BB60 basic - anbefalte PID parametre for Auberins SYL-2352

Hei,

Sliter litt med at tempen driver å overskyter litt når vi brygger. PID er Auberins SYL-2352. Har kjørt autotune etter endt bryggedag, med malten som ble brukt under brygging for å få mest reell auto tune. Har sirkulasjonssløyfe, der tempmåler står i et T-ledd rett etter kranen.

Hy verdi er satt til 0.1
t verdi står på 72, kan det hjelpe å justere denne ned, hvor mye eventuelt, helt til 2?

Eventuelt andre forslag til endringer i PID-parametre?

Link til brukermanual: https://auberins.com/images/Manual/SYL-2352_manual.pdf
 
H
Hei,

Sliter litt med at tempen driver å overskyter litt når vi brygger. PID er Auberins SYL-2352. Har kjørt autotune etter endt bryggedag, med malten som ble brukt under brygging for å få mest reell auto tune. Har sirkulasjonssløyfe, der tempmåler står i et T-ledd rett etter kranen.

Hy verdi er satt til 0.1
t verdi står på 72, kan det hjelpe å justere denne ned, hvor mye eventuelt, helt til 2?

Eventuelt andre forslag til endringer i PID-parametre?

Link til brukermanual: https://auberins.com/images/Manual/SYL-2352_manual.pdf
hvor mye overskyting er det? Flerere grader eller under 0,5°c
 
Holder den 3 grader over gjennom hele brygget, eller går den over for deretter å finne en riktig og jevn temperatur?
Har du isolert kjelen?
Dersom du måler midt i selve mesken, svinger den like mye der?
Siden varmekilden og måler er i bunn, kan det godt være at mesken er stabil, men at det synes som om du får svingninger hver gang varmeelementet i bunn skruer seg på.
 
Gjør den det under mesking også, eller ved temp heving, P på regulator er forsterking av utgang, I er integral, den verdi har sammenheng hvor mye pådrag som skal gis i forhold til avvik mellom setpunkt ogg reel temp, D i en PID regulator kan man ofte la vær å bruke. Du kan søke litt på Ziegler & Nicols, litt av problemet med regulering er at temp stiger forholdsvis raskt i forhold til senking av temp som går sakte, Autotune bruker også data fra senking av temp, og beregner dette som ett tregt system, selv om det er forholdsvis kjapt på oppvarming, dermed kutter den effekt for sakte
 
@msevland
Den er litt både og. Ser ut som den kan holde sV greit til tider, men så overskyter den noe senere. Derfor jeg tenkte at t parametersett som er på 72 kan være synder, men det er bare synsing fra min side.
Kjele er isolert, men kun med liggeunderlag. To stropper, en i bunn og en i topp som holder den på plass.

Har faktisk ikke tenkt tanken på å måle temp i mesk for å sammenligne med temp fra sløyfen. Kan være som du sier at mesketemp er stabil.

@ Lars Jarle Skorge
Den er ustabil både under mesk og ofte ved temp heving.
Skal google og lese mer om Ziegler & Nicols. Har vært innom og sett på formelen deres, men kjente at hode ikke var klar for det som stod der i kveld :)

Etter noe googlig, så kom jeg frem til en tråd der noen hadde lignende problem, og der hadde personen kontaktet Auberins. Han hadde fått foreslått følgende PID parametere:
P: 40
I: 350
d: 2
t: 2
Link til tråd: https://www.homebrewtalk.com/forum/...ershoots-mash-temp-by-about-5-degrees.301384/
 
Har kjørt et brygg etter at jeg endret på PID parameter.
D ble satt til 0 og t ble satt til 2. P og I lot jeg være det forrige autotune mente de skulle stå på.
Opplevde minimalt med overshoot.
Var ca 2 grader over når brygget nådde set value, men temp droppet raskt. Etter dette var det mer eller mindre stabilt. Lå på rundt 0.2 grader +- stort sett hele tiden. Hendte seg den nærmet seg 1 grad +-, men det var ikke ofte slike krumspring forekom.

Fornøyd med resultatet. Skal brygge noen batcher til når jeg kommer hjem fra sjøen, satser på at det holder seg like stabilt da og. Slik at jeg endelig kan senke roen og ikke irritere meg over ustabil temp, selv om det ikke er verdens undergang. Er vel som de fleste hobby-bryggere, noe opphengt i flisespikkeri og små detaljer.




Måtte såklart legge med noen stemningsbilder :) En kan jo bli bryggesugen av mindre.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp