BB30 står kun på keep warm under koking

gle1

Norbrygg-medlem
Midt under kokingen gikk BB´en over til "Keep Warm", selv om termostaten og effektregulatoren er på maks. Hva er det som gjør det?
 
Kanskje svidd belegg på elementene i bunn, ellers er det termostaten din som begynner å jukse.
 
Det ordnet seg med litt kjøling. Helt elendig løsning på kjøling av elektronikken på disse bryggemaskinene...

uploadfromtaptalk1443896495625.jpg

Sent fra min D5803 via Tapatalk
 
Skal nok få montert på ei pc vifte under med elektronikken før neste brygg. Noen formeninger om hvilken vei vifta bør blåse?
 
Ut er jo klassisk pc-teknikk iallefall. Lag hull på andre siden og. Da lager du undertrykk og ny luft blir sugd inn fra andre siden.
 
Skal nok få montert på ei pc vifte under med elektronikken før neste brygg. Noen formeninger om hvilken vei vifta bør blåse?
Jeg har tenkt å montere en liten 1U vifte som denne: http://www.ebay.com/itm/Delta-EFB0412MD-12V-0-1A-1U-Fan-with-16cm-2-pin-Wire-/300787406751 I ene siden av chassiet blåsende UT. Så lenge du blåser ut vil det suges luft inn i andre enden så lenge du lager luftehull i motsatt ende. Så da behøver du ikke å blåse luft inn.

ps: linken er nok ikke noe jeg anbefaler å kjøpe da den er brukt og dyr, var mer for å vise hva du kan bruke. 1U vifter fra servere er kraftige og driftsikre.
 
På min BB60 gjorde det susen å senke effekten til 80 prosent. Har lest om flere BB60- og BB30-brukere som opplever det samme.
 
Jeg har tenkt å montere en liten 1U vifte som denne: http://www.ebay.com/itm/Delta-EFB0412MD-12V-0-1A-1U-Fan-with-16cm-2-pin-Wire-/300787406751 I ene siden av chassiet blåsende UT. Så lenge du blåser ut vil det suges luft inn i andre enden så lenge du lager luftehull i motsatt ende. Så da behøver du ikke å blåse luft inn.

ps: linken er nok ikke noe jeg anbefaler å kjøpe da den er brukt og dyr, var mer for å vise hva du kan bruke. 1U vifter fra servere er kraftige og driftsikre.

Jeg hadde håpet å slippe å borre nye hull i BB´n. Så får se hvordan det løser seg.

På min BB60 gjorde det susen å senke effekten til 80 prosent. Har lest om flere BB60- og BB30-brukere som opplever det samme.
Jeg hadde den på 80% effekt når det skjedde, og da hjalp det ikke å skru opp eller ned hverken effekt eller temperatur.
 
Kommer den ikke på igjen etter en stund heller? Jeg hadde samme issue med min men etter ca 10 min eller noe skrudde den seg på igjen. Kontaktet Per Inge på olbrygging.no om dette og fikk en termostat tilsendt i posten på rekordtid som jeg kunne montere.
Men: Har ikke giddet å benytte meg av den foreløpig for synes det funker greit nok med lavere effekt da termostaten er på minst 75% av koketiden, og om det er 98-99*C en del av kokeperioden tror jeg har lite eller ingenting å si på bitterhet, og jeg har også OK avdamping.
 
Kommer den ikke på igjen etter en stund heller? Jeg hadde samme issue med min men etter ca 10 min eller noe skrudde den seg på igjen. Kontaktet Per Inge på olbrygging.no om dette og fikk en termostat tilsendt i posten på rekordtid som jeg kunne montere.
Men: Har ikke giddet å benytte meg av den foreløpig for synes det funker greit nok med lavere effekt da termostaten er på minst 75% av koketiden, og om det er 98-99*C en del av kokeperioden tror jeg har lite eller ingenting å si på bitterhet, og jeg har også OK avdamping.
Jo den kom på igjen etter hvert. Det skjedde noe lignende med den forrige, men da kuttet den hele strømmen, og kom aldri på igjen. Så jeg ble litt engstelig de første minuttene. Utrolig irriterende, og ikke slik det skal være uansett. Den falt fra kokenivå til 94 grader i mellomtiden.

Men nå skal jeg få luftet litt bedre under BB´n, så håper jeg ikke termosikringen slår ut igjen.
 
Hva med å f.eks lage en ramme av 2x4" som BB kan hvile på. Kle denne ramma med noe plank som stikker litt høyere slik at BBen ikke sklir utenfor, lage noen hull i 2x4" ramma hvorav ett har montert ei lita vifte. I ramma er det også rom for pynting med egen fasjonabel bryggerilogo :)
 
Jeg har den stående på to bruskasser ( for 1.5l) når jeg brygger. Aldri hatt noe problem med at den har overopphetet.
 
Kunne nok fint borret noen hull med stegborr for å få litt luftsirkulasjon, problemet er at man da åpner opp for fuktighet.
 
Tilbake
Topp