Beer Brew 30 gen.3 efficiency,

Noen som har tips til å få opp utbytte på meskingen? Har bommet med ca 10 på OGˋen på hver oppskrift. Ølet blir godt, men hadde vert kjekt å funnet utav hva som forårsaker det.
Cream ale: http://brewgr.com/recipe/9144/i-can-see-my-soul-cream-ale-recipe
Batch size 23L,
Boil 28L i 75min
OG: 1.058
FG: 1.009
Efficiency 75%
Mesking 64grader i 1t

Eg meska med 19L, og skyllet med 14,33L. (bukte grainfather kalkulator) Stemte spot on med 28L til kok. Under mesking ble det rørt jevnt og brukt sirk.pumpe oppi maltrøret. (såg på ein youtube film, du kunne smake på maltet om det va søtt, då hadde du skylt for lite. Smakte ingenting søtt i mitt iallefall)

Tappet av 22L i spannet (kunnet sikkert tatt siste literen og, men mye gums). OG 1.045.
Maltet er knust hos bryggselv, han sa maskinen stod på middels. som skulle passe til dei fleste.
 
Hmm, hørtes rart ut. Jeg kjører så godt som lik fremgangsmåte som deg, men treffer nesten alltid OG, skulle jeg bomme er det ett poeng eller to over.
Eneste jeg kan se vi gjør forskjellig er at jeg lar malten være i fred under mesking. Jeg sirkulerer til jeg får temperaturen jeg vil ha, setter effekten på 15%, og setter på lokk og varmekappe og lar stå ut tiden.
Hvordan skyller du? Jeg ligger også på rundt 14 liter vann når jeg mesker med 19 liter. Tar meg god tid med skyllingen, heller over ca to liter gjennom dørslag, og lar dette renne gjennom før jeg tar et par liter igjen.
Jeg kjøper også malt fra bryggselv.
 
Denne gangen kjørte eg pumpa hele tiden. Rørte litt av og til, sånn ca 15min mellom hver gang. Effekten låg vell på rundt 30-40%. Lokket ligge litt på gløtt pga av slangen. Har liggeunderlag rundt gryta.
Skylling bruke eg vell samme liter som deg, men heller rett ned i malten, lar det renne tomt oppå, fyller på med samme volum. Såg at vannet borret seg litt ned i malten når eg hellet i vannet, men blei liggenes oppå og, så tenkte ikkje noe mer over det. Maltrøret står å dryppe av seg til eg nærme meg koking.
Men tar med meg trikset med dørslag til neste gang,og god tid på skylling og prøve din metode på mesking :) Takk
(skal prøve å søke litt rundt, var litt bedre pcen enn mobilen ;-)
 
Sist redigert:
Jeg bruker ikke pumpe, jeg sirkulerer manuelt med en kjele, men det burde vel ikke gi noe utslag på effektiviteten så vidt jeg kan skjønne.
 
Dette høres merkelig ut for meg. Gir en BB30 med maltrør så dårlig utbytte med kontinuerlig skylling? Jeg har et veldig enkelt oppsett hvor en meskepose erstatter maltrøret, kjører batch sparge, og får alltid omtrent 82/83%. La inn oppskriften din i brewersfriend, som er den jeg bruker, og kom ut med en OG på 1.065 - med effektivitet på 82%. Og det er jeg helt sikker på at jeg ville fått. Ingen sirkulering, jeg bruker ikke pumpe, bare enkel vorlauf med litermål.

Hva BS mener med middels malingsgrad er jo uklart. De første par batchene mine ble brygget med ferdigknust malt fra dem, og da jeg så kjøpte mølle der, fikk jeg dem til å stille den inn på det de brukte selv - og det var 1,5 mm. Aner egentlig ikke hva effektiviteten min var den gangen, men den ble i alle fall vesentlig bedre da jeg stilte om kverna. Nå står den på 1,1 mm. Jeg ville bedt dem om å male på det - eller kjøpt meg mølle og skaffet meg skikkelig kontroll. (Hvis du kjører det fort gjennom på 1,1, blir det mye mjøl, og du risikerer stuck mash.)

Du har 1 kg mais der. Jeg ville kjørt et 20-minutters steg på 50 grader. Men du har jo samme problemet med andre oppskrifter.

Kanskje like greit at du ikke fikk så sterk cream ale som du hadde planlagt:D. Jeg tror ikke det hadde blitt særlig godt.
 
Jeg har relativt nylig fått meg BB30v3, og har til nå fått brygget 4 batcher på den. På disse batchene har meskeeffektivitet vært:
  1. 63,5 %
  2. 62 %
  3. 73,5 %
  4. 81 %
Metoden jeg har «utviklet», som har fungert bedre og bedre, er batch sparge med 3:1 l/kg, og med malten kvernet medium fint.

