Beer Brew 30 gen.3 efficiency,

Jævlig kjipt at jeg bet på denne tråden for nå gikk tiden.

Men hvis jeg bruker regnestykket som er presentert, og litt mer info herfra,(for krystallmalt) så får jeg en meskeeffektivitet på 85%. Beersmith sier 76,6, og jeg traff ett poeng over på meskingen i dag.
 
Sist redigert:
Regnet faktisk med at det var dere to, @Finn Berger og @Miguel , som ville komme med innvendinger mot dette.
Her har jeg imidlertid regnet ut meskeeffektiviteten med verdier etter kok, som jeg mener å ha lest et sted at er OK.
Regner jeg før kok får jeg imidlertid snaue 93%

Anyways, her er regnestykkene:

Etter kok:
OG: 1.064, 26,5l, 5,9 kg malt
5,9x296=1746,4 1746,4/26,5=65,90
64/65,9=97%

Før kok:
PBOG:1.054, 30l, 5,9 kg malt
5,9x296= 1746,4 1746,4/30=58,21
54/58,21=93%

Siden før kok målingen ga litt mindre, valgte jeg å skrive 96 i stedet for 97% som jeg har notert i loggen min.
Her er det altså ingen regnefeil, og heller ingen målefeil. Hydrometere (x2) er kalibrerte!

Vi er mistenksomme sjeler, ja:).

Jeg bruker denne: http://www.brewersfriend.com/brewhouse-efficiency/ og regner med at den er rimelig stødig. Må innrømme at jeg aldri har brydd meg om utregningsmåtene, bare om å skjønne hva som ligger i begrepene. Kalkulatoren her lar deg regne ut 4 ulike typer effektivitet, men det er denne som er interessant når vi snakker om "meskeeffektivitet": "Pre-Boil Efficiency - The percentage of total available sugars that made it into the kettle." For å få 97% av alt sukker som det er mulig å få ut av malten din, med over i kjelen, kan du ikke legge igjen mer enn 3% i masken - og det forutsetter altså at du har konvertert absolutt all stivelse til sukker, og at du har fått trukket alt sukker ut av spesialmalten.

Nå hørte jeg i siste episode av Vestkast at det er mulig å få en meskeeffektivitet på over 100% i moderne bryggerier, som altså benytter mer effektive metoder enn malteriene gjør når de tester grensene. Men moderne bryggerier brygger ikke med BB30;).

Det hadde vært artig om du la inn oppskrifta du brukte, det volumet du fikk til kok, og sg før kok, i denne kalkulatoren - som jeg tror en god del av oss bruker.

Sjekk forresten volumskalaen i kjelen din, hvis det er den du bruker. På BB60 er den feil. Når den forteller meg at jeg har 30 liter, har jeg i virkeligheten bare 28. Men det kan jo hende at BB30'n er korrekt; jeg har aldri lest noe om feil på den. Og så må du trekke fra litt for varm vørter; jeg vil tippe en halv liter for 30 liter kokende.
 
Vi er mistenksomme sjeler, ja:).

Jeg bruker denne: http://www.brewersfriend.com/brewhouse-efficiency/ og regner med at den er rimelig stødig. Må innrømme at jeg aldri har brydd meg om utregningsmåtene, bare om å skjønne hva som ligger i begrepene. Kalkulatoren her lar deg regne ut 4 ulike typer effektivitet, men det er denne som er interessant når vi snakker om "meskeeffektivitet": "Pre-Boil Efficiency - The percentage of total available sugars that made it into the kettle." For å få 97% av alt sukker som det er mulig å få ut av malten din, med over i kjelen, kan du ikke legge igjen mer enn 3% i masken - og det forutsetter altså at du har konvertert absolutt all stivelse til sukker, og at du har fått trukket alt sukker ut av spesialmalten.

Nå hørte jeg i siste episode av Vestkast at det er mulig å få en meskeeffektivitet på over 100% i moderne bryggerier, som altså benytter mer effektive metoder enn malteriene gjør når de tester grensene. Men moderne bryggerier brygger ikke med BB30;).

Det hadde vært artig om du la inn oppskrifta du brukte, det volumet du fikk til kok, og sg før kok, i denne kalkulatoren - som jeg tror en god del av oss bruker.

Sjekk forresten volumskalaen i kjelen din, hvis det er den du bruker. På BB60 er den feil. Når den forteller meg at jeg har 30 liter, har jeg i virkeligheten bare 28. Men det kan jo hende at BB30'n er korrekt; jeg har aldri lest noe om feil på den. Og så må du trekke fra litt for varm vørter; jeg vil tippe en halv liter for 30 liter kokende.
Pre-boil effektiviteten ble som tidligere nevnt 93%, og ikke 97% som jeg får når jeg regner ut etter kok.
Når jeg legger inn i kalkulatoren du linker til får jeg en effektivitet på 86,58%
Legger jeg inn oppskriften i glennrlie sin kalkulator får jeg 91%
Forholdsvis store sprik her altså, på tre 'godkjente' måter å regne effektivitet på.

