Beerbrew 60 eller?

Hei hei, da var dette mitt første innlegg her på norbrygg!

Jeg låner for tiden en speidel 50L som går på rundgang i bryggelauget jeg er med i (via skolen). Jeg har kommet frem til at (sammen med en deler hybel med) at vi vil invistere i noe eget.
Vi er to stk som har 2 brygg "under beltet" med speidelen.

Jeg har sett litt på forskjellige oppsett og har for det meste havnet på en beerbrew 60. Vi havna litt på denne siden den er stor nok til at vi kan dele mellom oss, sammtidig som vi også kan ta med andre venner, og alikevell dele opp i litt mer en "her er din flaske", hehe. En annen grunn er at, jess vi er studenter, så pengene vi kan invistere er ikke akkurat så mye. Satt av litt her og der, så burde dette gå bra. En av tingene er at vi må, nå på vinteren, brygge inne, for vi har ikke noe annet sted å være (huseieren har okkupert garasjen). Vi har heller ikke så mye plass.

Det jeg egentlig lurte på da var, er beerbrew 60 en god vei og gå? (det i seg selv gir oppføringsspørsmål), er den lett å få modifisert? Har lest at den har dobbel vegg, har dette mye å si for å evt sette inn egne elementer som termometer, kuleventil på toppen for sirkulering, etc. Evt også en form for temperatur kontroll (fremtidsprosjekt).
 
Jeg har sett noen brygge med en beerbrew 60, og den fungerer utmerket.. Den holder veldig godt på temperaturen under mesking. Slik jeg ser det er det ikke mye den trenger å modifiseres..  Hvis en skal oppgradere så ville jeg ha kjøpt en Beerbrew 30/60 til. Den ville jeg ha brukt som HLT.. Derretter ville neste oppgradering vært å kjøpe et kokekar på 100-120 liter. Da har man et veldig godt 3 kar system ;-)
 
Ramsvatn skrev:
Hvis en skal oppgradere så ville jeg ha kjøpt en Beerbrew 30/60 til. Den ville jeg ha brukt som HLT.. Derretter ville neste oppgradering vært å kjøpe et kokekar på 100-120 liter. Da har man et veldig godt 3 kar system ;-)

Jeg har bare brygget på bb30 og kjenner lite til andre typer oppsett. Kan du si litt mer om hvordan du ville brukt disse tre sammen?
 
Ørnegård skrev:
Ramsvatn skrev:
Hvis en skal oppgradere så ville jeg ha kjøpt en Beerbrew 30/60 til. Den ville jeg ha brukt som HLT.. Derretter ville neste oppgradering vært å kjøpe et kokekar på 100-120 liter. Da har man et veldig godt 3 kar system ;-)

Jeg har bare brygget på bb30 og kjenner lite til andre typer oppsett. Kan du si litt mer om hvordan du ville brukt disse tre sammen?

Det jeg antar han mener er en Varmtvann-Meskekar-Kokekjele oppsett. 1 kar / kjele til hver. En måte å gjøre dette på er å sette det opp i høyden. Varmtvann på en benk, meskekar på en lavere benk, kokekjele på en gassbrenner på bakken. Da trenger du ikke å flytte ting så mye frem tilbake, det er bare å åpne en ventil for å få varmt vann, åpne en ventil for å få mesken til kok. etc =) Eksempler: http://www.blichmannengineering.com/brew_stand/brewstand_modular.html og https://brewmagic.com/rims-pro-system
Er fortsat veldig i tvil, så får nok gruble på dette litt lengre. Bare å komme med noen anbefalninger hvis folk har det =)
Stikkord, vil lage mellom 20-50 liter, ikke så dyrt (speidel er dyrt, hehe), har 12kvm kjøkken og 20kvm stue, så ikke så  mye plass.
 
Tilbake
Topp