Poster i denne tråder, da overskriften må sies å være dekkende for spørsmålet mitt.
Superhappy for plass på usmakekurs for en stund siden - endelig skulle usmaken i flere av mine brygg avklares. Kurset var garantert vel og bra, men intensjonen min var altså håp om endelig avklaring for usmak i eget tilfelle. Derfor noe skuffa da ingen av disse vi ble presentert for "matchet min". Nevnte dette for de kursansvarlige, som anslo årsaken mest sannsynlig skyldtes bakterier/infeksjon et eller annet sted i prosessen/utstyret.
Har siden ikke brygget, men planlegger å brygge igjen veldig snart - selvfølgelig etter grundig å ha rengjort alt utstyr fra A til Å (+ selvsagt desinfiseres). I forbindelse med rengjøringen/demontering av bryggeutstyr (kraner, slanger osv.) har jeg ærlig talt mindre tro på at dette er grunnen til usmak, men lurer derimot på om det eventuelt skyldes:
ALT for mye røring under mesk (Brukt Grainfather Brewing Paddle på drill gjentatte ganger under mesking). Har lest flere steder at det fortrinnsvis bør unngås, men samtidig opplyses det ikke om reell årsak til å la være ??? Kan vørteren bli eksponert for for mye oksygen ved overdreven omrøring ? Har dog sett en del Youtube videoer der nettopp dette blir gjort, med begrunnelse om å bedre utbytte . . .
eller kan usmaken eventuelt ha sammenheng med
For lang nedkjølingstid av vørter (Av ulike årsaker, men vet jeg flere ganger har brukt alt, alt for lang tid på dette trinnet i brygge prosessen)