Beer Brew vs Grainfather vs Braumeister

Hei

Vi er en liten "familiebedrift" som er bitt av basillen ang hjemmebrygging! :) Vi brygger i dag med Biabpose og en stor krabbekoker, så batchene havner på rundt 20-25l. Vi ønsker å oppgradere utstyret litt, helst da for å brygge større batcher, men også for å gjøre ting litt lettere ang temperatur under mesking, skylling osv.

Ut i fra det jeg har funnet står det mellom 3 forskjellige utstyr:

- Beer Brew 60l
Har hørt at termometer ikke er så nøyaktig? Kommer det også at nyere versjon snart, med mer automatik?

- Grainfather 30l
Ulempen her er vel at den kun finnes i 30l. Men er den mye bedre en BB60?

- Seidel Braumeister 50l
Huff så dyr.. Men er det verdt pengene?

Setter pris på råd og tips! :)

-Bendik
 
- Seidel Braumeister 50l
Huff så dyr.. Men er det verdt pengene?

Etter mer enn 5 år med en 50 l Braumeister og er enn 100 brygg kan jeg bare si ja, den er verdt pengene. Det eneste som ikke er bra er nok kranen -- du finner mer info rundt dette i forumet. Og så er det en begrensning når det gjelder brygging av veldig sterke øl -- mer enn 14 kg malt passer ikke inn i maltrøret. Dvs. man må finne på alternative løsninger, som f.eks. dobbelmesking eller brygging med maltekstrakt eller sukker.
 
Hei

Vi er en liten "familiebedrift" som er bitt av basillen ang hjemmebrygging! :) Vi brygger i dag med Biabpose og en stor krabbekoker, så batchene havner på rundt 20-25l. Vi ønsker å oppgradere utstyret litt, helst da for å brygge større batcher, men også for å gjøre ting litt lettere ang temperatur under mesking, skylling osv.

Ut i fra det jeg har funnet står det mellom 3 forskjellige utstyr:

- Beer Brew 60l
Har hørt at termometer ikke er så nøyaktig? Kommer det også at nyere versjon snart, med mer automatik?

- Grainfather 30l
Ulempen her er vel at den kun finnes i 30l. Men er den mye bedre en BB60?

- Seidel Braumeister 50l
Huff så dyr.. Men er det verdt pengene?

Setter pris på råd og tips! :)

-Bendik
Braumaster er verd hver krone!
 
Takk for innspill! Forstår at dette er Rolce Royce'n innen ølbrygging.

Men tar gjerne innspill og erfaringer ang de to andre å :)
 
Etter mer enn 5 år med en 50 l Braumeister og er enn 100 brygg kan jeg bare si ja, den er verdt pengene. Det eneste som ikke er bra er nok kranen -- du finner mer info rundt dette i forumet. Og så er det en begrensning når det gjelder brygging av veldig sterke øl -- mer enn 14 kg malt passer ikke inn i maltrøret. Dvs. man må finne på alternative løsninger, som f.eks. dobbelmesking eller brygging med maltekstrakt eller sukker.

Hvor små batcher er det mulig å lage på en slik 50 l.?
 
Jeg begynte å brygge i januar og kjøpte GF. Har satt to brygg så langt og er veldig happy med den! Har dog ingen erfaring med noe annet utstyr, men synes GF er pålitelig og god! Og litt mindre enn 50% av Speidel pris hjelper jo litt. Tror den er rimelig lett omsettelig om du vil oppgradere senere.

BB har jeg bare lest mye negativt om vedr manglende temperaturkontroll. Det sliter ikke GF med..
 
BB er mer enn grei nok til den prisen, og temperaturkontrollen venner man seg fort til.
Nå kommer jo ny versjon av både BB30 og BB60 med mange forbedringer, så den nermer seg vel GF men til lavere pris.
 
I tillegg får du vel den nye bb60
Automatic til samme pris som grainfather omtrent og mye større kapasitet..

Er selv bruker av speidel 50l og hadde vel ikke gått for mindre enn 50l i kapasitet da det går mye mer øl enn en tror. Godt fornøyd med 30 talls batcher :)
 
Nå er det mulig vi får lånt en braumeister 50l til å prøve en batch, blir artig! Tipper kanskje det blir en slik om ting går smooth :)
 
Hvor små batcher er det mulig å lage på en slik 50 l.?
Jeg må innrømme at jeg ikke har prøvd noe i denne enden -- prøver altid å maksimere ølmengden. Men jeg antar at det lar seg gjøre å brygge noe mellom 30 og 35 l med det "vanlige" maltrøret. Bruker man det korte maltrøret ligger man vanligvis rundt 20-25 l.
 
Aner ikke om Speidel'en er verdt alle ekstra tusenlapper. Det kommer vel særlig an på hvor god råd du har. Men jeg er veldig lykkelig med den forvokste blikkboksen min (BB60). Den har sine irriterende sider, men du lærer den å kjenne etter hvert. Og jeg tror ikke det er den som begrenser kvaliteten på ølet mitt, for å si det sånn:).

Invester heller i andre ting. Har dere et godt ph-meter? Temperaturkontroll under gjææringen?
 
Har brygget meir en 100 brygg på bb30 og så investerte eg i ein BB60 og er godt fornøyd med den og. I begynelsen var de bra å ha ein BB 30 for å lære seg korleis ting fungerer med temperatur og meske teknikker. Nå brygger eg med begge to. Og lager alltid eit brygg på 50 L og eit på 25 L. Merker i BB 60 og koker i begge. BB 25 bruker eg å varme skylle vann med og koker 25 L etterpå.
 
Tilbake
Topp