Hjelp ! Mitt fyrste brygg satt i dag.

God kveld. Eg treng hjelp av nokon som kan dette med å brygge øl. Etter mykje god innsats i førebuinga kom dagen. Eg skulle brygge eit kølsh øl Biab frå ølbrygging.no. 5,5 kg malt. OG skulle ligge på 1049 før gjæring. Mine beregninger med vatn i meske skulle vera 20,4 liter vatn og 15,1 til skylling. Meskedelen gjekk bra. Stabil temperatur i 60 minutt. Skyllinga like god med litt under 78 grader. Etter det starta trøbbelet... når eg skulle guffe opp til koking, gjekk straumen. Jordfeil jordfeil jordfeil viste sikringen... fa......n... i ein viss plass. Nå gjekk det fyrste brygget i dass! Heldigvis er naboen elektriker. Helte mesken over i ein kjele, demonterte botn av 65 liters beer brewer kjele. Søkte etter feil og fann ut at jordfeilen skyldast truleg gamal vørter i effektbrytaren. Vaska bryteren og kjelen virka att:) Straumstansen kosta meg ein time og temperaturen sank til ca 50 grader. Deretter 90 minutt kok med tilsetning av humle, klarningsmiddel, humle og gjernæring etter oppskrifta. Målte OG etter kok og den viste 1058. Volumet i gjærdunken blei 17 liter. 8 liter mindre enn det oppskrifta tilsa. Eg koka utan lokk. Skal ein det? Er det poeng/uklokt/klokt å etterfylle vatn på gjærdunken? Tenker den kan bli noko sterk for svigermor under julemiddagen. Svar og hjelp mottas med takk:)
 
I vannregnestykket må du også regne med det vannet som blir igjen i malten når du er ferdig. Tallet er rundt regnet 1 liter pr kilo malt. Du må også regne med ca 8% svinn i avdamping. Ja du skal koke uten lokk.Husk å gjøre målinger rundt 20C væsketemp.

Du kan tilsette 3,2 liter vanni gjæringskaret for å få mer øl og OG tilbake til 1049.

Så lenge du ikke har brønn eller kjente problemer i vannforsyningen er det greit å tilsette springvann.
 
Gjør du som @RETBergen og @Miguel sier, bør du koke opp vannet i en 15 minutter, så avkjøle vannet før du tilsetter! :) Men du skal ikke se bort i fra at det blir bra øl enten du tilsetter vann eller ikke!
 
Gjør du som @RETBergen sier, bør du koke opp vannet i en 15 minutter, så avkjøle vannet før du tilsetter! :) Men du skal ikke se bort i fra at det blir bra øl enten du tilsetter vann eller ikke!

Trengs vel ikke. Ekstraktbrygger bruker vann fra springen, og ølet ble satt idag, så oksidering trenger man ikke tenke på.
 
I vannregnestykket må du også regne med det vannet som blir igjen i malten når du er ferdig. Tallet er rundt regnet 1 liter pr kilo malt. Du må også regne med ca 8% svinn i avdamping. Ja du skal koke uten lokk.Husk å gjøre målinger rundt 20C væsketemp.

Du kan tilsette 3,2 liter vanni gjæringskaret for å få mer øl og OG tilbake til 1049.

Så lenge du ikke har brønn eller kjente problemer i vannforsyningen er det greit å tilsette springvann.
Supert! Takk for svar:) Har du ein formel for utregning av meskevann og skyllevann?
 
Ok? Det hadde jeg aldri gjort. Betyr det at man kan vaske gjær i ukokt vann også?

Å koke det er nok best practice uansett. Men rent norsk vann er vel helt greit. Sjeldent jeg hører om ekstraktbryggere som koker 20L vann. Jeg bruker vann fra springen iallefall til å rehydrere, blander det med kokt vann for å komme til riktig temp. Har også brukt springvann for å vanne ut gjærstartere for å treffe riktig temp og så pitche gjær. Enda ikke fått noe ulumskheter. Jeg sier ikke at det ikke kan skje, men det har funket greit for meg i en del brygg på rad iallefall. Men er man nøye, så koker man opp, da eliminerer man en potensiell feilkilde hvis noe skulle skjære seg.
 
Eg har eit gjæringskar uten tappekran i botn. Kva er den beste måten å ta ut nokre væskeprøver for å måle OG uten å tulle til med reinhaldet?
 
Vintyv. eller en kopp eller lignende. Vintyven er nok mer sanitær måte hvis den er sanitær siden du slipper å ha armen over ølet. Men jeg ville ikke orket å sjekket før ca to uker etter tappedag. Da finner du forsåvidt ikke ut hvis det er noe galt med det før den tid, men du slipper heller ikke inn unødvendig oksygen i bøtta.
 
Sikkert flere ok måter å gjøre dette på.
Nå bruker jeg en stiv slange koblet til en ml sprøyte med en bit silikonslange som kobling mellom.
Tar bort gjærlåsen og tar prøve gjennom gummiproppen.

Skal også gjøre et forsøk med tørrhumling gjennom lokket.
Gummiproppene ser jeg holder tett selv om de ikke er trykket helt ned med gummiproppsporet fast i lokket.
Kanskje humlepellet vil gå gjennom en passe stor trakt hvis jeg tar bort proppen.
-Ønsker helst å ha lokket på frem til flasking.
 
Trengs vel ikke. Ekstraktbrygger bruker vann fra springen, og ølet ble satt idag, så oksidering trenger man ikke tenke på.

Dette bør folk teste:) har slitt med ujevne mellomrom med infeksjoner. Det kan være mine skylles tappestaver og kranhold men siden jeg brygger mye ekstrakt mistenker jeg vannet.

Koke opp 500 ml og sette til sånn forced wort test, gjøre det samme med men koke kun halvparten av mengde og vurdere forskjellen?
 
Dette bør folk teste:) har slitt med ujevne mellomrom med infeksjoner. Det kan være mine skylles tappestaver og kranhold men siden jeg brygger mye ekstrakt mistenker jeg vannet.

Koke opp 500 ml og sette til sånn forced wort test, gjøre det samme med men koke kun halvparten av mengde og vurdere forskjellen?

Har alltid brukt vann fra springen uten kok. Tilogmed fra varmtvannstank for å rehydrere. Aldri infeksjon. Det skal i teorien være vann uten skit som kommer i krana i Norge.
 
Sikkert flere ok måter å gjøre dette på.
Nå bruker jeg en stiv slange koblet til en ml sprøyte med en bit silikonslange som kobling mellom.
Tar bort gjærlåsen og tar prøve gjennom gummiproppen.

Skal også gjøre et forsøk med tørrhumling gjennom lokket.
Gummiproppene ser jeg holder tett selv om de ikke er trykket helt ned med gummiproppsporet fast i lokket.
Kanskje humlepellet vil gå gjennom en passe stor trakt hvis jeg tar bort proppen.
-Ønsker helst å ha lokket på frem til flasking.
Dette går fint om du har tålmodighet til å slippe gjennom få humlepellets om gangen - litt for mange og det kiler seg i trakten (hos meg ihvertfall)..
Jeg mistet tålmodigheten etterhvert og tok av lokket.. :)
 
Tilbake
Topp