1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Bedøming av øl utenfor konkuranser

En tråd i 'Styret informerer' startet av Owe, 16 Sep 2014.

1. LarsUlv

LarsUlv
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Bedømming av flasken har ikke noe med bedømming av selve ølet å gjøre, annet enn at det kan gi litt hint om ølet er infisert og lignende.
    I konkurranse kan jo feil flasketype eller feilmerking diskvalifisere et øl, men igjen har dette ikke noe med bedømming av selve ølet å gjøre.
    Når man trener på å bedømme øl, eller dersom man skal gi tilbakemelding til en hjemmebrygger, har man gjerne tilgang til mye mer informasjon om ølet enn i konkurranse. F.eks. kan man ha hele oppskriften og beskrivelse av fremgangsmåten ølet er laget på, slik at man kan hjelpe bryggeren å identifisere grunnen til en feil i ølet.
    Bokser blir jo også mer og mer vanlig, så kanskje kommer det en endring rundt dette? Hvem vet?

Uansett, for å bli god i å bedømme øl må man smake mange øl og trene på å dømme. Flaske eller boks er av helt minimal betydning, så bare tren på alt hjemmebrygg og kjøpe øl du får tilgang til, uansett hvordan det blir servert.
    :)

Ølhunnen liker dette.
  2. Holmentoppen

Holmentoppen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Det er vel det første punktet, der man vurderer fyllingsgrad, som er annerledes? Det må nok omformuleres i fremtiden.

Ser du bor i nabolaget mitt. Si fra hvis du trenger mer øl å vurdere :)

Ølhunnen liker dette.
  3. Einar Michelsen

Einar Michelsen
    Expand Collapse
    Styreleder
    Sentralstyre

Bokser er allerede godkjent av sentralstyret. Likeledes brune PET flasker.

Fremdeles krav om 1/2 liter - uansett flaske eller boks.

LarsUlv liker dette.
  4. Frode Krogstad

Frode Krogstad
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

BOOM som youtubere sier

Flasketyper - Norbrygg

Mvh Fr:eek:)de

Sent fra min SM-N950F via Tapatalk

5. LarsUlv

LarsUlv
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Regner med dette ble besluttet på sentralstyremøte for ca 2 døgn siden, 16. oktober.

Flott!
    Mange som har ventet på dette lenge, og enda flere som har ventet på det en cannular stund.

6. Ølhunnen

Ølhunnen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Fordi, teskje... Jeg kan dømme øl (utenfor konkurranse) som er mindre enn 0,5 men da trekker jeg / kommenterer jeg det, uten å måtte «diskvalifisere» hele ølet?
    Og sender skjema inn til Norbrygg?

7. 1Morten

1Morten
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Ja

Sent from my iPhone using Tapatalk

Ølhunnen liker dette.
  8. gustavf

gustavf
    Expand Collapse
    Sentralstyre

Flasketype gir ikke poeng, så ingen dommer skal trekke poeng på grunn av størrelse på flaske, fyllingsgrad, etikett, kork, merking, flaskefarge eller andre ting som angår emballasjen. Det burde komme klart fram av både dommerskjemaene og regelverket for dømming, som er pensum på dommerkurs.

Hver enkelt konkurranse fastsetter også sine egne regler for hva slags emballasje som er tillatt. Standardreglene er et eksempel på regler som kan brukes i en konkurranse, og som i utgangspunktet brukes for NM. Vi har konkurranser i Norbrygg som tillater bokser, fat(!), 0,33 liter flasker colaflasker og det meste annet. En øldommer bør klare å dømme et øl uavhengig av hva slags emballasje det leveres i, så lenge det er nok til at man kan foreta ei skikkelig vurdering (anslagsvis et sted mellom 1 og 2 dl) og man ellers har gode vilkår for å bedømme et øl.

Jeg er litt usikker på hvor denne misforståelsen om at øldommere kun kan bedømme øl som kommer i 0,5 liter glassflasker kommer fra.

9. Ølhunnen

Ølhunnen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Takk for svar.
    Når man leser til dommereksamen og søker opp ting som står nevnt, men som ikke kommer klart nok fram i pendiumet,
    dumper man borti ting som dette:

«Diskvalifisere bidrag som ikke oppfyller kravene til merking, flasketype, innsendingsfrist, antall innsendte flasker osv.»
    Side 4:
    https://norbrygg.no/wp-content/uploads/2016/01/dreiebok-for-gjennomfc3b8ring-av-nm.pdf

«
    • §22 Deltakende bidrag der flaskene ikke er i henhold til paragrafene 16-21 over må påregne å bli diskvalifisert, og ev deltakeravgift vil ikke bli refundert.»
    Regler for Norbryggs konkurranser innen hjemmebrygging - Norbrygg

«
    1. Les alle konkurranseregler [med link til over], også de generelle konkurransereglene.
    2. Alle brudd på konkurransereglene fører til diskvalifisering. Det er en landsdekkende konkurranse med bedømming ulike steder, vi kan ikke ha lokale tolkninger av reglene.»
    Påmelding NM i hjemmebrygging 2015 er åpnet - Norbrygg

Derfor jeg søker konkrete svar, på hvor strengt dette er utenfor konkurranse.

10. pernod

pernod
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Dette ville jeg ikke bekymret for. Jeg har tatt i mot en del øl for dømming i Oslo via dette tilbudet fra Norbrygg. Jeg har ikke fått tilsendt noe på boks ennå, men om ølet kommer på flaske eller boks er langt mindre viktig enn aroma, smak etc.

Vel får man ikke vurdert fyllingsgrad, men det er vel av de minst viktige vi ser på når vi dømmer ...

Per Christian

Ølhunnen liker dette.
  11. gustavf

gustavf
    Expand Collapse
    Sentralstyre

Dette er konkurranseregler. De har, selvfølgelig, ingen betydning utenfor konkurransene der de er angitt som gjeldende.

12. Einar Michelsen

Einar Michelsen
    Expand Collapse
    Styreleder
    Sentralstyre

BOOOOOM. :)

Dette fikk dere melding om i «Norbrygg | nyhetsbrev september 2019», som ble sendt ut til alle medlemmer 19. september. Det ble vedtatt på sentralstyremøte dagen før.

13. Ølhunnen

Ølhunnen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Et lite praktisk spørsmål til...
    Skal alle ti bedømningene som er gjort, sendes sammen, for letthet skyld?
    Og skal det sendes til domkom mailen?

14. Håkon Bugge

Håkon Bugge
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Tenkte å benytte meg av dette generøse tilbudet, med vet ikke helt om jeg tør. Tror ikke jeg brygger perfekte øl og hvis vi rydder opp i den doble negasjonen i siste leddsetning over så lyder den "... og bare de som er helt optimale."

Huff, må vel øve mer ;)

15. 1Morten

1Morten
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Et av poengene med ordningen er vel at du skal få tips til å forbedre ølet ditt. Den setningen du refererer til er nok bare litt tøysete skrevet. Bare send inn og benytt tjenesten for det den er verd. Det tjener både du, dine medbryggetre og vi dommere på :)

YngveKL, Ølhunnen og Kloakk liker dette.
  16. Håkon Bugge

Håkon Bugge
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

@1Morten Mente det nok ikke bokstavelig. Slapp av. Øl kommer!

1Morten liker dette.
  17. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Nei, må gi støtte til @Owe her. Det er ikke noe galt med den setningen der, vel? Tror du overser hvordan "bare" modifiserer innholdet;).

Del denne siden