beersmith.

magne1972

Moderator
med mitt nye bryggeri, hadde jeg tenkt å prøve med en proteinrast i mesken.
dvs. blande malt og vann forhold1:1 på ca 50 grader. etter 20 minutter fylle på med vann til forhold 1:2,5 - 68 grader. etter mesking 60 minutter,
batch sparge på vanlig måte med to skyllinger.
Noen som vet oppsettet for dette i beersmith 1.4?
 
Jeg gjorde detet for en weissbier nylig... 56 liter til kok, 50 liter i gjæringskaret. Pre boil gravity 1,050, OG 1,054. 73% efficiency...

Valgte "Double Infusion, Light body" under Mash Profile.

Under "Protein Rest" (dobbeltklikk på denne) satte jeg temperatur (50 grader), tid (20 minutter) og vann/korn-forhold. Jeg brukte 2 kg/liter til 12 kg korn. Resultat: 24 liter vann med 55,3 grader.

Under "Saccrification" satte jeg 66 grader, 60 minutter, og justerte ned vann/korn-forholdet til temperaturen var oppe i 99 grader (det ble 3,15 liter/kg). Endte opp med 13,8 liter i tillegg til de 24 litrene jeg startet med.

Om jeg trekker fra ca 1 liter vann per kg korn, så skulle jeg med dette ende opp med knappe 26 liter ut av meskekaret før første skylling.

Under "Details" på Mash Profile huket jeg av for equal size, og drain mash tun, og justerte prosenten slik at jeg endte opp med to skyllinger når jeg gikk til "Preview Brew Sheet". Endte opp med to runder på 15,13 liter.

Dette stemte sånn ca med det jeg forventet å få oppi kokekaret.

26 liter etter første drain, pluss 2 x 15,13 liter ga meg ca 56 liter i kokekaret, som forventet.

Håper det hjelper deg på vei :)
 
Tilbake
Topp