Beano mot flatulens?

The addition of Beano to homebrew beer (at a rate of about four tablets per 5 gallon brew) gives a low flatulence, low carbohydrate beer (about half the carbohydrates that it would otherwise have), but also alters some of the flavours of the beer. The loss of flavour is less apparent the darker the beer is, and the higher the alcohol content of the beer (since the alcohol numbs the tastebuds somewhat). Consequently it is suggested that a dark ale or a stout would be the best candidates for the use of Beano with minimal effect on the final taste of the beer.

[edit] Caution
Homebrewers who add Beano to their beer fermentation should expect to see slightly lower final gravity readings than they are used to for a given recipe, so should wait until they get two identical hydrometer readings at 24 hours apart before deciding that the fermentation has finished. Not doing so may increase the risk of exploding beer bottles.

En listen søk på Google avslørte at denne enzymen brukes som medikering til pasienter som lider av Fabrys-sykdommen. Se også her: http://www.fabry.no/default.asp?page=66&article=151
Men det spørs om du lett kan få tak i Replagal®...

Hehe...ja, jeg har sett tidligere at det har vært nevnt som tilsetning i brygget, men da primært for å få en bedre utgjæring på ølet, og ikke for å minske flatulens etter inntak...;) Men jeg mener at jeg så Beano på apoteket da jeg leste om dette på noen bryggerforum for endel år siden, var nok 5-10 år siden, i Trondheim. Skulle anta det finnes fremdeles...(men tviler vel egentlig på om det har noe særlig for seg...)

Skulle noen være så uheldig å slippe en fjert, så er ikke det grunn nok til at jeg begynner å brygge "LITE-ØL"
Industribryggeriene tilsetter enzymer med slike egenskaper ved brygging av lavkarbo-øl.
Selv, så foretrekker jeg det smaksrike ølet.
Plages verken med skallebank eller flatulens.

Lykke til med NM alle som skal dit.
Både dere som skal servere og dere som skal smake.
Pass dere nå bare for flatulens når dere skal slå lens etter publikums favoritt.

Egil B.

Tilbake
Topp