Volumskalaen er sjekket, og den stemmer.
Jeg har ikke trekt fra noe for varm vørter, men det er ved 78 grader jeg går ut fra 30 liter, vet ikke hva dette vil utgjøre.
 
Pre-boil effektiviteten ble som tidligere nevnt 93%, og ikke 97% som jeg får når jeg regner ut etter kok.
Når jeg legger inn i kalkulatoren du linker til får jeg en effektivitet på 86,58%
Legger jeg inn oppskriften i glennrlie sin kalkulator får jeg 91%
Forholdsvis store sprik her altså, på tre 'godkjente' måter å regne effektivitet på.

Volumskalaen er sjekket, og den stemmer.
Jeg har ikke trekt fra noe for varm vørter, men det er ved 78 grader jeg går ut fra 30 liter, vet ikke hva dette vil utgjøre.

Da har du 28,9 i følge denne: http://www.engineeringtoolbox.com/volumetric-temperature-expansion-d_315.html



Jeg har ikke noe faglig grunnlag for å si at den ene er bedre enn den andre, men brewersfriend har vel et temmelig stort antall brukere, og jeg kan vanskelig tenke meg at de ikke ville fått tilbakemeldinger på eventuelle tvilsomheter.

Sjekk denne, innlegg fra @Forvirret i en annen tråd her nå: https://forum.norbrygg.no/threads/meske-effektivitet-hvordan-bruke-formelen.36210/#post-393177
 
Sist redigert:
Jepp, ser den.
Poenget var uansett å gi trådstarter et tips til en måte å få opp effektiviteten sin på.
Jeg ser nå, at selv om jeg har brukt utregninger mange har brukt før meg, og vil kalle for gode, at de muligens har gitt et noe høyt resultat. Uansett snakker vi jo om en anslått verdi på dette i hjemmebryggemiljøet, så om effektiviteten er 88 eller 93% er ikke så viktig - i hvert fall ikke for meg.;)
 
@Finn Berger og @Miguel
Jeg har nå gått gjennom effektiviteten min i Brewer's Friend og oppdatert posten som dere begge stusset på.

Så bra:)! 87% virker som en rimelig effektivitet om jeg ser det i forhold til hva jeg bruker å få, i alle fall, med kalkulatoren til Brewersfriend.

Det spiller jo liten rolle hvilken utregningsmåte man bruker. Hele poenget med å regne ut meskeeffektiviteten, er jo å vite hvilken verdi man skal legge til grunn når man lager oppskrift for neste brygg. Og for at det skal fungere, må man holde seg til det samme systemet hele veien.

Samtidig er det greit å ha litt peiling på om man har en noenlunde effektiv framgangsmåte. Og det var derfor jeg reagerte på 97%, for mange ville vel kunne komme på den tanken at de hadde dårlig effektivitet når de sammenlignet med det resultatet.

Avslutningsvis: Det er ikke noe poeng i å tyne mest mulig ut av malten. Resultatet blir et dårligere øl. Så derfor ville det være ille om noen oppfattet denne diskusjonen som stimulans til en konkurranse om høyest mulig effektivitet. Det var absolutt ikke meningen min å sette i gang noe slikt, om noen skulle ha tolket det i den retningen.
 
Brygget en "Høst Ambrèe" fra Ølbrygging i kveld. Ble overrasket når jeg målte OG på 1.068 med 25 liter til gjæringskaret. Oppskriften sa 1.058..
 
Jeg har brygget to ganger nå, og har bommet på OG begge ganger. Skulle ha 1,052 og fikk 1,057 første gang, og skulle ha 1,045 og fikk 1,052 I dag.

Hva er det jeg gjør feil? Rører jeg for mye i malten, kanskje? Eller kan det ha noe med utskylling å gjøre? Bruker ca 30 min på det. Har hatt riktig mengde vann begge ganger.
 
Jeg har brygget to ganger nå, og har bommet på OG begge ganger. Skulle ha 1,052 og fikk 1,057 første gang, og skulle ha 1,045 og fikk 1,052 I dag.

Hva er det jeg gjør feil? Rører jeg for mye i malten, kanskje? Eller kan det ha noe med utskylling å gjøre? Bruker ca 30 min på det. Har hatt riktig mengde vann begge ganger.

Du har bare høyere effektivitet enn det oppskriften tilsier. Hvis du lager oppskrifter du finner på nett så er det bare å justere maltmengde nedover tilsvarende avviket i effektivitet i oppskrift mot din faktiske effektivitet.
 
Du har bare høyere effektivitet enn det oppskriften tilsier. Hvis du lager oppskrifter du finner på nett så er det bare å justere maltmengde nedover tilsvarende avviket i effektivitet i oppskrift mot din faktiske effektivitet.
Har brukt sett fra Vestbrygg/7Fjell, er derfor jeg undrer litt på at jeg får så ulik OG. Men jeg får vel kanskje bare bruke litt mindre av maltet som følger med i fremtiden da.
 
Jeg har fått 5-10 poeng over OG i oppskriften på samtlige brygg (unntatt en Julefail) jeg har hatt i BB30A, er nå på batch 15 siden påske. Kompenserer med å fylle opp litt ekstra med vann før kok.
 
Tilbake
Topp