Først mesker jeg 90 minutter. «Alle» sier 60 holder, og noen misjonerer for 45, men jeg har erfart bedre effektivitet etter at jeg gikk opp til 90. Bruker pumpen litt i starten for å utjevne temperatur, og rører litt. Hvis vannet synker veldig, bruker jeg pumpen til å «toppe opp», men kjører den ikke kontinuerlig. Etter 90 minutter øker jeg tempen opp mot 77 og rører/kjører pumpen (vorlauf). Så tapper jeg ut all vørter til gjæringsbøtte. Alt med meskeinnsatsen i «nedre posisjon».

Så kjører jeg skyllevannet i (80 grader), fortsatt uten å heve meskeinnsatsen. Dette får stå i 10–20 minutter, med litt røring og sirkulering. Deretter hever jeg meskeinnsatsen og lar det renne av. Nå bruker jeg pumpen til å resirkulere vørteren opp i silekaret, til det er fullt, og så får det renne av. Dette gjenter jeg 4–5 ganger. Når det er ferdig avrent siste gang, tar jeg av silekaret og overfører den første vørteren fra gjæringsbøtta tilbake i BB-en. Da har jeg vørter helt opp til kanten (ca 33l – dette er med i beregningen av mengde malt og vann).

Siste runde var nå i helgen, da jeg fikk 81 % for første gang. Veldig spent på neste runde, om jeg klarer å nå like høyt, med samme metode og samme malingsgrad på kverna.
 
Effektiviteten er veldig avhengig av antall kilo malt pr liter vann brukt, og hvordan du bruker det vannet, om det er til skylling eller til mesking. Men bra at du finner ut og effektivserer ting.

Glad å lese om en person iallefall som skyller slik jeg selv mener at slike kompaktbryggere bør skylles :)
 
Ikke meningen å lage en konkurranse om meskeeffektivitet her, men heller få fram at det kan gjøres på flere måter. Jeg har nå brygget på bb30v.3 i litt over et år, og føler den og jeg jobber veldig godt sammen.
På mine seks siste brygg er meskeeffektiviteten som følger:
  1. 84% (88%)
  2. 82% (89%)
  3. 82% (84%)
  4. 85% (92%)
  5. 86% (94%)
  6. 87% (96%)
Edit: Jeg har nå regnet ut effektiviteten i brewer's friend, i stedet for med formelen jeg vanligvis bruker, rett skal være rett. Jeg har også latt effektiviteten jeg får med formelen stå i parentes, slik at diskusjonen som følger under ikke skal bli meningsløs.

Nå skal jeg prøve meg på en kort beskrivelse av hvordan jeg brygger.

Mesking:
Her bruker jeg dette skjemaet.
Mindre enn 4,5 kg malt = 18 liter meskevann.
4,5-5,5 kg malt = 19 liter meskevann
5,5-6,5 kg malt = 20 liter meskevann
Over 6,5 kg malt = 21 liter meskevann
Dette er dog ikke hugget i sten, så varierer noen ganger avhengig av type malt.

Jeg varmer opp vannet til tre grader høyere enn planlagt mesketemperatur, og heller så maltet i maltrøret. Rører så forsiktig med en lang tresleiv, (dette er eneste gangen jeg rører i malten så sant jeg ikke får stuck mash), før jeg sirkulerer med en kjele til temperaturen stemmer.
Legger så på lokk, (varmekappa er allerede på), skrur effekten på 15 og lar stå en time. Mesker aldri 90 min. lenger.

Når 60 minutter har gått skrur jeg effekten opp til ca 60%, og setter termostaten på 78 grader. Sirkulerer med kjelen igjen til 78 grader er oppnådd. Så er det lokk på, 15% effekt, og la stå i 10 minutter.

Skylling:
Her bruker jeg følgende mengde skyllevann varmet opp til 78 grader.
18 liter meskevann = 15 liter skyllevann
19 liter meskevann = 14 liter skyllevann
20 liter meskevann = 13 liter skyllevann
21 liter meskevann = 12 liter skyllevann
Igjen, dette er en pekepinn, da noen typer malt suger til seg mer meskevann, som f.eks flaket havre.

Løfter maltrøret opp og setter det på ringen, og setter samtidig effekten på 60% og termostaten på 90 grader. Begynner så med skyllingen mens vørteren sakte varmer seg opp mot kok. Jeg heller da ca to liter over gjennom et dørslag, dette er for å unngå kanaler i malten.
Lar dette renne gjennom før jeg heller over nye to liter. Fortsetter med dette til jeg har oppnådd 30 liter i kjelen. Bruker typisk 22-30 minutter på skyllingen.

Koking:
Når 30 liter er oppnådd i kjelen, bærer jeg den ut (ja, jeg koker ute, selv om vinteren), og setter termostat på 120 grader og effekten på 100%.
Setter lokket på, og tar det først av når vørteren kommer opp i 95-96 grader. Følger da nøye med og når boblene endelig kommer skrur jeg effekten ned til 70-85%, avhengig av temperaturen ute. Har stort sett en avdamping på 9-11%.

