Bedøming av øl utenfor konkuranser

Jeg ønsker å bedømme øl, til selv-studium og trening, og har tilgang på hjemmebrygget øl fra klubben jeg er med i.
Men jeg lurer på om det gjør noe om det kommer i bokser?
Da får man ikke fulgt alle kriteriene til Norbrygg men har dette noe å si så lenge man bare trenger å trene samt ønsker å oppnå poeng i dommerkriteriene?
Bedømming av flasken har ikke noe med bedømming av selve ølet å gjøre, annet enn at det kan gi litt hint om ølet er infisert og lignende.
I konkurranse kan jo feil flasketype eller feilmerking diskvalifisere et øl, men igjen har dette ikke noe med bedømming av selve ølet å gjøre.
Når man trener på å bedømme øl, eller dersom man skal gi tilbakemelding til en hjemmebrygger, har man gjerne tilgang til mye mer informasjon om ølet enn i konkurranse. F.eks. kan man ha hele oppskriften og beskrivelse av fremgangsmåten ølet er laget på, slik at man kan hjelpe bryggeren å identifisere grunnen til en feil i ølet.
Bokser blir jo også mer og mer vanlig, så kanskje kommer det en endring rundt dette? Hvem vet?

Uansett, for å bli god i å bedømme øl må man smake mange øl og trene på å dømme. Flaske eller boks er av helt minimal betydning, så bare tren på alt hjemmebrygg og kjøpe øl du får tilgang til, uansett hvordan det blir servert.
:)
 
Jeg ønsker å bedømme øl, til selv-studium og trening, og har tilgang på hjemmebrygget øl fra klubben jeg er med i.
Men jeg lurer på om det gjør noe om det kommer i bokser?
Da får man ikke fulgt alle kriteriene til Norbrygg men har dette noe å si så lenge man bare trenger å trene samt ønsker å oppnå poeng i dommerkriteriene?
Det er vel det første punktet, der man vurderer fyllingsgrad, som er annerledes? Det må nok omformuleres i fremtiden.

Ser du bor i nabolaget mitt. Si fra hvis du trenger mer øl å vurdere :)
 
Bedømming av flasken har ikke noe med bedømming av selve ølet å gjøre, annet enn at det kan gi litt hint om ølet er infisert og lignende.
I konkurranse kan jo feil flasketype eller feilmerking diskvalifisere et øl, men igjen har dette ikke noe med bedømming av selve ølet å gjøre.
Når man trener på å bedømme øl, eller dersom man skal gi tilbakemelding til en hjemmebrygger, har man gjerne tilgang til mye mer informasjon om ølet enn i konkurranse. F.eks. kan man ha hele oppskriften og beskrivelse av fremgangsmåten ølet er laget på, slik at man kan hjelpe bryggeren å identifisere grunnen til en feil i ølet.
Bokser blir jo også mer og mer vanlig, så kanskje kommer det en endring rundt dette? Hvem vet?

Uansett, for å bli god i å bedømme øl må man smake mange øl og trene på å dømme. Flaske eller boks er av helt minimal betydning, så bare tren på alt hjemmebrygg og kjøpe øl du får tilgang til, uansett hvordan det blir servert.
:)
BOOM som youtubere sier

Flasketyper - Norbrygg

Mvh Fr:eek:)de

Sent fra min SM-N950F via Tapatalk
 
Bokser er allerede godkjent av sentralstyret. Likeledes brune PET flasker.

Fremdeles krav om 1/2 liter - uansett flaske eller boks.
BOOM som youtubere sier

Flasketyper - Norbrygg

Mvh Fr:eek:)de

Sent fra min SM-N950F via Tapatalk

Regner med dette ble besluttet på sentralstyremøte for ca 2 døgn siden, 16. oktober.

Flott!
Mange som har ventet på dette lenge, og enda flere som har ventet på det en cannular stund.
 
Fordi, teskje... Jeg kan dømme øl (utenfor konkurranse) som er mindre enn 0,5 men da trekker jeg / kommenterer jeg det, uten å måtte «diskvalifisere» hele ølet?
Og sender skjema inn til Norbrygg?
 
Fordi, teskje... Jeg kan dømme øl (utenfor konkurranse) som er mindre enn 0,5 men da trekker jeg / kommenterer jeg det, uten å måtte «diskvalifisere» hele ølet?
Og sender skjema inn til Norbrygg?

Flasketype gir ikke poeng, så ingen dommer skal trekke poeng på grunn av størrelse på flaske, fyllingsgrad, etikett, kork, merking, flaskefarge eller andre ting som angår emballasjen. Det burde komme klart fram av både dommerskjemaene og regelverket for dømming, som er pensum på dommerkurs.

Hver enkelt konkurranse fastsetter også sine egne regler for hva slags emballasje som er tillatt. Standardreglene er et eksempel på regler som kan brukes i en konkurranse, og som i utgangspunktet brukes for NM. Vi har konkurranser i Norbrygg som tillater bokser, fat(!), 0,33 liter flasker colaflasker og det meste annet. En øldommer bør klare å dømme et øl uavhengig av hva slags emballasje det leveres i, så lenge det er nok til at man kan foreta ei skikkelig vurdering (anslagsvis et sted mellom 1 og 2 dl) og man ellers har gode vilkår for å bedømme et øl.

