Behovet for skylling

Jeg lurer litt på behovet for skylling.

Har en BB60 automatic, altså med kapasitet på 60 liter. Dersom vi kun skal brygge en batch på 25 liter, kan man da gjøre følgende:

Etter kok skal vi sitte igjen med 25 liter. Det betyr 28 liter før kok (10 % avkok). Med f.eks en oppskrift med 6 kg malt, kan vi for å slippe skylling starte med 34 liter vann ved meskestart. Og meske til vi er på riktig OG - selvsagt gitt at det skal kokes ned 10 %?

Eller er det et selvstendig poeng med selve skylleprosessen?
 
No-sparge heter det. Det funker greit, men effektiviteten får seg en liten trøkk, særlig på sterkere øl så dere må bruke mer malt for å kompensere.
 
Men det blir godt øl av det. Har god erfaring selv. Tror også feil/overdreven skylling har ødelagt mye godt øl. Iallefall har det gjort det for meg.

Jeg sier kjør på, og si fra her hva dere lærte av det.

Sent fra min D5803 via Tapatalk
 
Det er jo alltid så mange sider av en sak. Hva som er riktig kommer jo an på så mye. Mengden skylling er ikke noe jag stresser så mye over annet än at jag ikke skyller for hardt.

I en av dom nyere episoderne av Basic Brewing Radio snakker Chris Colby om tanniner. Folk snakker jo om att overdriven skylling kan gi uønskede nivåer med tanniner, men Chris argumenterer for noe taniner kan vare bra:

September 15, 2016 - Managing Tannins

Chris Colby, editor of Beer and Wine Journal and author of The Homebrew Recipe Bible, walks us through tannins: when they're good or bad and how to control them in our beer.
iTunes | Streaming mp3

.
 
Bare for å gjøre det enda mindre oversiktlig..
Hvis du ikke vil ha en tynn mesk kan du bruke det ekstra "skylle"vannet før du har tappet av.

En fin måte å gjøre det på er å
- meske med den vannmengden du ønsker
- Regne ut ca hvor mange liter du trenger i tillegg for å oppnå ønsket volum
- bruke den siste slanten for å heve temp for utmesk. (bruk kalkis)
- Sirkulere til vurderer er klar, tapp av og kok.

Vet ikke om dette har et navn, men det er vanlig praksis hos meg. Innbiller meg at det kan være lurt mtp tanniner/pH, og at det er litt mindre ekstravagant ift utbytte.

Sent fra min D5803 via Tapatalk
 
Tilbake
Topp