Dette er en typisk bryggedag hos meg, og noen vil sikkert ha noen innvendinger på mine rutiner, men de funker for meg og min bb30.
 
Sist redigert:
Dette er en typisk bryggedag hos meg, og noen vil sikkert ha noen innvendinger på mine rutiner, men de funker for meg og min bb30.
Stusser på at du bruker samme mengde vann totalt (33l), uavhengig av antall kg malt. Gitt absorpsjon på 1l/kg, så skulle du jo med 6,5kg malt ende på 26,5l til kok. Skjønner at dette er veiledende, men kjører du bare på med skyll til du har 30l da?
 
Stusser på at du bruker samme mengde vann totalt (33l), uavhengig av antall kg malt. Gitt absorpsjon på 1l/kg, så skulle du jo med 6,5kg malt ende på 26,5l til kok. Skjønner at dette er veiledende, men kjører du bare på med skyll til du har 30l da?
Helt korrekt, skyller til jeg har 30 liter før kok, så dette er veiledende. Brygget nylig en NEIPA med 6,9 kg malt, her brukte jeg 21liter meskevann og 14 liter skyllevann, mens på en tidligere APA med 6,7 kg malt brukte jeg 21/12
 
Regnet faktisk med at det var dere to, @Finn Berger og @Miguel , som ville komme med innvendinger mot dette.
Her har jeg imidlertid regnet ut meskeeffektiviteten med verdier etter kok, som jeg mener å ha lest et sted at er OK.
Regner jeg før kok får jeg imidlertid snaue 93%

Anyways, her er regnestykkene:

Etter kok:
OG: 1.064, 26,5l, 5,9 kg malt
5,9x296=1746,4 1746,4/26,5=65,90
64/65,9=97%

Før kok:
PBOG:1.054, 30l, 5,9 kg malt
5,9x296= 1746,4 1746,4/30=58,21
54/58,21=93%

Siden før kok målingen ga litt mindre, valgte jeg å skrive 96 i stedet for 97% som jeg har notert i loggen min.
Her er det altså ingen regnefeil, og heller ingen målefeil. Hydrometere (x2) er kalibrerte!
 
Regnet faktisk med at det var dere to, @Finn Berger og @Miguel , som ville komme med innvendinger mot dette.
Her har jeg imidlertid regnet ut meskeeffektiviteten med verdier etter kok, som jeg mener å ha lest et sted at er OK.
Regner jeg før kok får jeg imidlertid snaue 93%

Anyways, her er regnestykkene:

Etter kok:
OG: 1.064, 26,5l, 5,9 kg malt
5,9x296=1746,4 1746,4/26,5=65,90
64/65,9=97%

Før kok:
PBOG:1.054, 30l, 5,9 kg malt
5,9x296= 1746,4 1746,4/30=58,21
54/58,21=93%

Siden før kok målingen ga litt mindre, valgte jeg å skrive 96 i stedet for 97% som jeg har notert i loggen min.
Her er det altså ingen regnefeil, og heller ingen målefeil. Hydrometere (x2) er kalibrerte!

Hehe! Jeg tar meg friheten til å takke for både meg og Finn for tvilsomheten :)

Jeg prøver ikke å være en partypooper, men jeg syntes at det var ganske høyt tall bare. Det jeg kan se fra utregningen din er om 296 stemmer. Jeg kan ikke Gaarsmith, hva er 54 i "før kok" utregningen?
 
Hehe! Jeg tar meg friheten til å takke for både meg og Finn for tvilsomheten :)

Jeg prøver ikke å være en partypooper, men jeg syntes at det var ganske høyt tall bare. Det jeg kan se fra utregningen din er om 296 stemmer. Jeg kan ikke Gaarsmith, hva er 54 i "før kok" utregningen?
Tallet 296 har jeg fra Gahr himself, og er det bra nok for han, ja så er det sannelig bra nok for meg.;)
Trodde det var vanlig å bruke denne formelen så jeg regnet det som innlysende hva 54 var, men det er altså Pre-boil OG (1.054) minus 1.000
 
Tallet 296 har jeg fra Gahr himself, og er det bra nok for han, ja så er det sannelig bra nok for meg.;)
Trodde det var vanlig å bruke denne formelen så jeg regnet det som innlysende hva 54 var, men det er altså Pre-boil OG (1.054) minus 1.000

Utregningene dine stemmer. Syntes bare det virket utrolig høyt. Men så dette var brygg uten krystallmalt? Artig. Tipper det er noen her på forumet som vil huke tak i deg og spørre hva du gjør :)
 
Utregningene dine stemmer. Syntes bare det virket utrolig høyt. Men så dette var brygg uten krystallmalt? Artig. Tipper det er noen her på forumet som vil huke tak i deg og spørre hva du gjør :)
Dette var en SMaSH IPA med kun Finest Maris Otter malt, og jeg får vel ikke beskrevet bedre hva jeg gjør enn det jeg allerede har gjort ovenfor.
 
Tilbake
Topp