifølge oppskriften så du igjen kan se i forhold til FG?! Igjen, beklager hvis man spør dumt her! ::) :jaha:
 
Firefighterkristian skrev:
I denne prosessen så fikk jeg selvfølgelig burned mash grunnet tynn bunn.

Om ikke du har gjort det alt så ville jeg modifisert beina på meskekaret. Var ihvertfall første jeg gjorde etter tips fra andre. Bruker bare tre skruer som jeg har srudd på skrå inn i hullet som er der. Hever mesken ca 2,5cm ekstra fra bunnen og unngår slik brentheten :)

Firefighterkristian skrev:
Ser at noen bruker 3- 3,5 liter vann pr kilo malt til mesk, og skyller med opptil 12 liter vann! Er dette en god måte å gjøre det på, eller må man bare prøve seg frem utifra hva man skal brygge?! Når dere skyller, skyller dere en liten stund med en viss mengde vann og sjekker OG?! Og evnt fortsetter skylling hvis OG ikke er riktig, eller skyller dere med en gitt mengde vann uansett?!

Har ikke brukt noen generell regel her, men følger jo oppskrifter som er ment å gi ca 25 liter sluttprodukt, så pleier å begynn med 22 liter vann, noe som jo tilsvarer 3-3,5 liter/kg

Tar ut til sjekking av pre-boil-OG litt før det er ferdigmeska, og det gir jo en pekepinn på hvor mye jeg må/kan skylle. Skyller alltid med 2x 4 liter, men gjerne 12 også om OG ser ut til å bli høy nok uansett :) Dette avhenger jo også av hvaslags type malt man bruker skulle jeg mene. Hvete tar vel opp mer vann enn bare bygg...?

Et annet tips er å lage en målestokk av røresleiva. Har laget hakk ved 20, 25 og 30 liter, så man lett kan sjekke sånn ca hvor mye man har før skylling og etter kok.

Mvh Martin
 
Har no problem med nettleseren, så får ikke lagt til sitat, men takk for svar Martin! Jeg har hevet meskekaret og bruker sirkulasjons pumpe  :)

OK, så det er tydeligvis forskjellige måter her, det er litt artig, men også litt forvirrende  ;)  :bank2:
Du sjekker OG ja!

Den ene oppskriften brukte jeg vann ihenhold til oppskrift, men det tror jeg var for mye vann enn det jeg hadde behøvd, da jeg skylte med altfor lite... Men nå har jeg lært, neste gang skal jeg nok prøve meg på mindre vann, evnt bruke 3 liter pr kilo malt og tilsvarende til skylling!

Tusen takk for innspill til alle!  ;D

Med Vennlig Hilsen

Kristian Andersen
 
Sjekker pre-boil-OG for å få en indikasjon på skyllemngde, men måler jo selvfølgelig også OG etter kok, bare for å oppklare :)


Mvh Martin
 
..."Måler ikke OG før tapping i gjæringsspann"... Dårlig formulering. Måler OG før jeg tapper i gjæringskaret, men ikke underveis under koking og heller ikke under skylling. Har ikke hatt problemer med dårlig utbytte....

Har brygget ett år uten pumpe, med med 2 cm hevet meskekar. Aldri hatt problem med brent belegg i bunnen før jeg kjøpte min egen mølle her før jul. Justerte inn litt fin knusing av malt og vips, ved første forsøk, et massivet brent belegg i bunnen. Dermed konkluderer jeg med at fastbrent belegg er avhengig av hvor finmalt malten er.
 
Om du legger deg til en et fast antall liter vann pr kg malt, og fast antall liter vann med skylling, så vil vel alle bryg havne på ca samme OG, og der igjen ca samme abv? Sikkert veldig lurt dersom man brygger til forbruk, men om man vil utvikle smaker/eksperimentere med brygg, så er det vel dumt å låse seg til faste vannmengder?
 
Tja,mulig det. men som nybegynner er man nødt til å låse noen faktorer for å ha læringsutbytte når resultatene varierer. Framgangsmåten fungerer for meg så langt, så vil det vise seg om jeg etterhvert justerer noe.
 
malm skrev:
Et annet tips er å lage en målestokk av røresleiva. Har laget hakk ved 20, 25 og 30 liter, så man lett kan sjekke sånn ca hvor mye man har før skylling og etter kok.

DOH!  :skitbra:

Smart men enkelt triks! Implementeres ved første mulighet.
 
Tilbake
Topp