BB30 - kva utstyr treng eg i tillegg

Roger_L skrev:
malm skrev:
En annen ting som jeg mener mange har vel har gjort er å sette på nye føtter/knotter under maltrøret.

Jeg har brukt disse: http://www.clasohlson.com/no/Knott/31-4088
Da får man heva maltrøret noe, hvilket gir bedre sirkulasjon i bunnen (mindre brent belegg etter brygging) og jevnere temperatur :)

Mvh Martin

Har du BB30 V3?

For på V3 er det jo føtter under maltrøret. Lurte derfor om du hadde hevet det ytterligere.
Jeg har V3 og har ikke hevet det noe mer enn hva det er, og har aldri opplevd å ha noe brent i bunnen. jeg koker forøvrig på 70% effekt.
Har heller aldri hatt problem med dette, men det er "føtter" i bunnen av maltrøret i form av muttere. Hvis man ønsker, kan man skru inn vanlige maskinskruer i disse (husker ikke om det er M5 eller M6)
 
Sikkert veldig dumt spørsmål!
Men du trenger vel også en vørterkjøler som du må kjøpe utenom ?
 
Sebak skrev:
Sikkert veldig dumt spørsmål!
Men du trenger vel også en vørterkjøler som du må kjøpe utenom ?

Ingen spørsmål er dumme, men svarene kan av og til være det  ;D  Kjølespiral med slanger følger som regel med ved kjøp av ny BB. Sirkulasjonspumpe og varmekappe kjøpes i tillegg.
 
Takk for (ikke dumt) svar :)
Blir nok et kjøp i løpet av sommeren. Først en tur til Kreta med 2 nye bryggebøker  ;D :skitbra:
 
Følger med vørterkjøler på BB'n. Men den er ganske liten og kjøler forholdsvis tregt. Så jeg ville ihvertfall vurdert å kjøpe en bedre kjøler.
Kjøp ei stor sleiv/spade til å røre i mesken med. Forbedrer utbyttet på beerbrewen ganske mye med å røre i mesken innimellom.  Jeg lå på drøyt 80% utbytte med den, så det er en bra øl-koker for pengene.
 
Har ingen store problemer med kjøleren som følger med BB'en, trengs slangeklemmer for å unngå lekkasjer fra slangene. Som jeg har tenkt å bytte ut til neste brygg. Hvis du bruker kjølespiralen litt "effektivt" ved å bevege den litt opp og ned underveis i kjølinga, blir effekten bedre. Ser av loggboka mi at jeg reduserte kjøletiden fra 35 min til 20 min ved å gjøre dette.
 
Kan også si at jeg har ikke noe planer om å bytte ut kjøleren. Den fungerer veldig bra, fra kok til 18 grader på ca 20 min.
 
Orginalkjøleren fungerer den. Ikke noe tvil om det. Men finnes kjøpere som er mye mer effektive. Gikk opp et hakk på kjøperen og klarte da å kjøle ned til under 20 grader på 10 min.
 
Tilbake
Topp