Jeg er litt usikker på hvor denne misforståelsen om at øldommere kun kan bedømme øl som kommer i 0,5 liter glassflasker kommer fra.
 
Flasketype gir ikke poeng, så ingen dommer skal trekke poeng på grunn av størrelse på flaske, fyllingsgrad, etikett, kork, merking, flaskefarge eller andre ting som angår emballasjen. Det burde komme klart fram av både dommerskjemaene og regelverket for dømming, som er pensum på dommerkurs.

Hver enkelt konkurranse fastsetter også sine egne regler for hva slags emballasje som er tillatt. Standardreglene er et eksempel på regler som kan brukes i en konkurranse, og som i utgangspunktet brukes for NM. Vi har konkurranser i Norbrygg som tillater bokser, fat(!), 0,33 liter flasker colaflasker og det meste annet. En øldommer bør klare å dømme et øl uavhengig av hva slags emballasje det leveres i, så lenge det er nok til at man kan foreta ei skikkelig vurdering (anslagsvis et sted mellom 1 og 2 dl) og man ellers har gode vilkår for å bedømme et øl.

Jeg er litt usikker på hvor denne misforståelsen om at øldommere kun kan bedømme øl som kommer i 0,5 liter glassflasker kommer fra.

Takk for svar.
Når man leser til dommereksamen og søker opp ting som står nevnt, men som ikke kommer klart nok fram i pendiumet,
dumper man borti ting som dette:

«Diskvalifisere bidrag som ikke oppfyller kravene til merking, flasketype, innsendingsfrist, antall innsendte flasker osv.»
Side 4:
https://norbrygg.no/wp-content/uploads/2016/01/dreiebok-for-gjennomfc3b8ring-av-nm.pdf

«
  • §22 Deltakende bidrag der flaskene ikke er i henhold til paragrafene 16-21 over må påregne å bli diskvalifisert, og ev deltakeravgift vil ikke bli refundert.»
Regler for Norbryggs konkurranser innen hjemmebrygging - Norbrygg

«
  1. Les alle konkurranseregler [med link til over], også de generelle konkurransereglene.
  2. Alle brudd på konkurransereglene fører til diskvalifisering. Det er en landsdekkende konkurranse med bedømming ulike steder, vi kan ikke ha lokale tolkninger av reglene.»
Påmelding NM i hjemmebrygging 2015 er åpnet - Norbrygg

Derfor jeg søker konkrete svar, på hvor strengt dette er utenfor konkurranse.
 
Men jeg lurer på om det gjør noe om det kommer i bokser?

Dette ville jeg ikke bekymret for. Jeg har tatt i mot en del øl for dømming i Oslo via dette tilbudet fra Norbrygg. Jeg har ikke fått tilsendt noe på boks ennå, men om ølet kommer på flaske eller boks er langt mindre viktig enn aroma, smak etc.

Vel får man ikke vurdert fyllingsgrad, men det er vel av de minst viktige vi ser på når vi dømmer ...

Per Christian
 
Et lite praktisk spørsmål til...
Skal alle ti bedømningene som er gjort, sendes sammen, for letthet skyld?
Og skal det sendes til domkom mailen?
 
[snip]
Vi tar selvfølgelig også imot perfekte øl og ikke bare de som ikke er helt optimale.

Tenkte å benytte meg av dette generøse tilbudet, med vet ikke helt om jeg tør. Tror ikke jeg brygger perfekte øl og hvis vi rydder opp i den doble negasjonen i siste leddsetning over så lyder den "... og bare de som er helt optimale."

Huff, må vel øve mer ;)
 
Tenkte å benytte meg av dette generøse tilbudet, med vet ikke helt om jeg tør. Tror ikke jeg brygger perfekte øl og hvis vi rydder opp i den doble negasjonen i siste leddsetning over så lyder den "... og bare de som er helt optimale."

Huff, må vel øve mer ;)
Et av poengene med ordningen er vel at du skal få tips til å forbedre ølet ditt. Den setningen du refererer til er nok bare litt tøysete skrevet. Bare send inn og benytt tjenesten for det den er verd. Det tjener både du, dine medbryggetre og vi dommere på :)
 
Et av poengene med ordningen er vel at du skal få tips til å forbedre ølet ditt. Den setningen du refererer til er nok bare litt tøysete skrevet. Bare send inn og benytt tjenesten for det den er verd. Det tjener både du, dine medbryggetre og vi dommere på :)

@1Morten Mente det nok ikke bokstavelig. Slapp av. Øl kommer!
 
Tenkte å benytte meg av dette generøse tilbudet, med vet ikke helt om jeg tør. Tror ikke jeg brygger perfekte øl og hvis vi rydder opp i den doble negasjonen i siste leddsetning over så lyder den "... og bare de som er helt optimale."

Huff, må vel øve mer ;)

Nei, må gi støtte til @Owe her. Det er ikke noe galt med den setningen der, vel? Tror du overser hvordan "bare" modifiserer innholdet;).
 
Tilbake
Topp