LarsUlv
Norbrygg-medlem
Bedømming av flasken har ikke noe med bedømming av selve ølet å gjøre, annet enn at det kan gi litt hint om ølet er infisert og lignende.Jeg ønsker å bedømme øl, til selv-studium og trening, og har tilgang på hjemmebrygget øl fra klubben jeg er med i.
Men jeg lurer på om det gjør noe om det kommer i bokser?
Da får man ikke fulgt alle kriteriene til Norbrygg men har dette noe å si så lenge man bare trenger å trene samt ønsker å oppnå poeng i dommerkriteriene?
I konkurranse kan jo feil flasketype eller feilmerking diskvalifisere et øl, men igjen har dette ikke noe med bedømming av selve ølet å gjøre.
Når man trener på å bedømme øl, eller dersom man skal gi tilbakemelding til en hjemmebrygger, har man gjerne tilgang til mye mer informasjon om ølet enn i konkurranse. F.eks. kan man ha hele oppskriften og beskrivelse av fremgangsmåten ølet er laget på, slik at man kan hjelpe bryggeren å identifisere grunnen til en feil i ølet.
Bokser blir jo også mer og mer vanlig, så kanskje kommer det en endring rundt dette? Hvem vet?
Uansett, for å bli god i å bedømme øl må man smake mange øl og trene på å dømme. Flaske eller boks er av helt minimal betydning, så bare tren på alt hjemmebrygg og kjøpe øl du får tilgang til, uansett hvordan det blir servert.