Poster i denne tråder, da overskriften må sies å være dekkende for spørsmålet mitt.
Superhappy for plass på usmakekurs for en stund siden - endelig skulle usmaken i flere av mine brygg avklares. Kurset var garantert vel og bra, men intensjonen min var altså håp om endelig avklaring for usmak i eget tilfelle. Derfor noe skuffa da ingen av disse vi ble presentert for "matchet min". Nevnte dette for de kursansvarlige, som anslo årsaken mest sannsynlig skyldtes bakterier/infeksjon et eller annet sted i prosessen/utstyret.
Har siden ikke brygget, men planlegger å brygge igjen veldig snart - selvfølgelig etter grundig å ha rengjort alt utstyr fra A til Å (+ selvsagt desinfiseres). I forbindelse med rengjøringen/demontering av bryggeutstyr (kraner, slanger osv.) har jeg ærlig talt mindre tro på at dette er grunnen til usmak, men lurer derimot på om det eventuelt skyldes:
ALT for mye røring under mesk (Brukt Grainfather Brewing Paddle på drill gjentatte ganger under mesking). Har lest flere steder at det fortrinnsvis bør unngås, men samtidig opplyses det ikke om reell årsak til å la være ??? Kan vørteren bli eksponert for for mye oksygen ved overdreven omrøring ? Har dog sett en del Youtube videoer der nettopp dette blir gjort, med begrunnelse om å bedre utbytte . . .
eller kan usmaken eventuelt ha sammenheng med
For lang nedkjølingstid av vørter (Av ulike årsaker, men vet jeg flere ganger har brukt alt, alt for lang tid på dette trinnet i brygge prosessen)
Kan skrive under på de andre svarene du har fått. Røring er strengt tatt unødvendig, som @Demmo sier, om du bare tenker på utbyttet. Jeg gjør det et par ganger likevel, for å få jevna ut temperaturen i mesken. Men det er ingen grunn til overdrive. Faren for oksidering er antakelig reell om du gjør det, som
@loebrygg sier. (Men ikke særlig stor om du bare behersker deg litt. Legg vekk drillen

.)
Youtube-videoer er en kilde til mye elendighet. Gå ikke ut fra at noen er kvalifisert til å lære deg noe om brygging bare fordi de klarer å lage en video og legge den ut på Youtube

!
Bruker du lang tid på nedkjøling samtidig som det kommer til ondsinna mikrofallskjermjegere, kan nok fort en infeksjon få fotfeste. Det er et race på gang når vi brygger: Å holde mikroorganismer helt unna, er umulig, så det vi må sørge for, er at det ikke tar for lang tid før temperaturen er nede på et nivå der de onde små ikke trives - 27 grader skal være ei grense, i følge John Palmer - og før vi får tilsatt sunn og frisk gjær som kan komme i gang med aktiviteten sin (dvs. formering) så snart som mulig. Da utkonkurrerer den andre mikroorganismer, som altså er der, men som ikke får sjansen til å blomstre og ødelegge ølet ditt. Etter hvert vil jo også alkoholen gjøre livet surt for dem.
Jeg har hatt noen infeksjoner, og har kommet fram til at årsaken må ha vært krana i kjelen. Nå har jeg ei god stund praktisert å alltid koke den før hvert brygg. (Ja, den må skrus ut, men det er veldig enkelt i kjelen min.) Og bank i bordet: Ingen infeksjoner.